Vraag van een geneeskundestudent: goede bijbaan ja/nee?

Auteur Topic: Vraag van een geneeskundestudent: goede bijbaan ja/nee?  (gelezen 14175 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #30 Gepost op: 28 april 2013, 19:16:04
Dag Joffry,

Eerlijk gezegd had ik dit idee ook en ik heb ook geen enkel idee waarom.

Heel bijzonder in ieder geval


VPKAalst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #31 Gepost op: 28 april 2013, 19:46:34
@024 Voor we weer in die welles-nietes spelletjes belanden...

Tenslotte een oproep: laat ons voor een keer on-topic blijven.

Blijkt helaas niet mogelijk...

Goed dan, cijfers: de exploïtatiekost van 1 MUG dienst bedraagt afgerond 550.000 euro, daarbovenop komen de erelonen van de artsen (variabel gezien er verschillende niveau's van artsen meerijden: huisartsen, urgentisten, chirurgen of anesthesiologen). Dat is de kost zonder de handelingen die worden uitgevoerd of de medicatie die wordt toegediend.  Vb. ECG afnemen wordt door arts aangerekend, plaatsen lopend infuus,...   Er zijn 80 MUG-diensten in België. Kost voor de gezondheidszorg: 49.500.000€ exclusief de erelonen en prestaties van de arts.

De kostprijs om 1 ambulance te financieren bedraagt 200.000€, er zijn zo'n 90 erkende diensten met elk gemiddeld 2 ambulances. Kost aan de overheid: 36.000.000€.

De kosten voor de MUG worden via de ziekenhuisfinanciering gedekt en niet via dezelfde financiering als de ambulances in België.  Omdat vaak beiden ter plaatse komen dien je dus EN de kosten voor het ambulancevervoer EN de kosten voor de MUG bij elkaar op te tellen.

Nu rukt de MUG uit bij een aantal beperkte indicaties. Daar zijn ook de kosten op berekend. Wil je de MUG laten uitrukken bij dezelfde indicaties als een ALS-ambu dan gaan de kosten nog stijgen.

Cijfers genoeg voor mijn parochie? ;-)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #32 Gepost op: 28 april 2013, 21:15:30
Beste 024 en anderen, er blijkt toch een soort van obsessie te zijn mbt de Nederlandse ambulancezorg, die ook wel eens in uitspraken hier wordt verweard met het ouderwetse en toch wat denigrerende ambulanceVERVOER, wat het voor 1985 in veel gevallen ook was in een aantal plaatsen In een aantal posts enige tijd geleden werd de Nederlandse ambulandcezorg geprezen en nu ineens verguisd, apart.
En dat geldt dan niet alleen voor zaken op management en hoger niveau maar ook met name de positie en taken en bevoegdheden van de ambulanceverpleeglundigen.

Ik kan deze bijzondere aandacht niet helemaal plaatsen, vooral niet waarom er tussen de regels door ongefundeerde negatieve kritiek wordt geponeerd en de suggestie wordt gewekt dat het niveau waarop de Nederlandse ambulancezorg momenteel functioneert, onnodig zou zijn en  onnodig duur zou zijn. -gelukkigerwijze maar door een klein aantal experts van buiten de ambulancezorg-


De kans is weer groot dat deze discussie op een wel-niet discussie gaat uitlopen. Jammer

Nou, ik ben het niet helemaal met je eens. 024 is kritisch maar zegt feitelijk alleen: "als jullie zo goed zijn, bewijs het dan". Dat zie ik niet als negatief, eerlijk gezegd. Laten we eerlijk zijn, er valt nog e.e.a. te bezuinigen in ons vak. Ik zou het ook niet zo gauw willen zoeken in de hoek van patiëntenzorg, ik ging eerst snijden in het ge'vws. Gisteren heb ik bijna 300 km gereden en maar 2 patienten gezien. En dat terwijl er geen verband bestaat tussen aanrijtijd en gezondheidswinst:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2008/10/06/onderzoeksrapport-ambulance-a1-spoedritten-wat-is-de-relatie-tussen-responstijden-en-gezondheidswinst.html

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #33 Gepost op: 28 april 2013, 21:52:41
Nou, ik ben het niet helemaal met je eens. 024 is kritisch maar zegt feitelijk alleen: "als jullie zo goed zijn, bewijs het dan". Dat zie ik niet als negatief, eerlijk gezegd. Laten we eerlijk zijn, er valt nog e.e.a. te bezuinigen in ons vak. Ik zou het ook niet zo gauw willen zoeken in de hoek van patiëntenzorg, ik ging eerst snijden in het ge'vws. Gisteren heb ik bijna 300 km gereden en maar 2 patienten gezien. En dat terwijl er geen verband bestaat tussen aanrijtijd en gezondheidswinst:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2008/10/06/onderzoeksrapport-ambulance-a1-spoedritten-wat-is-de-relatie-tussen-responstijden-en-gezondheidswinst.html

CM

Er is inderdaad ruimte om te bezuinigen op vermijdbare kosten zoals te ruime managementlagen en andere overheadfuncties die na 2000 zijn gecreeerd in de ambulancezorg. Verbetering van de spreiding en kwaliteit van de ambulancezorg kan altijd beter. Evenals innovatie en onderzoek, waar naar mijn mening te weinig prioriteit en geld naar toe gaat. Momenteel worden RAV-en gekort in hun budgetten en wordt dit voornamelijk afgewenteld op personeelskosten en uiteindelijk ook op de paraatheid(aantal beschikbare ambulances) en beschikbaarheid van de ambulancezorg die al onder druk staat door grotere zorgvraag.  Onderzoek in de ambulancezorg staat nog in de kinderschoenen. Teveel en te vaak lag in het verleden maar ook nu nog de nadruk op directe ambulancezorg - de wagen moet rijden- ipv evidence based ambulancezorg. Helaas is het huidige bestand aan medewerkers niet in staat om zelf alle benodigde onderzoek te financieren en uit te voeren. Financien en kennis liggen (buiten hun toedoen) nog teveel buiten de groep professionals.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


tuinkabouter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #34 Gepost op: 28 april 2013, 23:45:22
ik ging eerst snijden in het ge'vws. Gisteren heb ik bijna 300 km gereden en maar 2 patienten gezien. En dat terwijl er geen verband bestaat tussen aanrijtijd en gezondheidswinst:
Zou dat mes de rapid responders ook raken? Aangezien het verband tussen aanrijtijd en gezondheidswinst niet gelegd kan worden?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #35 Gepost op: 29 april 2013, 00:30:56
Zou dat mes de rapid responders ook raken? Aangezien het verband tussen aanrijtijd en gezondheidswinst niet gelegd kan worden?

Je zou het denken, inderdaad. Echter, de ambulancezorg wordt nog steeds door de diverse ziektekostenverzekeraars op aanrijtijden afgerekend. Dit geeft een pervers impuls om, koste wat het kost, deze tijden te verminderen. Voor een ambulance kunnen 1.7 rapid responders rijden. M.a.w. de RR is een politieke ontwikkeling dat niets met patientenzorg te maken heeft.

Sterker nog, eerder in deze topic werd de vergelijking tussen verschillende landen erbij gehaald. Engeland werd daarbij genoemd. Daar is de norm 8 minuten en hoewel de financiering totaal anders is, ook daar worden de diensten op aznrijtijden afgerekend. Met als resultaat dat er bijna net zoveel RR's zijn als ambulances. De client wacht dan alsmaar langer op vervoer. Er komt een RR binnen 8 minuten ter plaatse, de klok stopt. Vervolgens kan men meer dan een uur op vervoer wachten.

Nu we het er toch over hebben, de vergelijking.. Nederland wordt, terecht of onterecht, hoog aangeschreven. Wij zijn zeker geen koplopers. Mijn stem gaat naar Australie: vergaande protocolisering, relatief veel onderzoek en ALS zorg op Master's niveau ( de zgn. 'Intensive Care Paramedic').

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #36 Gepost op: 29 april 2013, 00:41:19
De bewering dat je een niet nader gespecifeerde adviesraad en werkgroep hebt gezeten voegt weinig toe. Post maar cijfers, niet iedereen is zo goedgelovig dat ze je tekst gelijk als waarheid aannemen. Succes met preken voor eigen parochie.

Neem anders van mij aan dat het klopt. Vpk Aalst is een hele goede bekende van me. Een kritische houding is prima maar heel soms zijn mensen toch op hun woord te vertrouwen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 29 april 2013, 09:39:11
Ik krijg de indruk dat men graag wil dat ik het verpleegkundig handelen tot de grond toe afbrand echter heb ik het daar niet over gehad. Op grond van een TV documentaire uit februari 2011 start men een klaagzang over het Belgische systeem. Na de uitzending is er in Belgie geen volksoproer uitgebroken, men hanteert in 2013 nog steeds dit systeem en hetzelfde tarief.

Een ambulanceverpleegkundige post daarna dat er meer geld nodig is om kwaliteit te leveren. Ik heb toen gepost dat dezelfde rit in Nederland het 12-voudige kost en gevraagd of wij hier in Nederland ook twaalf keer zoveel kwaliteit leveren.

Niemand kan die simpele vraag beantwoorden omdat er helemaal geen onderzoek bestaat over deze dure vorm van zorg. De hoge Nederlandse ritprijs kan men nimmer verklaren door het geven van pijnstilling.

De hoge kosten zijn noodzaak om het totale privatiseringscircus in stand te houden. In ons kleine landje met 12 provincies hebben we 25 ambulanceregio's. Allemaal met eigen managers, communicatie-wetenschappers, flitsende logo's, nieuwbouwkantoren (of verhuisplannen) enz.

Mijn belang is gewoon het patientenbelang, niets anders. Ik denk dat de Nederlandse ambulanceverpleegkundige prima zijn werk kan doen voor de helft van het geld. Als het een beetje meezit kan men ook deze beroepsgroep een iets hoger loon geven waardoor de voorgenomen acties overbodig zijn.

Zoals ik al aangaf is het in Nederland al zover gekomen dat het CVZ afgelopen vrijdag een technische rapportage heeft verzonden naar de minister. Als men serieus gaat overwegen dat lichte COPD, urineweginfectie en eczeem uit het basispakket gehaald moeten worden dan is dat schadelijk voor de Nederlandse gezondheidszorg. Het kan zeker niet zo zijn dat deze patienten zelf hun behandeling moeten gaan betalen om 25 ambulancekantoren en managers te betalen.

In Nederland is het normaal dat Achmea en Connexxion samen babbelen over de ambulancezorg. Het gaat niet om de patientenzorg of een zorgvuldig personeelsbeleid. Als Achmea het ambulancebudget iets inperkt dan zal men het afwentelen op het aantal ambulances en het personeel. Ambulancediensten krijgen geen geld omdat ze goede kwaliteit leveren, ze krijgen hun geld als ze op tijd komen. Het gaat er niet eens om of de ambulance op tijd bij de burger is, een goede manier is een verpleegkundige op de brommer zetten en te zorgen dat hij binnen een kwartier bij de patient is. Voorts schuift men constant met ambulances door een regio om optimale dekking te verkrijgen, dat is niet vanwege de patientenzorg, het is omdat het bedrijf met zo min mogelijk personeel en voertuigen zoveel mogelijk geld wil verdienen.

In andere topics is wel gesproken over de kwaliteit van het verpleegkundig handelen, met name het uitvoeren van de voorbehouden handeling. Forumlid Expert heeft aangegeven dat het mogelijk is om de ambulanceverpleegkundige betere training te geven, echter is dit allleen mogelijk als een RAV extra personeel in dienst neemt waardoor er tijd ontstaat voor goede training. Iedereen vloog toen in de pavlov-reactie dat er helemaal geen geld is.

Men kan niet blijven volhouden dat er geen geld is gezien de extreem hoge ritprijs. Men kan ook niet blijven volhouden dat het werken met zo min mogelijk voertuigen, ambulanceverpleegkundigen met zo min mogelijk aanvullende training valt onder de noemer de hoogste kwaliteit voor de patient.

Zeker als de ambulanceverpleegkundigen via de media laten weten dat ze actie gaan voeren omdat ze zelf een paar euro extra willen verdienen mag men wel eens kritischer gaan worden over het systeem en de werkgevers.

Voorts lijkt mij dat ambulanceverpleegkundigen ooit dit vak kozen omdat ze het beste willen voor de patient. Als je dat echt wilt moet je niet alleen kijken naar die gele auto maar naar de totale gezondheidszorg. Als ambulanceverpleegkundige kun je denken dat alles binnen de ambulancezorg zo moet blijven zoals het is of zelfs dient te groeien. Echter spelen er ook krachten in de gezondheidszorg waardoor mensen zelf de behandeling van een urineweginfectie moeten gaan betalen. Inderdaad als de arme burger zijn eigen behandeling niet kan betalen is er altijd nog de ambulancezorg. Een ritje urosepsis brengt 750 euro op en blijft in het basispakket.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #38 Gepost op: 29 april 2013, 11:11:30
Citaat
Als men serieus gaat overwegen dat lichte COPD, urineweginfectie en eczeem uit het basispakket gehaald moeten worden dan is dat schadelijk voor de Nederlandse gezondheidszorg.

Het is toch niet te geloven dat dit voor wordt gesteld, terwijl de zorgverzekeraars 1,4 MILJARD euro WINST maken??????


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 29 april 2013, 12:51:22
Het is toch niet te geloven dat dit voor wordt gesteld, terwijl de zorgverzekeraars 1,4 MILJARD euro WINST maken??????

Ik geloof het wel. Het College voor Zorgverzekering heeft er diep over nagedacht en de brief ligt bij mevrouw Schippers op het bureau. Je kunt hem zelf ook lezen http://www.cvz.nl/binaries/content/documents/cvzinternet/nl/documenten/rapporten/2013/1304-technische-rapportage-ziektelast.pdf

De winst van zorgverzekeraars vloeit niet terug in de zorg. De Nederlandse politiek heeft daar weinig tot geen zeggenschap meer over. De Nederlandse burger is klant van een zorgverzekeraar. De minister heeft de zorgverzekaars verzocht om volgend jaar de zorgpremie te verlagen, een premieverlaging afdwingen kan zijn niet.