Hoe kom je als EHBO-er tijdens een druk evenement snel bij een slachtoffer?

Auteur Topic: Hoe kom je als EHBO-er tijdens een druk evenement snel bij een slachtoffer?  (gelezen 8644 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Hoe zorg je er als EHBO-er voor dat je, nadat je gealarmeerd bent, in een grote mensenmassa snel bij een slachtoffer kunt komen?

Roep je hard dat mensen opzij moeten gaan of duw je mensen opzij, etc.

Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Dat is uiteraard geheel afhankelijk van de melding, locatie en andere situationele omstandigheden. Er zijn genoeg trucjes voor, maar dat bestaat ook vooral uit wat improvisatie. Over wat voor specifieke situaties gaat je vraag?

Je hebt het over 'mensen aan de kant duwen', dat lijkt me om verschillende redenen niet verstandig, voor je het weet heb je een blauw oog of erger. Maar buiten dat, is het nou echt nodig? Uiteraard zijn er meldingen waarbij je een sprint inzet, maar ik ga zeker in zo'n omgeving niet lopen rennen voor een standaard onwelwordig/overdosis/ed...

Als ik je één algemene tip mag meegeven: Zorg dat je zo kort mogelijk tussen een mensenmassa staat en er zo min mogelijk doorheen moet. Vaak is het sneller om via backstage-gangen, steegjes e.d. naar een melding te lopen/fietsen dan dat je de kortste weg pakt. Probeer zeker in een drukke omgeving niet teveel te blijven klooien met een slachtoffer, even een korte assessment en dan z.s.m. naar de backstage/behandelkamer/rustige plek. Zeker bij het transporteren van bewusteloze slachtoffers is een samenwerking met bijv. de beveiligers van groot belang, al helemaal als je bijvoorbeeld ook nog trappen op/af moet. Vaak met wat oogcontact/handgebaren even duidelijk maken dat je gaat vervoeren, cordon eromheen en je kunt in één vloeiende beweging weg.

Mijn motto hierin: Niet snel en gehaast, maar vlot en vloeiend  O0

oma

• Senior gebruiker
Heb je voor mij een defintie van de standaard onwelwording?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Heb je voor mij een defintie van de standaard onwelwording?

Ongeveer alles wat je je kan bedenken, veel vager dan de term 'onwelwording' kan het niet worden. Waar het me hier echter om gaat is het soort melding in het algemeen. Zeker in een horeca/evenementen omgeving kom je tientallen gevallen per dienst tegen van mensen die collaberen, zich niet lekker voelen etc. Reden om te gaan haasten? Nee, wel vlot ernaartoe en als het wel echt wat serieus is merken we dat snel genoeg.

tuinkabouter

• Junior gebruiker
  • **
of duw je mensen opzij, etc.
En als iemand nou valt en letsel oploopt? De bezoeker die opzij word geduwd betaalt geld en heeft dus het volste recht om daar te staan en vooral ongestoord te genieten van het evenement. Als de bezoeker klaagt kan het zomaar gebeuren dat volgend jaar de 'concurent' de EHBO mag verzorgen op dat evenement.

Netjes vragen of even op de schouder kloppen is volgens mij het beste. Als mensen herkenbare EHBO of ambulance uniformen zien word er vaak al plaats gemaakt. Hard roepen heeft vaak geen zin omdat het geluidsniveau in de omgeving te hoog is. Of je bereikt het zelfde als wat de damschreeuwer op 4 mei 2010 bereikte door hard te roepen.

"Mensen mag ik er door" of "Graag ruimte maken EHBO" of iets wat erop lijkt is volgens mij voldoende. Gebeurt dat niet, dan heeft het in mijn beleving weinig nut om te duwen of ruzie te maken.

Zoals Joost al zegt valt met goede voorbereiding al een hoop te bereiken. Plaatselijke bekendheid (kruipdoor-sluipdoor routes) is een belangrijke factor. Een optimale spreiding van de EHBO-ers is ook een manier om snel hulp te bieden. Denk daarbij ook aan een optimaal vervoermiddel.

Elevation

• Junior gebruiker
  • **
Duwen zorgt inderdaad vaak alleen maar voor frustratie en een langere tijd vooraleer je bij het slachtoffer bent en roepen horen de bezoekers niet.
Zoals -Joost-  als aangaf; blijf zo kort mogelijk in de mensenmassa, eromheen lopen is vaak sneller (ook al is het een langere afstand).
Wat ik vaak doe, is tegen een stroom in lopen. Mensen zien je dan aankomen en kunnen dan makkelijker/sneller plaats voor je maken.
Als het een stilstaande menigte is, leg ik vaak m'n hand op de schouder van mensen die 'in de weg' staan. Op die manier maken ze vaak snel de weg voor je vrij ;) Daarnaast zijn de dames en heren van de beveiliging in transportsituaties inderdaad erg handig  0098

Rood123

• Forum gebruiker
Achter de beveiliging aan is mijn oplossing.
Die zijn er veel handiger in dan ik.

Koekerdt

• Forum gebruiker
Als je je egt zorgen maakt dat het lang gaat duren voordat je door de massa heen bent (bradderie, jaarmarkt enz.) dan is het beste advies misschien nog wel om een extra collega mee naar het evenement te nemen en die aan de andere kant te laten posten.

Als je van te voren een risico inventarisatie maakt om te bepalen hoeveel EHV'ers er naar het evenement moeten, dan lijkt me dat ook iets om rekening mee te houden.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
...Uiteraard zijn er meldingen waarbij je een sprint inzet, maar ik ga zeker in zo'n omgeving niet lopen rennen voor een standaard onwelwordig/overdosis/ed...
Ik denk dat rennen nooit echt verstandig is. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk bij een (mogelijke) reanimatie zijn. Maar rennende hulpverleners maken dat het publiek denkt dat er wel heel wat aan de hand moet zijn. Rennende hulpverleners stralen immers paniek uit. Wanneer meerdere groepjes hulpverleners voorbij sprinten kan dit (grote) onrust geven in het publiek. Daarnaast heb je misschien je energie nog nodig om het slachtoffer te helpen, tijd om uit te hijgen is er niet altijd. Tijdens een sprint is het overigens niet ondenkbaar dat je ten val komt of in botsing komt met publiek.

Een stevige pas is prima, maar een sprint niet altijd wenselijk.

Mijn motto hierin: Niet snel en gehaast, maar vlot en vloeiend  O0
Dat is een goeie!

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Ik zou zeggen , zoals al eerder is aangegeven zo min mogelijk door het publiek heen. Wat ik sommige collega's ook wel eens zie doen is de verbandtas op de borst hangen bij een melding. Je raakt mensen dan vanzelf wel aan met die tas en gaan ze opzij. en gaan ze niet van zelf dan kan je jezelf er zachtjes tussendoor wurmen en dan word er alsnog plaats gemaakt. MAar zelf vind ik dit verre van ideaal.

Maar ik blij erbij, zo veel mogelijk buiten de mensenmassa blijven. Handen op schouders leggen en zachtjes 'aan de kant sturen.' Meestal snappen bezoekers je dan al snel en gaan aan de kant. En het 'sturen' word niet als negatief ervaren als je het rustig doet.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie