altijd op je buiken moeten liggen als lotus? Dan zou ik toch maar eens even met je opdrachtgevers gaan praten
maar ook improvisatie vermogen kun je oefenen. Natuurlijk kun je niet alles oefenen, maar erg veel dingen wel. Ook al heb je dan niet iedere situatie afgedekt in een oefening, je leert mensen wel nadenken en op een veilige manier een oplossing bedenken.
Een leuk scenario als lotus om eens te oefenen, wordt eens onwel op een WC (oorzaak mag je zelf verzinnen, maar ben nog net in staat door de gesloten deur om hulp te vragen. Zodra de hulpverlener vraagt de deur open te maken draai je hem "met je laatste krachten" van het slot, waarna je bewusteloos aan de zijkant van de pot af op de grond glijdt, tussen pot en muur. Dan kun je het improvisatievermogen van je hulpverleners ook al leuk oefenen.
Standaard op de buik geldt natuurlijk niet voor oefensituaties maar is vaak de uitgangssituatie in een standaard EHBO-les. Dan kan het hele riedeltje afgedraaid worden van aanspreken, omstander vragen erbij te blijven, draaien, ademhaling beoordelen enz enz enz. En het is redelijk shocking hoezeer dit standaard patroon erin sluipt.
Zo wordt in een EHBO-les weleens de opvang van een so met brandwonden 'geoefend'. Er moet gekoeld worden en dan gebeurt dat niet echt, maar de hulpverlener zegt dan 'hier is een kraan' en doet of hij een kraan opendraait en houdt je hand eronder. Dat gaat er dan natuurlijk om dat je weet dat de straal niet rechtstreeks op de brandwond komt.
Tijdens een rampenoefening was ik een so met brandwonden op mijn arm. Er was een sigma-team opgetrommeld en de ambuvpk gaf een jongen van de sigma de opdracht om te koelen. De jongen liep wat paniekerig heen en weer, want in die ruimte was geen kraan. Dus hup, naar de dichtstbijzijnde muur met de magische woorden 'dit is een kraan'. Ik heb hem verbijsterd aangestaard en gevraagd of hij gek geworden was. Net zo lang tot hij begreep dat hij toch ècht op zoek moest naar een heuse kraan, mèt water...
Zonder gekheid, ook de vraag met dat vliegtuig, ik denk dat men vergeet dat de praktijk vaak vraagt om wat improvisatie. Als het niet kan zoals 't moet, dan moet het maar zoals 't kan...
PS op de wc gaan liggen is zeker een leuke. Ben ook weleens halverwege de trap gaan liggen. Succes verzekerd!
Al moet je natuurlijk wel uitkijken voor je eigen veiligheid in dit soort situaties.