Vraag van een geneeskundestudent: goede bijbaan ja/nee?

Auteur Topic: Vraag van een geneeskundestudent: goede bijbaan ja/nee?  (gelezen 14176 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #40 Gepost op: 29 april 2013, 13:36:35
Nou, ik ben het niet helemaal met je eens. 024 is kritisch maar zegt feitelijk alleen: "als jullie zo goed zijn, bewijs het dan". Dat zie ik niet als negatief, eerlijk gezegd.
...
CM
Zo lees ik het ook. Roepen dat je 'een van de beste ambulancevoorzieningen ter wereld' hebt is mooi, maar laat maar zien dat het zo is en dat de kosten gerechtvaardigd zijn ten opzichte van de goedkopere en eenvoudigere voorzieningen.

De eerste reactie is dan vervolgens 'daar hebben we geen geld en geen personeel voor', zoals in heel wat andere discussies ook wordt gezegd. Moet dan de geldkraan dicht tot er goed onderzoek is gedaan? Meestal wel een goede stimulans ;).

Het gaat er helemaal niet over dat zorgverzekeraars winst maken over de rug van de patiënt. Ook dat is niet zo fraai, maar dat leidt af van waar het feitelijk om gaat: leveren de hogere kosten van ons ambulancesysteem daadwerkelijk grotere gezondheidswinst op?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #41 Gepost op: 29 april 2013, 14:59:26
Gelukkig we zijn weer inhoudelijk bezig  ;) :) O0

@024
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat niet het zorgbelang van de burger maar het financiele belang en voortbestaan van de huidige RAV-en en de ambulancediensten die daarin participeren voorop staat.
Wanneer het zorgbelang en met name de kwaliteit van zorg voorop had gestaan dan was er de afgelopen jaren meer geïnvesteerd in een doelmatig, professioneel en  en minder duur ambulancezorgsysteem dat hoogwaardige ambulancezorg zou kunnen leveren voor een aanvaardbare prijs. Dit zinnetje staat bijna in alle RAV doelen, maar de uitwerking ervan faal smadelijk. Teveel is de ambulancezorg een een-tweetje tussen zorgverzekeraars molochs en AZN.
Een probleem hierbij is dat er verschillende RAV-en zijn met verschillende soorten ambulancediensten; overheid, particuliere bedrijven en zgn. B3 stichtingen. Een oplossing zou zijn om alle RAV te nationaliseren en in een provinciale/supra provinciale ambulancezorgsysteem onder te brengen. Scheelt een hoop nodeloze overheadskosten zoals; management en ander staffuncties plus gebouwenkosten. Goed te verdedigen in het kader van efficiëntie en bezuinigingen.

@Lunatum
Van het geld dat er nu is moet meer worden gefourneerd voor de directe patiëntenzorg, opleidingen, nascholingen, materiaal en onderzoek om evidence based ambulancezorg uit te kunnen voeren.    Dan kan er meteen worden onderzocht in hoeverre de Nederlandse ambulancezorg bijdraagt aan kwaliteit van zorg, kwaliteit van leven en gezondheidswinst voor de burgers in Nederland.

@CM   Een postbachelor/master opleiding ambulanceverpleegkundige zou een goede optie zijn, met het ophogen van het niveau van de ambulancechauffeurs naar minimaal mbo niveau 4 waarbij zij ingezet kunnen worden als first responder/ambulancebegeleider/EMT op de BLS/basis ambulance.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #42 Gepost op: 29 april 2013, 18:56:02
De eerste reactie is dan vervolgens 'daar hebben we geen geld en geen personeel voor', zoals in heel wat andere discussies ook wordt gezegd. Moet dan de geldkraan dicht tot er goed onderzoek is gedaan? Meestal wel een goede stimulans ;).

Nee, want dat geld gaat nu naar RAV's en dat zijn nou net de organisatie die je niet een dergelijk onderzoek wil laten doen. Iets met 'wij van WC-Eend' ;)
Als je inderdaad objectief wil vaststellen hoe het is gesteld met de ambulancezorg in Nederland én wat de meerwaarde is ten aanzien van de outcome van de patiënten zal je dat door een onafhankelijk toezichthoudend orgaan moeten laten doen. Een soort OPTA voor de ambulancezorg, zeg maar. Oh wacht, in de gezondheidszorg hebben we al een inspectie, natuurlijk. Lijkt me een prima partij voor een dergelijke studie.
Pas naar aanleiding van een dergelijk onderzoek kun je dingen gaan roepen over 'hoe nu verder', imho, maar ik vind het idee van Joffry hierboven wel mooi: hoogwaardige(re) zorg op de ALS-ambu's, bjigeschoolde chauffeurs voor de 'zorgritten' en als firstresponder / BLS-ambu.
Er zijn dan wel minder ambulanceverpleegkundigen nodig (want een fors deel van de huidige ritten gaan door die bijgeschoolde chauffeurs gedaan worden). Nu heb ik geen idee of er nu een overschot of tekort aan deze mensen is en hoe het met bijvoorbeeld het natuurlijke verloop gesteld is, maar ik kan me voorstellen dat er in de zorg (en ook op bijvoorbeeld SEH's, IC's, etc.) nog genoeg plekken zijn om op te vullen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #43 Gepost op: 29 april 2013, 19:19:06
Gelukkig we zijn weer inhoudelijk bezig  ;) :) O0

@024
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat niet het zorgbelang van de burger maar het financiele belang en voortbestaan van de huidige RAV-en en de ambulancediensten die daarin participeren voorop staat.
Wanneer het zorgbelang en met name de kwaliteit van zorg voorop had gestaan dan was er de afgelopen jaren meer geïnvesteerd in een doelmatig, professioneel en  en minder duur ambulancezorgsysteem dat hoogwaardige ambulancezorg zou kunnen leveren voor een aanvaardbare prijs. Dit zinnetje staat bijna in alle RAV doelen, maar de uitwerking ervan faal smadelijk. Teveel is de ambulancezorg een een-tweetje tussen zorgverzekeraars molochs en AZN.
Een probleem hierbij is dat er verschillende RAV-en zijn met verschillende soorten ambulancediensten; overheid, particuliere bedrijven en zgn. B3 stichtingen. Een oplossing zou zijn om alle RAV te nationaliseren en in een provinciale/supra provinciale ambulancezorgsysteem onder te brengen. Scheelt een hoop nodeloze overheadskosten zoals; management en ander staffuncties plus gebouwenkosten. Goed te verdedigen in het kader van efficiëntie en bezuinigingen.

@Lunatum
Van het geld dat er nu is moet meer worden gefourneerd voor de directe patiëntenzorg, opleidingen, nascholingen, materiaal en onderzoek om evidence based ambulancezorg uit te kunnen voeren.    Dan kan er meteen worden onderzocht in hoeverre de Nederlandse ambulancezorg bijdraagt aan kwaliteit van zorg, kwaliteit van leven en gezondheidswinst voor de burgers in Nederland.

@CM   Een postbachelor/master opleiding ambulanceverpleegkundige zou een goede optie zijn, met het ophogen van het niveau van de ambulancechauffeurs naar minimaal mbo niveau 4 waarbij zij ingezet kunnen worden als first responder/ambulancebegeleider/EMT op de BLS/basis ambulance.

Mmm.. ja, dat vind ik ook een idee. Het heeft ook als bijkomend voordeel dat het loopbaanontwikkeling aan de chauffeurs biedt. Dat is nu tamelijk slecht geregeld.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 29 april 2013, 21:38:15
Ik geloof het wel. Het College voor Zorgverzekering heeft er diep over nagedacht en de brief ligt bij mevrouw Schippers op het bureau. Je kunt hem zelf ook lezen http://www.cvz.nl/binaries/content/documents/cvzinternet/nl/documenten/rapporten/2013/1304-technische-rapportage-ziektelast.pdf

De winst van zorgverzekeraars vloeit niet terug in de zorg. De Nederlandse politiek heeft daar weinig tot geen zeggenschap meer over. De Nederlandse burger is klant van een zorgverzekeraar. De minister heeft de zorgverzekaars verzocht om volgend jaar de zorgpremie te verlagen, een premieverlaging afdwingen kan zijn niet.

Schippers wil rapport CVZ gebruiken voor bezuiniging basispakket http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71439.msg1155688#msg1155688


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 6 mei 2013, 17:44:04
Het gaat er helemaal niet over dat zorgverzekeraars winst maken over de rug van de patiënt. Ook dat is niet zo fraai, maar dat leidt af van waar het feitelijk om gaat: leveren de hogere kosten van ons ambulancesysteem daadwerkelijk grotere gezondheidswinst op?

Ik las vandaag een artikel over de winsten van zorgverzekeraars. Als ik het goed lees zegt Menzis dat de winsten gebruikt kunnen worden om ziekenhuizen te gaan sluiten. Dat maakt het er niet fraaier op.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/06/menzis-deel-vermogen-moet-naar-sanering-zorg/