Dat is uiteraard geheel afhankelijk van de melding, locatie en andere situationele omstandigheden. Er zijn genoeg trucjes voor, maar dat bestaat ook vooral uit wat improvisatie. Over wat voor specifieke situaties gaat je vraag?
Je hebt het over 'mensen aan de kant duwen', dat lijkt me om verschillende redenen niet verstandig, voor je het weet heb je een blauw oog of erger. Maar buiten dat, is het nou echt nodig? Uiteraard zijn er meldingen waarbij je een sprint inzet, maar ik ga zeker in zo'n omgeving niet lopen rennen voor een standaard onwelwordig/overdosis/ed...
Als ik je één algemene tip mag meegeven: Zorg dat je zo kort mogelijk tussen een mensenmassa staat en er zo min mogelijk doorheen moet. Vaak is het sneller om via backstage-gangen, steegjes e.d. naar een melding te lopen/fietsen dan dat je de kortste weg pakt. Probeer zeker in een drukke omgeving niet teveel te blijven klooien met een slachtoffer, even een korte assessment en dan z.s.m. naar de backstage/behandelkamer/rustige plek. Zeker bij het transporteren van bewusteloze slachtoffers is een samenwerking met bijv. de beveiligers van groot belang, al helemaal als je bijvoorbeeld ook nog trappen op/af moet. Vaak met wat oogcontact/handgebaren even duidelijk maken dat je gaat vervoeren, cordon eromheen en je kunt in één vloeiende beweging weg.
Mijn motto hierin: Niet snel en gehaast, maar vlot en vloeiend