Snelheidscorrectie voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Snelheidscorrectie voorrangsvoertuigen  (gelezen 4295 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Dklaassen

  • Rode Kruis (EHBO en verbindingen)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
    • LinkedIn
Gepost op: 18 april 2013, 09:32:32
Voor mijn stage ben ik op zoek naar een snelheidscorrectie voor het rekenen aan de rijtijd van voorrangsvoertuigen.
Voor mijn stage bij Sanquin Bloedvoorziening voer ik onder meer berekeningen uit rond de rijtijden van een A1 rit. Hiervoor vroeg ik mij af of er een algemene factor te geven is voor de verhouding tussen de normale rijtijd en de rijtijd wanneer de optische en akoestische signalen worden gebruikt. Een specifieke case waar ik nu bijvoorbeeld mee zit: als ik de tijd heb waarin een A1 ergens heen is gereden, hoelang heeft hij dan over de terugweg (dus op normale snelheid) gedaan?
Ook routeplanners kunnen niet overweg met voorrangsvoertuigen.
Ik weet dat het snelheidsverschil in km/uur standaard is dus dat een factor idialitair voor ieder wegtype anders is maar met veel gegevens zou 1 algemene factor gemiddeld toch wel goed uit moeten komen.
Bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp!




Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2013, 09:43:59
Ik denk dat een spoedrit dermate onvoorspelbaar en anders is dan een gewone rit dat het heel lastig wordt hier een cijfertje aan te geven.
Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op het verloop van de rit, denk aan;
- Bruggen of spoorwegovergangen
- Verkeerslichten op groen of rood?
- Spits of rustig?
- Binnen bebouwde kom of vooral een lange provinciale weg?
- Hoe goed letten weggebruikers op?
- En vooral hoe reageren zij?
- Werkzaamheden?
- Maandagochtend/vrijdagmiddag?
- etc..

Elke A1 rit is anders, zelfs elke A1 rit op precies de zelfde route is anders.
Het lijkt mij daarom zeer onwaarschijnlijk dat er een goede factor is te vinden die voor de meeste ritten een goed resultaat geeft.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2013, 10:36:04
Ik denk dat een spoedrit dermate onvoorspelbaar en anders is dan een gewone rit dat het heel lastig wordt hier een cijfertje aan te geven.
Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op het verloop van de rit, denk aan;
- Bruggen of spoorwegovergangen
- Verkeerslichten op groen of rood?
- Spits of rustig?
- Binnen bebouwde kom of vooral een lange provinciale weg?
- Hoe goed letten weggebruikers op?
- En vooral hoe reageren zij?
- Werkzaamheden?
- Maandagochtend/vrijdagmiddag?
- etc..

Elke A1 rit is anders, zelfs elke A1 rit op precies de zelfde route is anders.
Het lijkt mij daarom zeer onwaarschijnlijk dat er een goede factor is te vinden die voor de meeste ritten een goed resultaat geeft.

Dion, wat jij zet is helemaal waar. Elke rit is anders. Daarom gaat een model niet uit van uitzonderingen of bijzonderheden maar baseert een model zich op veronderstelde situaties en de wet van de grote getallen.

Als je (even willekeurige getallen) 1500 A-selectie spoedritten vergelijkt tov de reguliere reistijd van een routeplanner kun je een uitspraak doen dat de reistijd bijv 0,89 van de normale rit tijd.  Dit betekent dat je in de spits dis boven de 1 kunt zitten en s'nachts beneden de 0,89. Je kunt de factor ook differentiëren naar bv tijd en/of locatie. Is alleen wel een lastig onderzoek. En dan is de uitkomst slechts informatie die je nodig hebt voor je eigen onderzoek.
Freude am Fahren


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2013, 10:48:02
Het kan inderdaad wel, zo'n model maken.
Echter gaat daar zoals je al aangeeft heel veel tijd in zitten.

En stel je vindt dan uiteindelijk een factor, is de spreiding misschien wel te groot om bruikbaar te zijn.
Boven de 1 en ver onder de 0,89, bijvoorbeeld, lijkt mij een aardige divergentie.
Ik vraag me af of dat handig is in situaties waarin iedere seconde telt.


Dklaassen

  • Rode Kruis (EHBO en verbindingen)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
    • LinkedIn
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2013, 10:52:41
Bedankt voor de snelle reacties al!
Ik ga er inderdaad vanuit dat de wet van de grote getallen zal helpen. Het gaat ook niet om een operationeel vraagstuk, maar om een analyse te maken dus ik zorg er eker voor dat het niet zo kritiek wordt dat er tijd/ritten mee verloren gaan.


Gast

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2013, 11:02:29
Op de rittenstaten zien hoe lang er over de terugweg van een A1 rit gedaan is, op de rittenstaat staan immers de tijden wanneer de koelbox is afgegeven in het ziekenhuis en wanneer de chauffeur weer retour bij Sanquin is dus dat lijkt mij geen openstaande vraag te moeten zijn.

De ene A1 rit is de andere niet. Meerdere A1 ritten naar hetzelfde ziekenhuis kunnen elke keer verschillende tijden opleveren door diverse oorzaken, laat staan dat de terugweg (ervan uitgaande dat er niet nog een A2 rit via een ander ziekenhuis loopt) aan die vele omstandigheden onderhavig is. Zoals gezegd, de rittenstaten laten gewoon de tijden zien zoals door de receptie en chauffeur ingevuld. Maar, de vertrektijd op de rittenstaat is soms te optimistisch en moet er bij de uitgifte nog gewacht worden op een box, kan zomaar 3 minuten schelen, of op de terugweg wordt het voertuig nog even afgetankt. Diverse uncertainty indicators, teveel om een betrouwbare omrekenfactor op uit te kunnen voeren, volgens mijn verder niet-wetenschappelijk maar door ervaring onderbouwde mening,

Als ik vragen mag, wat is de grondslag voor deze berekeningen, wat zou er met die berekeningsfactor gedaan kunnen worden?


Dklaassen

  • Rode Kruis (EHBO en verbindingen)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
    • LinkedIn
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2013, 12:11:42
Bovenstaand bericht werd dusdanig specifiek dat ik via PM heb beantwoord. Suggesties blijven van harte welkom. Ik neem aan dat er ergens in de meldkamers van hulpdiensten toch wel een factor verwerkt zit zodat er een aankomsttijd geschat kan worden? Of is dit per weg(-type) in de software opgenomen?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 18 april 2013, 12:22:22
Bovenstaand bericht werd dusdanig specifiek dat ik via PM heb beantwoord.

Waarom beantwoording via PM? Het is hier een openbare discussie, die niet opeens via PM verder moet gaan.
Iedereen is hierin geïnteresseerd voor de professionals in dit board kan het niet specifiek genoeg zijn.
Bovendien is het antwoord op de laatste vraag van Caprice voor iedereen belangrijk om te weten.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #8 Gepost op: 18 april 2013, 12:31:20
Ik weet dat de brandweer werkt met kazerne volgorde tabellen om te bepalen welk voertuig waar het snelste is en hoe lang die er dan ongeveer over doet. De ambulance dienst werkt ook met een spreidingsplan voor ambulances om te zorgen dat er overal een ambu kan zijn binnen 15 minuten. Hoe dit allemaal precies werkt (en of ik de goede namen gebruik) weet ik niet. Maar ik adviseer je om je hier in te verdiepen. De inhoudelijke informatie zal waarschijnlijk niet openbaar zijn vermoed ik trouwens, dus je zal wat verder moeten zoeken dan hier op het forum vrees ik.

Mocht jij (of iemand andes) hier openbare inhoudelijke informatie over vinden dan zou het leuk zijn om het alsnog hier bij te posten. Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 18 april 2013, 12:41:31
KVT's worden onder andere gebaseerd op uitruktijden, dit wordt tot op de seconde gelogd. Let wel, dit gaat over de tijden waarop iemand in het voertuig een status verzendt. Helemaal representatief en significant is dat dus ook niet.

De vraag is echter heel anders... Welke van de x auto's kan ergens als eerste zijn ;)