Gelukkig we zijn weer inhoudelijk bezig
@024
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat niet het zorgbelang van de burger maar het financiele belang en voortbestaan van de huidige RAV-en en de ambulancediensten die daarin participeren voorop staat.
Wanneer het zorgbelang en met name de kwaliteit van zorg voorop had gestaan dan was er de afgelopen jaren meer geïnvesteerd in een doelmatig, professioneel en en minder duur ambulancezorgsysteem dat hoogwaardige ambulancezorg zou kunnen leveren voor een aanvaardbare prijs. Dit zinnetje staat bijna in alle RAV doelen, maar de uitwerking ervan faal smadelijk. Teveel is de ambulancezorg een een-tweetje tussen zorgverzekeraars molochs en AZN.
Een probleem hierbij is dat er verschillende RAV-en zijn met verschillende soorten ambulancediensten; overheid, particuliere bedrijven en zgn. B3 stichtingen. Een oplossing zou zijn om alle RAV te nationaliseren en in een provinciale/supra provinciale ambulancezorgsysteem onder te brengen. Scheelt een hoop nodeloze overheadskosten zoals; management en ander staffuncties plus gebouwenkosten. Goed te verdedigen in het kader van efficiëntie en bezuinigingen.
@Lunatum
Van het geld dat er nu is moet meer worden gefourneerd voor de directe patiëntenzorg, opleidingen, nascholingen, materiaal en onderzoek om evidence based ambulancezorg uit te kunnen voeren. Dan kan er meteen worden onderzocht in hoeverre de Nederlandse ambulancezorg bijdraagt aan kwaliteit van zorg, kwaliteit van leven en gezondheidswinst voor de burgers in Nederland.
@CM Een postbachelor/master opleiding ambulanceverpleegkundige zou een goede optie zijn, met het ophogen van het niveau van de ambulancechauffeurs naar minimaal mbo niveau 4 waarbij zij ingezet kunnen worden als first responder/ambulancebegeleider/EMT op de BLS/basis ambulance.