Verwarde trekkerbestuurder aangehouden met behulp van pantserrupsvoertuig - Wezep 18-04-2013

Auteur Topic: Verwarde trekkerbestuurder aangehouden met behulp van pantserrupsvoertuig - Wezep 18-04-2013  (gelezen 9509 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henkie

• Forum gebruiker
Leuk dat blijkbaar niemand weet dat zo'n ding een verreiker heet. Ik hoorde op de radio iets over een heftruck ("zo hard gaan die dingen toch niet") en hier gaat het weer over een trekker (een trekkerbestuurder op een tractor, wat is het nou?) :P

Trekker of verreiker, noem het een landbouwvoertuig zit je altijd safe ;).

Mooie samenwerking!

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Vertel, vertel. 098uo

Vondelstraat.... ontruiming......?

1980 Vondelbrug te ver en dan vanaf 24:27 :P
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

sylvester1986

• Gast

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Inderdaad goed bedacht van de agent in kwestie. Goede actie van de militairen om op deze manier te helpen. Maar wat mij nog het meest verbaast is dat het Min Def dit zelf naar buiten brengt in een vrij positief overkomend bericht. Geen betuttelende woorden over dat het eigenlijk niet zou mogen etc.... WAUW  098uo

Mooie actie maar op welke bevoegdheden heeft deze actie plaatsgevonden?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

I1985

• Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker

Kijk jij praat tenminste als de betutteling die ik vanuit de overheid zou verwachten heden ten dagen.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker

Het GBV-beginsel, ook wel bekend als gezond boeren verstand.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Op de vragen staat vrij bevoegdheid....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Even wat voorbeeldjes/mogelijkheden;

Strafrechtelijk gezien... Verstoring openbare orde, veroorzaken van gevaar en hinder op de weg, poging zware mishandeling/poging doodslag?

Stopteken gegeven, negeren stopteken, om verder geweld of gevaar voor de omgeving te stoppen geweld gebruik... Dit door vordering aan defensie om een niet dodelijk middel in te zetten... (proportionaliteit)

Nee... Hier komt geen gezeik van... Afhankelijk van het geen er allemaal gebeurd is, hadden ze eventueel ook vuurwapengebruik als optie kunnen aanvinken....  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Gast

• Gast
Prachtige actie, prima opgelost, roeien met de riemen die je hebt!
Ik zeg two thumbs up.
Maar de andere vraagstellers hebben wel een punt, zonder in de ambtelijke betutteling van regels te willen verzanden is de vraag zelf wel reuze interessant: Had defensie, in de vorm van de betrokken medewerkers, deze vraag (of vordering) mogen of moeten weigeren?

De politie is degene met een geweldsmonopolie, zij is als enige bevoegd om tegen de burgers geweld te gebruiken indien nodig.
Het leger mag, volgens mij, alleen geweld gaan gebruiken in geval van oorlog of als er een staat van beleg is uitgeroepen. Met een taak die gericht is op het beschermen van land en burgers, hoe is een inzet tegen diezelfde burgers uitlegbaar?
En nogmaals, persoonlijk vind ik het een mooie combi qua oplossing maar de vraag is wel interessant!

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Als je het puur juridisch gaat bekijken zal de korpsbeheerder algemene bijstand van defensie moeten vragen, zoals vastgelegd in artikel 59, politiewet 1993*. Hierbij worden de militairen onder civiel gezag geplaatst en als zij hulp leveren aan de politie dienen zij zich aan de ambtsinstructie te houden. (Stol, 2011)

Alleen hoe dit voor ad-hoc situaties geregeld zou kunnen worden... Geen idee...

*Inmiddels is de politiewet 2012 van kracht, maar ik neem aan (foei) dat hierin hetzelfde is vastgelegd.