Ik krijg de indruk dat men graag wil dat ik het verpleegkundig handelen tot de grond toe afbrand echter heb ik het daar niet over gehad. Op grond van een TV documentaire uit februari 2011 start men een klaagzang over het Belgische systeem. Na de uitzending is er in Belgie geen volksoproer uitgebroken, men hanteert in 2013 nog steeds dit systeem en hetzelfde tarief.
Een ambulanceverpleegkundige post daarna dat er meer geld nodig is om kwaliteit te leveren. Ik heb toen gepost dat dezelfde rit in Nederland het 12-voudige kost en gevraagd of wij hier in Nederland ook twaalf keer zoveel kwaliteit leveren.
Niemand kan die simpele vraag beantwoorden omdat er helemaal geen onderzoek bestaat over deze dure vorm van zorg. De hoge Nederlandse ritprijs kan men nimmer verklaren door het geven van pijnstilling.
De hoge kosten zijn noodzaak om het totale privatiseringscircus in stand te houden. In ons kleine landje met 12 provincies hebben we 25 ambulanceregio's. Allemaal met eigen managers, communicatie-wetenschappers, flitsende logo's, nieuwbouwkantoren (of verhuisplannen) enz.
Mijn belang is gewoon het patientenbelang, niets anders. Ik denk dat de Nederlandse ambulanceverpleegkundige prima zijn werk kan doen voor de helft van het geld. Als het een beetje meezit kan men ook deze beroepsgroep een iets hoger loon geven waardoor de voorgenomen acties overbodig zijn.
Zoals ik al aangaf is het in Nederland al zover gekomen dat het CVZ afgelopen vrijdag een technische rapportage heeft verzonden naar de minister. Als men serieus gaat overwegen dat lichte COPD, urineweginfectie en eczeem uit het basispakket gehaald moeten worden dan is dat schadelijk voor de Nederlandse gezondheidszorg. Het kan zeker niet zo zijn dat deze patienten zelf hun behandeling moeten gaan betalen om 25 ambulancekantoren en managers te betalen.
In Nederland is het normaal dat Achmea en Connexxion samen babbelen over de ambulancezorg. Het gaat niet om de patientenzorg of een zorgvuldig personeelsbeleid. Als Achmea het ambulancebudget iets inperkt dan zal men het afwentelen op het aantal ambulances en het personeel. Ambulancediensten krijgen geen geld omdat ze goede kwaliteit leveren, ze krijgen hun geld als ze op tijd komen. Het gaat er niet eens om of de ambulance op tijd bij de burger is, een goede manier is een verpleegkundige op de brommer zetten en te zorgen dat hij binnen een kwartier bij de patient is. Voorts schuift men constant met ambulances door een regio om optimale dekking te verkrijgen, dat is niet vanwege de patientenzorg, het is omdat het bedrijf met zo min mogelijk personeel en voertuigen zoveel mogelijk geld wil verdienen.
In andere topics is wel gesproken over de kwaliteit van het verpleegkundig handelen, met name het uitvoeren van de voorbehouden handeling. Forumlid Expert heeft aangegeven dat het mogelijk is om de ambulanceverpleegkundige betere training te geven, echter is dit allleen mogelijk als een RAV extra personeel in dienst neemt waardoor er tijd ontstaat voor goede training. Iedereen vloog toen in de pavlov-reactie dat er helemaal geen geld is.
Men kan niet blijven volhouden dat er geen geld is gezien de extreem hoge ritprijs. Men kan ook niet blijven volhouden dat het werken met zo min mogelijk voertuigen, ambulanceverpleegkundigen met zo min mogelijk aanvullende training valt onder de noemer de hoogste kwaliteit voor de patient.
Zeker als de ambulanceverpleegkundigen via de media laten weten dat ze actie gaan voeren omdat ze zelf een paar euro extra willen verdienen mag men wel eens kritischer gaan worden over het systeem en de werkgevers.
Voorts lijkt mij dat ambulanceverpleegkundigen ooit dit vak kozen omdat ze het beste willen voor de patient. Als je dat echt wilt moet je niet alleen kijken naar die gele auto maar naar de totale gezondheidszorg. Als ambulanceverpleegkundige kun je denken dat alles binnen de ambulancezorg zo moet blijven zoals het is of zelfs dient te groeien. Echter spelen er ook krachten in de gezondheidszorg waardoor mensen zelf de behandeling van een urineweginfectie moeten gaan betalen. Inderdaad als de arme burger zijn eigen behandeling niet kan betalen is er altijd nog de ambulancezorg. Een ritje urosepsis brengt 750 euro op en blijft in het basispakket.