Vraag van een geneeskundestudent: goede bijbaan ja/nee?

Auteur Topic: Vraag van een geneeskundestudent: goede bijbaan ja/nee?  (gelezen 14185 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 26 april 2013, 14:30:01
Zeer ineterssant. Helemaal als je bedenkt dat er nog nooit één arikel is verschenen, waarbij de meerwaarde van ambulancevervoer is aangetoond ten opzichte van direct vervoer van de patiënt naar het ziekenhuis per taxi.

Expert

Er zijn hier op forum diverse artikelen te vinden over de optimale zwaailichten, de gepatenteerde bestickering en het personeel met een indrukwekkend diploma op zak. Het kost wat, maar heb je ook wat ....


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #11 Gepost op: 26 april 2013, 14:38:15
Liever hier; http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71439.120 .
Liever hier zegt ze, om vervolgens gewoon in dit topic verder te gaan....  98uiye


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 26 april 2013, 15:32:36
Liever hier zegt ze, om vervolgens gewoon in dit topic verder te gaan....  98uiye

Ze doet wat ze zegt :-)

Om het topic niet te ver van de bron af te trekken: er zijn een paar forumleden uit NL die in Belgie op de ambu hebben gezeten.
Van een van hen weet ik dat je erg weinig mag (zoals in de film al wordt aangegeven, je bent een basis EHBO-er). Als de MUG er bij komt nemen zij de behandeling over. Of dit zien nu zo leerzaam is weet ik niet. Ik heb tijdens mijn GNK studie 2 jaar in een verpleeghuis gewerkt en 2 jaar achter de balie van een spoedeisende hulp. Daar tussendoor nog 2-3 jaartjes onderzoek op een intensive care erbij gedaan. Dit verdiende aanzienlijk meer geld, en was zeker net zo leerzaam. EHBO-er zijn kun je net zo goed op een groot evenement in NL zijn.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 26 april 2013, 15:38:13
Ze doet wat ze zegt :-)

Om het topic niet te ver van de bron af te trekken: er zijn een paar forumleden uit NL die in Belgie op de ambu hebben gezeten.
Van een van hen weet ik dat je erg weinig mag (zoals in de film al wordt aangegeven, je bent een basis EHBO-er). Als de MUG er bij komt nemen zij de behandeling over. Of dit zien nu zo leerzaam is weet ik niet. Ik heb tijdens mijn GNK studie 2 jaar in een verpleeghuis gewerkt en 2 jaar achter de balie van een spoedeisende hulp. Daar tussendoor nog 2-3 jaartjes onderzoek op een intensive care erbij gedaan. Dit verdiende aanzienlijk meer geld, en was zeker net zo leerzaam. EHBO-er zijn kun je net zo goed op een groot evenement in NL zijn.

Ik heb tijdens mijn studie een krantenwijk gehad, het Parool. In die tijd had je krantenjongens en vrouwen moesten maar zuster worden. Ondanks het bijbaantje ben ik aardig goed terecht gekomen.


Jelle10

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 26 april 2013, 19:13:40
Ik heb tijdens mijn studie een krantenwijk gehad, het Parool. In die tijd had je krantenjongens en vrouwen moesten maar zuster worden. Ondanks het bijbaantje ben ik aardig goed terecht gekomen.

Dus het beroep verpleegkundige is maar een flut baantje??


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 26 april 2013, 19:18:31
Dus het beroep verpleegkundige is maar een flut baantje??

Waarom zou het een flutbaantje moeten zijn?


Jelle10

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 26 april 2013, 19:41:40
sorry,  Ik las het verkeert e050


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #17 Gepost op: 27 april 2013, 15:08:50
@024
Citaat
Interessant, het ligt er een beetje aan wat je precies verstaat onder kwaliteit. Een dringend vervoer via alarmnummer 100 bij onze zuiderburen kost € 57,60. Vanaf 11 km € 5,70 extra/vanaf 21 km € 4,36 extra.

In Nederland mag de "kwaliteit" iets kosten, een spoedrit via 112 komt op € 649 (basistarief) + € 72 euro voor de meldkamer en € 3,50 per kilometer.

Voor het gemak kan je stellen dat hetzelfde ritje in Nederland 12.5 keer zo duur is. Komen er ook 12.5 keer zoveel Nederlanders in goede gezondheid weer uit het ziekenhuis vergeleken met Belgen na een ongeval?

@Expert
Citaat
Zeer ineterssant. Helemaal als je bedenkt dat er nog nooit één arikel is verschenen, waarbij de meerwaarde van ambulancevervoer is aangetoond ten opzichte van direct vervoer van de patiënt naar het ziekenhuis per taxi.

Het is natuurlijk zo dat bepaalde ritten gerust door een taxi gedaan zouden kunnen worden, andere ritten zou je geen ambulance naar toe hoeven sturen met hoog gekwalificeerd personeel en deze differentiatie zie je al in de ambulancezorg (bijv. zorgambulance).

Maar bij de ritten die wel de inzet van hoog gekwalificeerd personeel rechtvaardigen rijdt in België de MUG mee. Ik vraag me dan af wat de prijsverhouding wordt.

Gr martien


VPKAalst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #18 Gepost op: 27 april 2013, 23:43:19
De kost voor de MUG kan je vergelijken door in Nederland in elk level 2 ziekenhuis een MMT team te zetten. Zonder heli maar met auto.

Vervolgens dienen deze teams in actie te komen van zodra er sprake is van een veranderd bewustzijn vb. ook gewoon wat teveel gedronken,... Of van zodra er een infuus of medicatie moet worden toegediend. Of je ziet dat mensen met ernstige fracturen door een ambu worden binnengebracht in hebige pijn omdat er voor zo'n zaken geen MUG wordt gestuurd en wordt er dus ook geen (weinig) pijnstilling toegediend prehospitaal.

De kostprijs voor de pt is dan wel niet zo hoog (zo ook voor de ambulancerit in België). Doch dit wordt dan via belastingen geïnd.

Totale kostprijs is hoger dan het Nederlandse systeem, ook omdat artsen meer verdienen dan in Nederland.

Hoop dat je hiermee wat meer weet.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 28 april 2013, 09:15:29
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen:

Bovenstaand van vpkAalst is uit eigen ervaring. Hij is SEH verpleegkundige geweest in een Belgisch ziekenhuis maar werkt nu als ambulanceverpleegkundige in de grensstreek. Nog voordag hij de overstap maakte heb ik het genot gehad om een paar dagen met hem mee te lopen in Belgïe. Wellicht dat er weinig evidence base is voor het Nederlands model maar de BLS vervoer is niet voor niets zo goedkoop. Dit moeten we niet willen, al is het vanwege het aspect van vroegtijdig pijnstilling. En daar is wel genoeg evidence voor.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon