Explosie & brand 14 doden, 160 gewonden (kunstmestfabriek) Waco Texas (VS) 18-04-2013

Auteur Topic: Explosie & brand 14 doden, 160 gewonden (kunstmestfabriek) Waco Texas (VS) 18-04-2013  (gelezen 14989 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
Explosie in Texas eist 5 tot 15 levens
Bij een explosie in een kunstmestfabriek in West nabij Waco in de Amerikaanse staat Texas woensdagavond (plaatselijke tijd) zijn 5 tot 15 mensen omgekomen en meer dan 160 mensen gewond geraakt.
lees verder
Bron: Nu.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
WacoPolice @WacoPolice

Area Law enforcement, fire, first responders,etc. continue search and rescue ops. 160+ injured, numerous homes destroyed.
12:27pm · 18 Apr 13


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat
De burgemeester van West, Tommy Muska, meldde dat in elk geval vijf of zes brandweerlieden worden vermist die op het moment van de explosie bij de fabriek waren.
Bron: Nu.nl
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
1:00 a.m. update on tragedy in West, Texas

TEMPLE, Texas – (April 18, 2013) 1:00 a.m.  Scott & White has received five patients, three at Scott & White – Hospital, and two at McLane Children’s Hospital. Two of the five patients are listed in critical condition; the other’s conditions are undetermined at this time.

A special phone number has been established for family inquiries:  1-888-394-4947.

The Blood Donation Center will stay open until 2:30 a.m., and then reopen at 8 a.m. in the morning, to allow area residents to come in and donate. Donors can get to the Blood Donation Center by coming in the main hospital entrance at 2401 S. 31st Street, Temple.

As the Level 1 trauma center for the region, Scott & White Hospital – Temple is communicating and coordinating with emergency management out of Waco to provide care for victims.

Additional information will be provided as it is available, as well as public messages on the Scott & White website www.sw.org and social media locations.
http://news.sw.org/2013/04/tragedy-in-west-texas/


Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Hoe zit het met schade aan het oor bij zo'n explosie? Kan me voorstellen dat de trommelvliezen aardig beschadigd kunnen raken.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Allereerst wil ik zeggen dat ik absoluut geen conspiracy-type ben, maar er is online een behoorlijke discussie gaande over een filmpje.

Massive Explosion West, Texas Power Out Part of Town Destroyed
Hier in slow-motion.

Te zien is, dat er een explosie volgt, na een flits (0:08 op het vertraagde filmpje) wat volgens de doemdenkers een "bom" zou zijn.
Hoewel de hoek waar de explosie begint wellicht ook bij het fabrieksterrein hoort en er een ketting-reactie ontstaat (net als in Enschede 13 mei 2000) wordt niet over gesproken.

Wat is jullie visie op de discussie?

Mijn gedachten gaan meer uit naar de rook (welke chemicaliën bevat) welke tot ontbranding komen. Maar ik weet niet of zoiets ook feitelijk mogelijk is.



Dit is het laatste beeldje voor de flits. Links lijkt mij ook ontbranding van gassen in de rookwolk. Wat er daarna gebeurd is voor mij gissen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Hoe zit het met schade aan het oor bij zo'n explosie? Kan me voorstellen dat de trommelvliezen aardig beschadigd kunnen raken.
In het filmpje hoor je dat inderdaad van het meisje op de achtergrond:

CAUGHT ON CAMERA: Fertilizer Plant Explosion Near Waco, Texas
CAUGHT ON CAMERA: Fertilizer Plant Explosion Near Waco, Texas
Samen sterk in de hulpverlening!


Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
In het filmpje hoor je dat inderdaad van het meisje op de achtergrond:

Ja, ik had het gehoord, vandaar mijn vraag. Kan ze dan tijdelijk niets horen of is er ook kans op permanente schade?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ga er maar vanuit dat er een grote hoeveelheid aan zeer hoogexplosief materiaal wat gebruikt wordt bij de produktie van kunstmest in 1 keer is ge-explodeerd. Ik laat de technische bestanddelen over aan de echte deskundigen op dit forum (Paging Dr. Tijgernest...).

Er wordt al een vergelijking getrokken met de aanslag door Timothy McVeigh in Oklahoma City op 19 april 1995.
Zijn bom bestond onder andere uit een paar duizend kilo aan ammonium nitraat (kunstmest) wat hij in een kleine vrachtwagen voor het Alfred Marry gebouw parkeerde.

Dit was een complete fabriek.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, weer een bewijs dat het goedje kunstmest wat door erg veel mensen elk jaar kwistig in de tuin en over landerijen wordt geknikkert met een paar stoffen een gevaarlijke bom gaat worden. En denk nu niet dat die stoffen door een leek niet aan te schaffen zijn. Die stoffen zijn door iedereen erg simpel aan te schaffen. En het lijkt me handig om het hier ff bij te laten. :-X