Zojuist kreeg ik een mailtje van een bezoeker van onze site, woonachtig in de regio Midden-Brabant. Sinds kort heeft hij een VOIP-telefoonaansluiting. Je belt dus via je internetverbinding. Vooral Versatel en Wanadoo adverteren hiermee alsof het geweldig is.
Nu zal dat best zo zijn, in de praktijk blijkt dat 112 niet bereikbaar is. Ondanks dat hij in de regio Midden-Brabant woont kreeg deze man van zijn provider een 010-netnummer toegewezen.
Dat werkt allemaal goed met normale telefoongesprekken, alleen het systeem dat gesprekken naar de meldkamer van je eigen regio moet doorschakelen werkt niet. in plaats van dat je dan in Driebergen (zoals bij mobiel bellen, zie andere topic) of in het ergste geval Rotterdam (010-netnummer) uit zou komen krijg je een ingesprekstoon!
De provider zegt simpelweg dat het niet hun probleem is, het 112-systeem van de overheid moet zich maar aanpassen aan VOIP. omdat dit de toekomst is en het probleem niet bij hen ligt.
En de overheid zegt op dit moment niks te kunnen doen en kaatst de bal terug naar de provider. Kortom, een levensgevaarlijke patstelling die wat mij betreft zo snel mogelijk doorbroken moet worden!
Overigens is 0900-8844 wel gewoon bereikbaar, zei het via Driebergen en veelal gevolgd door een "U bent verbonden met de regiopolitie xxx, al onze medewerkers zijn momenteel in gesprek, een ogenblikje geduld alstublieft".