Nee, het geluid van een helicopter is een faktor honderd (115 dba/25m wordt makkelijk gehaald) van een auto. Ook draagt geluid veroorzaakt op een hoogte van 3 tot 600 meter véél verder. Ook wordt het geluid door de neerwaardse luchtstroom naar de grond gericht.
Overlast door geluid is subjectief: als ik het geluid van Gordon doe kan het niet hard genoeg en belt niemand de politie. Doe ik Lange Frans (zinloos) op hetzelfde volume regent het klachten.
Iemand die van het geluid van een helicopter houdt vindt iemand die zich daaraan stoort maar een zeur.
Iemand die van z'n nachtrust houdt vindt het maar dwaas dat een ander daar juist op kickt.
Dat is nu juist wat er mis is in deze wereld. Er is niet een beetje begrip voor elkaar.
Henk
http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.htmlEen helicopter op 30 meter(107dB) hoogte zit of in de landing of in zijn start. De minimum vlieghoogte van een vliegtuig is minimaal 500ft(ongeveer 185 meter) ,nog even buitenbeschouwing gelaten een vliegtuighelicopter zijn minimum veilige hoogte voor dat toestel moet aanhouden. De Geluidsterkte neemt met 6dB af als de afstand verdubbelt. (bron. :
http://www.sobane.be/nl/lawaai/pdf/fiches_law.pdfEen heli die dus op 180m overvliegt, zit dan ergens tussen de 90 en de 95 dB.
Een ambulance mag maximaal 120dB sirene voeren. Plus dat reflecties in de bebouwing het geluid in een richting kunnen versterken.
Het argument dat het geluid veel verderdraagt ben ik niet helemaal met je eens. Een ambulance die bij mij in het dorp rijd op een 2km afstand hoor ik langer dan een helicopter die op meer dan 200 meter overvliegt. Mijn ervaring met helicopters die overvliegenbij mijn huis of een ambulance, is dat een ambulance langer hoorbaar blijft.
Ben het wel helemaal met je eens dat geluidsoverlast een beleving is van iemand. Puur naar geluidsterkte bekeken maakt een ambu niet uit tenopzichte van een heli. of de traumaheli moet op 10 meter achter je vliegen in het verkeer
een ambu op 30 meter met sirene aan vind ik harder klinken dan een helicopter die voorbij vliegt op 1 meter hoogte en 30 meter horizontaal voor me.
Dit geld voor de oude bolkow en de nieuwe LL1.