Storingen/Problemen 112 en/of 0900-0904

Auteur Topic: Storingen/Problemen 112 en/of 0900-0904  (gelezen 127137 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #40 Gepost op: 31 maart 2012, 09:46:01
Netwerkstoring treft 112

door Patrick 41 minuten geleden - laatst bewerkt 41 minuten geleden
Om 7.15 uur zijn ruim 1600 internetklanten van KPN, onder wie alarmnummer 112, getroffen door een netwerkstoring. Rond 8.30 uur leek het netwerk weer te functioneren, maar dat wordt nog nader getest. Deze storing lijkt een op zichzelf staand incident, dat niet samenhangt met de eerdere problemen bij 112. Het alarmnummer was gedeeltelijk onbereikbaar, maar hoeveel mensen precies 112 niet hebben kunnen bereiken, is nog niet bekend. Meer informatie volgt later.  

http://forum.kpn.com/t5/News-stream/Netwerkstoring-treft-112/ba-p/23243


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #41 Gepost op: 31 maart 2012, 18:37:41
KPN heeft noodoplossing voor 112-probleem
KPN heeft een tijdelijke oplossing bedacht voor de problemen met alarmcentrale 112. De KLPD-alarmcentrale in Driebergen kon vanochtend korte tijd mensen die belden naar 112 niet doorschakelen naar 13 regionale alarmcentrales (in totaal zijn er 21). Toen duidelijk was dat het om een storing ging, werden de telefoontjes omgeleid via een ander netwerk.

Volgens KPN begon de storing om zaterdag rond 7.15 uur. Rond 7.45 uur waren de 112-alarmcentrales weer bereikbaar voor mensen die mobiel belden. Het probleem was hardnekkiger voor mensen die vanaf een vaste lijn probeerden 112 te bereiken. Rond 10.30 uur waren alle alarmcentrales weer bereikbaar, ook voor mensen die vanaf een vaste lijn belden.

De oorzaak van de storing is nog niet bekend. KPN onderzoekt de zaak. Ook kijkt het bedrijf hoe het reguliere netwerk moet worden hersteld. Dat is waarschijnlijk een kwestie van dagen. In de tussentijd let het telecomconcern op dat 112 bereikbaar blijft. Ook heeft KPN intensief contact met het Korps landelijke politiediensten (KLPD) en het ministerie van Veiligheid en Justitie.

De KLPD-centrale in Driebergen heeft vandaag 21 oproepen gemist door de storing. Het KLPD neemt nu contact op met deze bellers. KPN kijkt nu of er meer telefoontjes zijn gemist, waarna het KLPD ook met deze mensen contact kan opnemen.

Overigens trof de storing van zaterdag ruim 1600 klanten. Alarmnummer 112 was daar eentje van.

Volgens KPN is er geen verband tussen de storing van vandaag en de problemen met het alarmnummer in de nacht van dinsdag op woensdag. Toen waren 13 meldkamers een uur niet bereikbaar. Dit kwam voor het telecombedrijf door onderhoudswerkzaamheden aan het netwerk.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3234217/2012/03/31/KPN-heeft-noodoplossing-voor-112-probleem.dhtml


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #42 Gepost op: 23 juni 2012, 12:51:55
Alarmcentrale 112 getroffen door storing  

Het mobiel alarmnummer 112 is in de nacht van woensdag op donderdag tussen 0.15 en 06.20 uur getroffen door een storing. Dat liet het ministerie van Veiligheid en Justitie vrijdagavond weten.

Uit onderzoek blijkt dat de storing het gevolg is van onderhoudswerkzaamheden aan de telecom-infrastructuur van de politie. Door de storing is een deel van de inkomende gesprekken onbeantwoord gebleven. In 164 gevallen hebben bellers geen contact kunnen krijgen met de alarmcentrale in Driebergen.

De alarmcentrale heeft direct maatregelen getroffen, waaronder het terugbellen van deze 164 bellers. Met drie bellers is ook na herhaaldelijke pogingen nog geen contact gerealiseerd. De aard en omvang van de onbeantwoorde noodhulpaanvragen wordt op dit moment nog onderzocht.

Door het ministerie van Veiligheid en Justitie, de voorziening tot samenwerking Politie Nederland en het KLPD worden maatregelen getroffen om een herhaling van deze storing te voorkomen. In opdracht van het ministerie is onlangs begonnen met het verbeteren van de gehele 112-infrastructuur om de kans op nieuwe storingen, van welke aard dan ook, te minimaliseren en de impact van een eventuele storing te beperken.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/146100/Alarmcentrale_112_getroffen_door_storing.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #43 Gepost op: 26 juni 2012, 12:24:02
Nader onderzoek Inspecties na storing 112

Alle 164 bellers die in de nacht van woensdag 20 op donderdag 21 juni als gevolg van een storing geen contact konden krijgen met alarmnummer 112 zijn getraceerd. Daaruit is gebleken dat in één geval waarbij getracht is contact te krijgen met 112 iemand als gevolg van een hartfalen is overleden. Deze melding kwam in tweede instantie, vier minuten na de eerste poging tot bellen, alsnog binnen bij de alarmcentrale. De ambulance was vervolgens negen minuten na die melding ter plaatste.

Voor minister Opstelten van Veiligheid en Justitie staat voorop dat in situaties waarin elke seconde telt, de 112 alarmcentrale bereikbaar moet zijn. De minister heeft de Inspectie VenJ en Inspectie voor de Gezondheidszorg gevraagd nader onderzoek in te stellen naar de feiten en omstandigheden rond deze melding waarbij een persoon is overleden.

De 112-storing vond tussen 00.15 en 06.20 uur plaats, waardoor de alarmcentrale voor een deel van de mobiele bellers niet bereikbaar was. Vanaf vaste nummers was het alarmnummer wel bereikbaar. De storing was een gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan de 112-infrastructuur.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2012/06/26/nader-onderzoek-inspecties-na-storing-112.html?ns_campaign=nieuwsberichten-ministerie-van-veiligheid-en-justitie&ns_channel=att


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #44 Gepost op: 26 juni 2012, 17:12:45
Nader onderzoek Inspecties na storing 112

Alle 164 bellers die in de nacht van woensdag 20 op donderdag 21 juni als gevolg van een storing geen contact konden krijgen met alarmnummer 112 zijn getraceerd. Daaruit is gebleken dat in één geval waarbij getracht is contact te krijgen met 112 iemand als gevolg van een hartfalen is overleden. Deze melding kwam in tweede instantie, vier minuten na de eerste poging tot bellen, alsnog binnen bij de alarmcentrale. De ambulance was vervolgens negen minuten na die melding ter plaatste.

Voor minister Opstelten van Veiligheid en Justitie staat voorop dat in situaties waarin elke seconde telt, de 112 alarmcentrale bereikbaar moet zijn. De minister heeft de Inspectie VenJ en Inspectie voor de Gezondheidszorg gevraagd nader onderzoek in te stellen naar de feiten en omstandigheden rond deze melding waarbij een persoon is overleden.

De 112-storing vond tussen 00.15 en 06.20 uur plaats, waardoor de alarmcentrale voor een deel van de mobiele bellers niet bereikbaar was. Vanaf vaste nummers was het alarmnummer wel bereikbaar. De storing was een gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan de 112-infrastructuur.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2012/06/26/nader-onderzoek-inspecties-na-storing-112.html?ns_campaign=nieuwsberichten-ministerie-van-veiligheid-en-justitie&ns_channel=att

4 + 9 minuten = 13 minuten dus de ambulance was dus ruim op tijd aanwezig.
Er zijn gebieden in NL waar de ambulance er altijd langer over doet op T.P. te komen.
Dan zegt men ook niet dat de persoon is overleden doordat de ambulance te laat was.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #45 Gepost op: 26 juni 2012, 17:28:33
4 + 9 minuten = 13 minuten dus de ambulance was dus ruim op tijd aanwezig.
Er zijn gebieden in NL waar de ambulance er altijd langer over doet op T.P. te komen.
Dan zegt men ook niet dat de persoon is overleden doordat de ambulance te laat was.

Beetje makkelijk gezegd, zo kun je alles onder het tapijt schuiven. Feit is dat er 4 minuten verloren zijn gegaan in een situatie waarin elke seconde telt. Het is niet zo dat de ambu gewoon een lange aanrijtijd had, maar dat hij 4 minuten later is vertrokken door een technische storing. Dat vlak je niet zomaar uit...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #46 Gepost op: 26 juni 2012, 17:31:52
Precies. Een max. aanrijtijd betekent niet: we hebben nog wat speling, want we zitten nog niet aan onze 15 min. Geldt ook voor A2 urgentie, 30 min. ''Nog even eten, want we hebben een half uur...''

Bij A1= zo snel mogelijk. Bij A2 ook, maar tenminste binnen de 30 min.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #47 Gepost op: 29 juni 2012, 20:41:46
Procedures niet gevolgd bij storing 112
DEN HAAG - De storing bij het landelijke alarmnummer in de nacht van 20 op 21 juni kwam doordat interne procedures niet goed waren gevolgd.
Ook kreeg de verstoring niet de hoogste prioriteit toen die werd ontdekt. Dat schrijft minister Ivo Opstelten van Justitie vrijdag aan de Tweede Kamer.
Het nummer 112 was in de bewuste nacht van kwart over 12 tot bijna half 7 minder goed bereikbaar voor mobiele bellers. Tijdens de storing is een man aan hartfalen overleden. Pas bij een tweede poging het alarmnummer te bereiken werd contact gemaakt met de alarmcentrale, maar pas na 4 minuten.
Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onderzoekt of dit het enige levensbedreigende incident is geweest die nacht.

Onderhoudswerkzaamheden
De storing was het gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan de kabel die in Driebergen-Zeist de verbinding vormt tussen het KLPD en de vtsPN. De laatste is de voorziening tot samenwerking Politie Nederland, die verantwoordelijk is voor de ICT bij de politie.
Het onderhoud was niet bekend bij de juiste divisie van het KLPD en vtsPN. Een tweede kabel die dient als back-up voor verbindingskabel, blijkt niet te werken. Daaraan wordt nu hard gewerkt. De reservekabel moet het maandag weer doen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #48 Gepost op: 20 september 2012, 15:34:28
112 in A'dam tijdlang onbereikbaar
Het alarmnummer 112 was in de regio Amsterdam-Amstelland gisteravond twintig minuten lang niet bereikbaar. Ook het telefoonnummer van de politie voor niet-urgente zaken 0900-8844 kon niet worden gebeld tussen 20.10 uur en 20.30 uur.

Mensen in en rondom Amsterdam die het alarmnummer probeerden te bellen, werden na 20.30 uur doorgeschakeld naar meldkamers in de regio's Kennemerland en Utrecht. De meldkamer van de politie Amsterdam-Amstelland was weer bereikbaar vanaf 22.30 uur.

Geen problemen
Volgens de politie komt de storing door werkzaamheden aan de nieuwe meldkamer op het hoofdbureau van politie. Zowel de noodstroomvoorziening als de back-up daarvan deden het niet. De storing wordt volgens de politie onderzocht en er worden aanpassingen gedaan om uitval van het alarmnummer in de toekomst te voorkomen.

Na de storing is een lijst opgesteld van telefoonnummers die de hulpdiensten hebben gebeld. Deze telefoonnummers zijn later door de politie teruggebeld. "Naar de politie nu kan inschatten, zijn er door de storing geen problemen in de hulpverlening ontstaan", aldus de politie.
http://nos.nl/artikel/420919-112-in-adam-tijdlang-onbereikbaar.html


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #49 Gepost op: 9 oktober 2012, 14:41:53
Nog wat meer details over de storing van Juni:

Citaat
Storing 112 was opeenstapeling van fouten

Door Joost Schellevis, dinsdag 9 oktober 2012 10:35

Een storing bij 112 afgelopen juni werd veroorzaakt door het uitvallen van twee cruciale glasvezelverbindingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Veiligheid en Justitie. Een van de twee glasvezelverbindingen lag er al drie weken uit.

Dat een van de twee glasvezelverbindingen bij alarmcentrale 112 er al een maand uitlag, werd niet opgemerkt, omdat de verbindingen niet werden gemonitord. Toen het bedrijf Eurofiber in de nacht van 20 op 21 juni onderhoud uitvoerde en de andere verbinding er daardoor ook uitlag, leidde dat tot een storing waarbij de helft van de mobiele 112-bellers gedurende een hele nacht geen verbinding met de alarmcentrale kon krijgen. Dat blijkt uit het onderzoek dat de Inspectie Veiligheid en Justitie naar de storing heeft gedaan. De politie zou onvoldoende op de hoogte zijn geweest van de werkzaamheden.

Vaststaat dat tijdens de storing twee mensen zijn overleden die reanimatie nodig hadden. In één geval, in Amsterdam, heeft de storing ertoe geleid dat ambulances later arriveerden. De Inspectie kan echter niet beoordelen of dit tot de dood van de persoon heeft geleid. In het andere geval, in Schiedam, is niet te achterhalen of de 112-storing tot gevolg had dat de ambulances later arriveerden.

Het niet monitoren van de glasvezelverbindingen noemt de Inspectie een 'onaanvaardbaar groot risico'. Inmiddels is op de glasvezelverbindingen dan ook monitoring ingesteld, blijkt uit het rapport. Volgens de Inspectie is dat waarschijnlijk voldoende om vergelijkbare storingen in de toekomst te voorkomen.

In de nacht van 20 op 21 juni konden in totaal 214 bellers de alarmcentrale niet bereiken. Eerder zei de minister al dat dat nooit meer zou mogen voorkomen. Het was de derde grote storing bij 112 in een halfjaar tijd; in maart lag bij een storing de helft van de meldkamers eruit en niet veel later was het noodnummer opnieuw gedeeltelijk onbereikbaar.
Bron: tweakers.net

Het volledige verslag van het onderzoek kan hier worden gedownload.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten