Storingen/Problemen 112 en/of 0900-0904

Auteur Topic: Storingen/Problemen 112 en/of 0900-0904  (gelezen 126532 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #50 Gepost op: 1 november 2012, 20:14:57
En gisteravond was het weer eens zover.........  :-X

Storing bij KPN leidt tot verminderde bereikbaarheid alarmnummer 112

Nieuwsbericht | 01-11-2012

Op woensdagavond 31 oktober is het landelijke centrale alarmnummer 112 tussen 21.00 en 21.50 uur door een storing bij KPN minder bereikbaar geweest. Uit nader onderzoek blijkt dat 101 bellers geen contact konden krijgen met de alarmcentrale bij het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) in Driebergen. Het gaat hier om een gedeelte van de groep mensen die met een mobiele telefoon het alarmnummer 112 probeerde te bellen. Bellers vanaf een vaste lijn hadden geen last van de storing.

De verminderde bereikbaarheid van 112 was een gevolg van een storing bij KPN. Bij het oplossen van het incident werden deze bellers als gevolg van een softwarematige fout niet omgeleid naar een tweede KLPD telefooncentrale.

Het KLPD benadert alle bellers die geen contact kregen met 112. Uit de terugbelgegevens blijkt op dit moment dat er geen oproepen zijn gemist die tot levensbedreigende situaties hebben geleid. Er wordt nader onderzoek gedaan naar de oorzaak van de storing. Aan de Inspectie Veiligheid en Justitie wordt gevraagd dit incident mee te nemen in het lopende onderzoek naar de 112 Infrastructuur.

De Minister van Veiligheid en Justitie zal de Kamer op zeer korte termijn informeren over de aard en toedracht van de storing.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/11/01/storing-bij-kpn-leidt-tot-korte-onbereikbaarheid-alarmnummer-112.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #51 Gepost op: 14 november 2012, 20:52:44
Praktijktest bereikbaarheid 112

http://www.politie.nl/nieuws/2012/november/14/02-apeldoorn-meldingen-uit-het-noorden-van-het-land-afgehandeld-in-apeldoorn.html
Laatste update: 14-11-2012 | 14:54

Apeldoorn - Wie op 13 november vanuit Noord-Nederland belde met 112, had geen contact met de Meldkamer Noord-Nederland in Drachten, maar werd geholpen door de Meldkamer Oost-Nederland in Apeldoorn.

In geval van calamiteit
Centralisten die normaliter in Drachten werken, opereerden tijdelijk vanuit de Meldkamer Oost-Nederland. Dat gebeurt al wanneer de Meldkamer Noord-Nederland door een calamiteit tijdelijk niet bereikbaar is. Met deze test is de overdracht nu ook getest in de alledaagse praktijk. De test betekende dat een reanimatie, de aanhouding van twee winkeldieven in Groningen, de inzet van het Mobiel Medisch Team van het UMCG en andere 112-hulpverleningen vanuit Apeldoorn werden afgehandeld.

Volledige bezetting in Drachten
Overigens was er in de meldkamer in Drachten tijdens de praktijktest een volledige meldkamerbezetting beschikbaar. Dit om bij onvoorziene omstandigheden direct alle 112-hulpverlening te kunnen voortzetten. Binnenkort is er nog een praktijktest. Dan neemt de Meldkamer Noord-Nederland de 112-hulpverlening in de regio’s Noord- en Oost-Gelderland en IJsselland over, en komen centralisten uit Apeldoorn naar Drachten. De geslaagde praktijktest betekent dat een extra zekerheid is ingebouwd in de continuïteit van de 112-hulpverlening aan de inwoners van Noord- en Oost Nederland.
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #52 Gepost op: 13 december 2012, 12:49:07
Nader onderzoek Inspecties na storing 112

Alle 164 bellers die in de nacht van woensdag 20 op donderdag 21 juni als gevolg van een storing geen contact konden krijgen met alarmnummer 112 zijn getraceerd. Daaruit is gebleken dat in één geval waarbij getracht is contact te krijgen met 112 iemand als gevolg van een hartfalen is overleden. Deze melding kwam in tweede instantie, vier minuten na de eerste poging tot bellen, alsnog binnen bij de alarmcentrale. De ambulance was vervolgens negen minuten na die melding ter plaatste.

Voor minister Opstelten van Veiligheid en Justitie staat voorop dat in situaties waarin elke seconde telt, de 112 alarmcentrale bereikbaar moet zijn. De minister heeft de Inspectie VenJ en Inspectie voor de Gezondheidszorg gevraagd nader onderzoek in te stellen naar de feiten en omstandigheden rond deze melding waarbij een persoon is overleden.

De 112-storing vond tussen 00.15 en 06.20 uur plaats, waardoor de alarmcentrale voor een deel van de mobiele bellers niet bereikbaar was. Vanaf vaste nummers was het alarmnummer wel bereikbaar. De storing was een gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan de 112-infrastructuur.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2012/06/26/nader-onderzoek-inspecties-na-storing-112.html?ns_campaign=nieuwsberichten-ministerie-van-veiligheid-en-justitie&ns_channel=att

Citaat
In de nacht van 20 op 21 juni 2012 is de 112-alarmcentrale van het Korps Landelijke Politiediensten
(KLPD ) in Driebergen getroffen door een zes uur durende storing. De storing is in de
eerste uren niet herkend. Na de storing blijkt dat die nacht twee personen, waarvan de familieleden
niet direct contact konden krijgen met de 112-centrale, zijn overleden.

Op verzoek van de minister van Veiligheid en Justitie hebben de Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) onderzoek gedaan. IVenJ heeft gekeken naar de oorzaken en de technische en organisatorische aspecten van de storing bij het KLPD. De IGZ heeft zich gericht op de ambulancezorgverlening aan de betreffende overleden personen, vanaf het moment dat de meldingen aan de  regionale meldkamer ambulancezorg (MKA) waren doorgezet. Het onderzoek is bedoeld om lessen te trekken voor de toekomst, het is geen onderzoek naar aansprakelijkheden.
Bron: VAKBLAD V&VN AMBULANCEZORG JAARGANG 33 DECEMBER 2012 uitgave SDU


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #53 Gepost op: 13 januari 2013, 15:45:40
112 zal nooit 100% bereikbaar zijn´


Hoofdcommissaris Co Hoogendoorn noemt het een illusie dat alarmnummer 112 ooit 100 procent bereikbaar zal zijn. In een reportage van KRO Brandpunt zegt hij dat techniek nu eenmaal niet feilloos is.

Hoogendoorn reageert hiermee op de verschillende storingen bij het alarmnummer die zich de afgelopen jaren voordeden. Vorig jaar juni was het nummer vijf uur lang niet bereikbaar. Twee mensen overleden, maar het is niet onomstotelijk bewezen dat dat kwam doordat 112 niet werd bereikt. Die storing werd veroorzaakt doordat de verbindingen niet goed in de gaten werden gehouden door de politie zelf.

De verbindingen werden al langer niet goed gecontroleerd. Dat blijkt uit een rapport over de 112-centrale van de interne controledienst van de politie. Het rapport uit 2009 is in handen van de redactie van Brandpunt. De politie zegt dat er sindsdien wel problemen zijn aangepakt, maar dat er mogelijk "nieuwe componenten in het systeem zijn".
http://nos.nl/artikel/461324-.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 13 januari 2013, 22:25:55
Politie al jaren op de hoogte van problemen met alarmnummer 112

De Nationale Politie geeft geen garanties dat het landelijk alarmnummer 112 altijd bereikbaar is. In de uitzending van KRO Brandpunt vanavond zegt de voor 112 verantwoordelijke hoofdcommissaris Co Hoogendoorn, dat een bereikbaarheid van 100 procent onhaalbaar is.

De alarmcentrale 112 wordt al een aantal jaren geplaagd door grote storingen. Vorig jaar nog overleden twee mensen aan een hartaanval toen 112 tijdelijk onbereikbaar was. Die storingen blijken geen incidenten te zijn. KRO Brandpunt heeft interne documenten van de politie in handen gekregen waaruit blijkt dat de politietop al jaren op de hoogte is van technische problemen bij de alarmcentrale.

Uit de stukken blijkt dat de politie al in 2009 constateerde dat er betere monitoring op de 112-gesprekken zou moeten komen, maar werd daar te weinig mee gedaan. Juist door het ontbreken van diemonitoring -niemand hield in de gaten of de 112-alarmlijnen het nog wel deden- kon het gebeuren dat 112 in juni 2012 zes uur lang slecht bereikbaar was.

Maar niet alleen de monitoring schoot tekort, ook was er geen duidelijk beleid over wat er moest gebeuren als zich een storing zou voordoen. Daarnaast blijkt dat interne regels over de werkwijze van het alarmnummer jaar na jaar niet werden nageleefd.


http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/13-01-2013/fragmenten/even_geduld_aub


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 13 januari 2013, 22:30:58
Reactie n.a.v. Brandpunt uitzending over 112

Nieuwsbericht | 13-01-2013

Voor ons staat voorop dat het alarmnummer altijd bereikbaar moet zijn. Er mag geen gesprek gemist worden. Er wordt daarom met de hoogste prioriteit aandacht besteed aan het oplossen van storingen en het treffen van maatregelen om dergelijke storingen te voorkomen.

De Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ) en het Agentschap Telecom voeren op dit moment het onafhankelijke onderzoek uit naar de gehele 112 infrastructuur. Hierbij zal de gehele keten vanaf de burger tot en met de hulpverleningsdienst worden doorgelicht. Dit betekent dat de opdracht die de Inspecties hebben gekregen de afgelopen tijd verder is uitgebreid tot de gehele 112-keten en alle recente storingen. Dat onderzoek is noodzakelijk gezien de inspanning van overheden en private partijen om alle punten op orde te krijgen. De verwachting is dat het onderzoek in het voorjaar is afgerond.
Feitelijke beschikbaarheid 112

De afgelopen jaren was de feitelijke beschikbaarheid van het alarmnummer 112 altijd boven 99.9%.
Maatregelen voor 2012

Het beeld alsof er pas actie is ondernomen sinds 2012 is onjuist. Bovendien is de aard van de storingen uit 2009-2011 onvergelijkbaar met die uit 2012. In 2009 was daarnaast sprake van een ander technisch platform voor 112. Deze vernieuwing was ook noodzakelijk. De huidige techniek is dus niet hetzelfde als uit de periode 2009-2011. De monitoring als onderdeel van het onderhoud heeft sinds 2009 telekens tot actie geleid. Dat is dan ook op allerlei niveaus aanhangig gemaakt bij KPN en aangepakt.
Storing juni 2012

De storing van juni 2012 is niet veroorzaakt door het ontbreken van monitoring op de componenten, maar door het ontbreken van de monitoring op de dubbele uitvoering van de verbindingen. Een dergelijke verstoring had zich niet eerder voorgedaan. De storing bij 112 van juni werd veroorzaakt door het uitvallen van twee cruciale glasvezelverbindingen. Dat bleek uit onderzoek van de Inspectie Veiligheid en Justitie (link rapport).
Incidenten Amsterdam en Schiedam

Vast staat dat tijdens de storing twee mensen zijn overleden die reanimatie nodig hadden. In één geval, in Amsterdam, heeft de storing ertoe geleid dat ambulances later arriveerden. De Inspectie kan echter niet beoordelen of dit tot de dood van de persoon heeft geleid. In het andere geval, in Schiedam, is niet te achterhalen of de 112-storing tot gevolg had dat de ambulances later arriveerden. Ook is niet vast komen te staan dat er daadwerkelijk een gesprek met 112 tot stand is gekomen. Er is door verschillende partijen inspanning geleverd om te achterhalen wat er daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Helaas heeft dat in dit geval niet tot een conclusie geleid. Minister Opstelten heeft in zijn reactie op het rapport en de bevindingen het overlijden van deze personen ten zeerste betreurd (link reactie).

Maatregelen uit 2012

Naar aanleiding van de incidenten van vorig jaar is in samenwerking tussen met alle partijen een verbetertraject gestart. Er is al een aantal verbeteringen doorgevoerd:

    1.      Aanpassingen in de technische infrastructuur zijn gerealiseerd om de stabiliteit van de dienstverlening 112 te kunnen verbeteren. Dit zijn onder andere nieuwe versies van software die geïnstalleerd zijn op de netwerkapparatuur en vervanging van elementen binnen het netwerk.

    2.      Bepaalde componenten binnen de infrastructuur zijn dubbel uitgevoerd .

    3.      Registratie van 112 oproepen is verbeterd waardoor bij een storing de gemiste oproepen sneller getraceerd kunnen worden. Hierdoor kunnen de burgers direct worden teruggebeld.

    4.      Calamiteitenschakeling is gerealiseerd waardoor oproepen bij een storing kunnen worden overgezet naar een andere meldkamer en de continuïteit van 112 gegarandeerd is.

    5.      Er zijn nieuwe afspraken gemaakt tussen alle betrokken partijen om de communicatie richting burgers eenduidig te laten plaatsvinden in geval van storingen in de 112-dienstverlening.

    6.      Naar aanleiding van de storing in juni 2012, die het gevolg was van onderhoudswerkzaamheden, zijn de procedures voor onderhoud aan de verbindingen verder aangescherpt.

    7.      Monitoring op de verbindingen waardoor mogelijke verstoringen in een vroeg stadium kunnen worden geconstateerd en maatregelen kunnen worden getroffen

    8.      In overleg met alle betrokken partijen is een nieuw besturingsmodel ontwikkeld waarmee optimale samenwerking over de gehele 112 keten wordt gewaarborgd. Hierdoor kunnen verstoringen in de gehele 112 keten vroegtijdig worden geconstateerd en kunnen alternatieve routes worden gekozen.

    9.      Alle aanpassingen in de 112 keten dienen centraal te worden aangemeld. Besluiten over uitvoering van deze aanpassingen zullen worden beoordeeld op risico/impact met alle betrokken partijen. Bewaking van uitvoering van de aanpassingen en het oplossen van incidenten zal worden gedaan door speciale “Be Alert” teams binnen het Network Operations Center(NOC) van KPN. Deze teams zijn 24x7 beschikbaar.

Maatregelen na storing juni 2012:

Naar aanleiding van de storing van woensdag 20 op donderdag 21 juni heeft de Inspectie VenJ en de Inspectie Gezondheidszorg onderzoek gedaan. Tijdens deze storing zijn er twee personen overleden waarvan niet is vast komen te staan of dit te wijten is aan de vertraging in de hulpverlening. Het rapport en de beleidsreactie zijn in december aan de Tweede Kamer gezonden. Inmiddels zijn maatregelen getroffen om herhaling van dit voorval in de toekomst te voorkomen. Het gaat hierbij om maatregelen als:

    monitoring op de beide verbindingen tussen de hoofdlocatie en de uitwijklocatie
    interne procedures voor aanpassingen aan de 112 infrastructuur zijn aangescherpt
    afspraken met externe bedrijf over onderhoud aangepast.

Deze maatregelen worden door de Inspectie VenJ als afdoende beoordeeld om herhaling te voorkomen.
Maatregelen rond Jaarwisseling 2012-2013

Ook in het kader van de jaarwisseling zijn er diverse maatregelen getroffen. Hier is door alle betrokken partijen hard gewerkt om de verwachte piekbelasting aan te kunnen met het nieuwe 112-platform en de nieuwe digitale infrastructuur tussen Driebergen en de regio’s. Dit is succesvol verlopen en heeft geen verstoringen opgeleverd. De komende periode zal er in nauwe samenwerking met KPN verder worden gewerkt aan een betrouwbare en stabiele 112 infrastructuur die voor burgers altijd bereikbaar is.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/01/13/reactie-n-a-v-brandpunt-uitzending-over-112.html


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #56 Gepost op: 28 februari 2013, 19:24:20
Bram van Hemmen, burgemeester gemeente Sliedrecht via Twitter:
Momenteel is 112 vanuit Sliedrecht niet te bereiken als u via een KPN vaste lijn belt. Alle andere manieren werken wel (GSM of providers)1/2
Oorzaak is kabelbreuk in S'drecht, wordt hard gewerkt dit te verhelpen. Verwachting is om 0:30 vanacht verholpen. RT en/of informeer elkaar!

Bron: @BramvanHemmen

p2kflex
18:44:15 28-02-13GROUP-1!telefonisch contact GMC
1403050BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (RCvD Alarmcode)
1403057BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (AOV piket ROT)
p2kflex
18:50:44 28-02-13GROUP-2HO191 telefonisch contact GMC
1403095BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (HOvD piket)
p2kflex
18:54:24 28-02-13GROUP-2@telefonisch contact GMC
1403079BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Leider CoPI)
p2kflex
18:57:50 28-02-13GROUP-1OD590 Te4lfonisch contact GMC
1403066BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Drechtsteden Noord)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #57 Gepost op: 13 mei 2013, 10:20:42
Citaat
"Betere sturing noodzakelijk voor een robuust 1-1-2"
Voor het goed functioneren van het landelijke alarmnummer is het noodzakelijk dat er strakkere sturing en regie op de gehele 1-1-2 keten plaatsvindt. Dit is een van de belangrijkste aanbevelingen van de Inspectie Veiligheid en Justitie en Agentschap Telecom in een gezamenlijk onderzoek naar de organisatie en opbouw van het landelijk alarmnummer 1-1-2. Het onderzoek is verricht op verzoek van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. Aanleiding vormden de storingen in het 1-1-2 netwerk in 2012.
Ambulance met 112 op zijkant vermeld, verlaat de garage.

De inspecties concluderen dat een duidelijk overzicht van de gehele 1-1-2 keten ontbreekt en dat de onderlinge samenwerking en afstemming onvoldoende is. Een lappendeken aan contracten bemoeilijkt de sturing en regie op 1-1-2. Hierdoor is het lastig een compleet beeld te krijgen van de afspraken die partijen onderling (het ministerie van Veiligheid en Justitie, KPN, de nationale politie en de regio’s) hebben gemaakt.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie, KPN en de nationale politie zijn direct na de storingen begonnen met nemen van alle noodzakelijke maatregelen om de impact te bepreken en herhaling te voorkomen. De meeste noodzakelijke verbeteringen zijn inmiddels uitgevoerd.
bron: ministerie V en J


Documenten en publicaties

    Reactie op het rapport 1-1-2 onder de loep
    Kamerstuk | 12-05-2013

    Rapport 1-1-2 onder de loep
    Kamerstuk | 13-05-2013


sks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #58 Gepost op: 18 augustus 2013, 19:43:05
Storing 112 in deel Noord-Brabant
Wie 112 belt in de omgeving van Eindhoven en Helmond wordt doorgeschakeld naar meldkamers van andere regio'sWie 112 belt in de omgeving van Eindhoven en Helmond wordt doorgeschakeld naar meldkamers van andere regio's
Het alarmnummer 112 is slecht bereikbaar in een deel van Noord-Brabant door een storing in een telefooncentrale. Ook het algemene nummer van de politie 0900-8844 heeft al sinds 13.00 uur last van de storing.
Wie 112 belt in de omgeving van Eindhoven en Helmond wordt doorgeschakeld naar meldkamers in Tilburg, Den Bosch en Driebergen.
Ook telefoontjes naar 0900-8844 worden doorverbonden naar andere regio's. De politie waarschuwt dat het algemene politienummer ook slecht bereikbaar kan zijn.
Wat de oorzaak is van de storing en tot hoe laat die duurt, is niet bekend.

Bron: nos


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #59 Gepost op: 14 januari 2014, 17:22:17
1-1-2 MELDINGEN MOGELIJK ONDANKS STORING

Sinds vanmorgen 10.00 uur kampen de meldkamers van de politie, brandweer en ambulancezorg in de regio Midden- en West-Brabant met een technische storing in de telefooncentrale. 112-meldingen kunnen gewoon worden behandeld omdat er gewerkt wordt met een goed functionerende noodprocedure. Voor zover bekend zijn er dan ook geen noodoproepen (1-1-2) gemist.

Conform de noodprocedure worden1-1-2 bellers met een vaste telefoon direct doorgelinkt naar een meldkamercentralist. Mobiele bellers worden via de landelijke 1-1-2 centrale in Driebergen doorverbonden. Bij extra drukte of in geval zich een calamiteit voordoet dan zorgen de Zeeuwse meldkamermedewerkers voor een extra back-up.

Samen met de netwerkbeheerder en de leverancier van de telefooncentrale wordt intensief naar de oorzaak van de storing gezocht. Het is op dit moment onbekend hoe lang de storing nog duurt.

Bron: http://www.vrmwb.nl/Actualiteiten/Nieuwsberichten/20140114-1-1-2-meldingen-mogelijk-ondanks-storing.aspx
If you can dream it, you can do it.