'Kogelwerend vest stadswacht onbetrouwbaar'

Auteur Topic: 'Kogelwerend vest stadswacht onbetrouwbaar'  (gelezen 5159 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ArjanSPL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 324
  • Schiphol-fiel, HV Geïnteresseerd
Gepost op: 22 april 2013, 08:07:35
'Kogelwerend vest stadswacht onbetrouwbaar'

De kogelwerende vesten die Amsterdamse stadswachten dragen zijn onbetrouwbaar.
Uit een recente test blijkt dat kogels dwars door de beschermende kleding heen kunnen, schrijft het AD maandag. Stadstoezicht Amsterdam stelt een onderzoek in.
In Amsterdam lopen zo'n tweehonderd stadswachten dagelijks rond met een kogel- en steekwerend vest. Tientallen van hen dragen een vest waarvan de werking al bijna een jaar niet meer is gegarandeerd.

Bij een test van een Duits instituut bleek bovendien dat kogels zich door het vest kunnen boren of een te diepe inslag geven.
Volgens de leverancier is het vest in 2009 door een schiet- en steekkeuring van onderzoeksinstituut TNO gekomen. De vesten zijn volgens het AD daarna niet meer tussentijds gekeurd, zoals bij de politie wel elk jaar gebeurt.

 Door: Novum
Bron: http://bit.ly/15y7Oxf




HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #1 Gepost op: 22 april 2013, 10:31:35
Is ook bekend voor welke typen munitie dat geldt? Want de zwaardere typen gaan ook door die van de politie heen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2013, 10:42:36
127mm HE uit een Oto Breda kanon. Nieuwsberichten als deze zijn geen knip voor de neus waard.
Bijdragen op persoonlijke titel.


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2013, 11:07:05
Waarom heeft een stadswacht een kogelwerend vest nodig.. Een steekwerend snap ik wel. Maar kogelwerend?
--Niets is wat het lijkt--


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #4 Gepost op: 22 april 2013, 18:59:42
Waarom heeft een stadswacht een kogelwerend vest nodig.. Een steekwerend snap ik wel. Maar kogelwerend?

Eens. Zelfs politie loopt niet altijd met de kogelwerende vesten, alleen bij een melding of incident....
If you can dream it, you can do it.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 22 april 2013, 19:05:11
Eens. Zelfs politie loopt niet altijd met de kogelwerende vesten, alleen bij een melding of incident....
:-\
zodra ik de deur uitstap van t bureau heb ik hem aan en aangezien je hem onder je overhemd hoort te dragen lijkt me dus dat je hem altijd aan hebt?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #6 Gepost op: 22 april 2013, 20:14:50
:-\
zodra ik de deur uitstap van t bureau heb ik hem aan en aangezien je hem onder je overhemd hoort te dragen lijkt me dus dat je hem altijd aan hebt?
Ik bedoel met steekwerend deze (maar dan wit):


En met kogelwerend deze:


De bovenste draag ik inderdaad ook altijd, maar ik denk dat we ff langs elkaar heen praten voor wat betreft kogel/steekwerend.
If you can dream it, you can do it.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #7 Gepost op: 22 april 2013, 20:35:42
Ik bedoel met steekwerend deze (maar dan wit):


En met kogelwerend deze:


De bovenste draag ik inderdaad ook altijd, maar ik denk dat we ff langs elkaar heen praten voor wat betreft kogel/steekwerend.
Heb je de (stickers op de) panelen wel eens bekeken? De uitkomst hoeft niet openbaar, als je het maar even bekijkt O0


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #8 Gepost op: 22 april 2013, 21:01:45
Is gewoon openbare informatie hoor ;-) De zwarte en witte vesten hebben als ik het goed is dezelfde klasse van bescherming tegen projectielen. Verschil is dat het zwarte vest een groter oppervlakte beschermd.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #9 Gepost op: 22 april 2013, 21:14:18
Ik zal even moeten kijken, maar ik dacht juist dat de zwarte een zwaardere uitvoering was. Hij is sowieso zwaarder qua gewicht, maar dacht ook kwa het kaliber dat jij tegen houdt.

Waarom heeft een stadswacht een kogelwerend vest nodig.. Een steekwerend snap ik wel. Maar kogelwerend?

Maar je hebt tegenwoordig vesten dat het 2 in 1 is. Dus waarom dan alleen steekwerend? Daarbij waarom zou een handhaver niet onverwachts beschoten kunnen worden?

Eens. Zelfs politie loopt niet altijd met de kogelwerende vesten, alleen bij een melding of incident....

Dat blauw/witte vest is kogel en steekwerend.

Zover ik weet is er geen draagplicht, maar een draagadvies. Iets wat ik mijn afvraag is of je er geen problemen mee krijgt als je iets overkomt en je het vest niet aan had. Want er staat iets in de Arbowet over dat de werkgever verplicht is om beschermingmiddelen uit te reiken aan zijn werknemers. De werknemer is daarop verplicht om alle beschermingsmiddelen die door de werkgever zijn verstrekt te gebruiken.

Dus als je dat hanteert ben je verplicht om het vest te dragen. Ik weet overigens niet of er uitzonderingen zijn.

Ik draag het overigens het witte vest altijd als ik in uniform loop. Op de recherche afdeling waar ik nu werk, draag ik hem alleen als ik de straat op ga.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.