Hey Sensei,
Om mijn vorige bericht te verduidelijken:
Als je dezelfde kwaliteit van zorg wil dus zoals de pt in Nederland, dan is het meer dan de reguliere 100-ritten ( want dat is enkel transport). Hierbij zou dan bijna standaard een MUG moeten meerijden, waardoor de totale kostprijs te vergelijken is met die in Nederland.
Er is in België trouwens een grote ontevredenheid van ambulance, MUG en patiënten ivm de kwaliteit van prehospitale zorg. Prehospitale zorg wordt niet als volwaardig deel van de spoedketen gezien, eerder een transportfunctie. Hierdoor krijgt niet elke pt de zorg en het comfort waar hij recht op heeft. Ik kan je genoeg voorbeelden aanhalen waarvan je haren zouden gaan rechtstaan ...
Daarnaast, zoals je in de docu van Panorama kon zien, worden de reguliere ambulancediensten ook te weinig betaald waardoor er met aftands materiaal en uitgeput personeel wordt gewerkt.
Waar gaat het geld dan wel naartoe? -> een stuk naar de overheid en een stuk naar de spoedartsen/ziekenhuizen.
Dus samengevat: de kostprijs is vergelijkbaar, de kwaliteit van zorg PREhospitaal is stukken minder.
Is dit een antwoord op je vraag?
En even ontopic; probeer het idd eens als HAP-chauffeur of verzorging in een tehuis of iets dergelijks. Op die manier leer je goed communiceren en observeren, altijd handig lijkt me. Qua acute zorg kun je de evenementenhulpverlening proberen.
Groeten,
A