Blaas leeg bij hartfoto's???

Auteur Topic: Blaas leeg bij hartfoto's???  (gelezen 4581 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

firemanr

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 19 april 2005, 16:53:47
Het was een aorta-onderzoek en hij mocht niet meer naar het toilet 3 uur van tevoren....... ???

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 19 april 2005, 21:10:12
Ik vind het ook een beetje bijzonder.
Zelf weet ik wel dat je een buikecho bij voorkeur ondergaat met gevulde blaas, zodat de radioloog beter de blaas kan onderscheiden.
Misschien dat de adviezen van buikecho en echo cor (hart) een beetje door elkaar gehaald zijn.

Dan is dit de reden dus.

firemanr

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 19 april 2005, 23:05:20
Dan is dit de reden dus.

Niet dus..... ;)

Het was een aorta-onderzoek, dus de reden is nog onbekend....

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 20 april 2005, 09:23:06
Ik veronderstel dat het  aorta onderzoek mbv echografie zal gebeuren.
De reden voor een volle blaas is om die goed te kunnen herkennen bij een dergelijk onderzoek ivm plaatsbepaling.

Dirk van Oostveen

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2005, 13:29:13
Als radiologisch laborant kan ik hier het volgende aan toe voegen.

- Een volle blaas is alleen nodig voor een uitwendige echografie van onderbuiksorganen.  (Blaas/Baarmoeder/Eierstokken/Prostaat) Niet voor echo van de bloedvaten of andere organen. (Water geleid geluidsgolven beter dan lucht.....de volle blaas laat de geluidsgolven goed door en vormt daardoor een soort 'kijkvenster'.)

- Een volle blaas is zeker niet nodig (zelfs niet wenselijk) voor welk angiografisch onderzoek dan ook.  Ook voor het inbrengen of vervangen van een pacemaker is een volle blaas absoluut niet wenselijk!  Mensen worden juist onrsutig van een volle blaas (en krijgen daardoor een hogere bloeddruk en hartfrequentie).
Het gebruikte contrastmiddel werkt diuretisch (vochtafdrijvend) de nieren werken tijdens zo'n onderzoek dus sneller dan normaal. Daarom wordt vaak zelfs een blaascatheter ingebracht om tijdens langdurige onderzoeken geen 'last te hebben' van een volle blaas.

Dirk van Oostveen

firemanr

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 30 mei 2005, 04:56:49
Dankjewel Dirk voor je uitleg. Ik snap er nu helemaal niks meer van hoe en waarom ??? Misschien hoor ik het nu nog van de patient himself..... :P Hij is vrijdag onder het mes gegaan voor de vervanging van de pacemaker. ;)