Herkenbaarheid postleiders

Auteur Topic: Herkenbaarheid postleiders  (gelezen 16778 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 21 april 2013, 18:50:53
In mijn ogen heeft iedere dienst (beveiliging, EHBO, verkeersregelaars, etc.) zijn eigen eindverantwoordelijke (ik noem deze persoon maar even het "groene vestje"), die voor zijn dienst de leiding heeft. In de meeste gevallen zal deze persoon ook een natuurlijke leider zijn, het is niet echt zinvol om een niet-natuurlijke leider toch een groen vest aan te trekken. Op het moment dat de troep de ventilator raakt zullen de "groene vestjes" in eerste instantie tot elkaar komen voor de operationele zaken. Wanneer reguliere hulpdiensten ter plaatse komen, zullen zij zich - als het goed is - melden bij één van de "groene vestjes".
Welke dienst meld zich dan bij welk groen vesje? Ik kan me namelijk voorstellen dat als een externe dienst ter plaatse komt bij een wat complexer incident dat die graag een breeder beeld geschetst krijgt dan alleen een een sit-rap van zijn "particuliere tegenhanger".

Een voorbeeld: de coördinator-EHBO constateert dat opvallend veel mensen in een tent flauwvallen door de warmte. De EHBO is niet verantwoordelijk voor de ventilatie en/of het aantal mensen in de tent, maar het zou in dit geval goed kunnen zijn om de tent te ontruimen, inloop te beperken, ventilatie aan te zetten, of iets anders. De coördinator-EHBO kan het beperken van de instroom overleggen met de coördinator-beveiliging, maar verder kan ie niet zoveel. Ofwel, hij zal de veiligheidscoördinator moeten informeren en moeten adviseren. In dit geval zal de algemene veiligheidscoördinator van de organisatie dan een besluit moeten nemen, gebaseerd op de informatie uit het veld.
En wat is dan precies het verschil tussen wat jij omschrijft en een term zoals een "particuliere leider CoPI": Motorkapoverleg zolang dat gaat maar als het nodig is een gecoördineerde manier van overleg met iemand die uiteindelijk de knopen doorhakt als dat nodig is.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 21 april 2013, 19:13:19
Welke dienst meld zich dan bij welk groen vesje? Ik kan me namelijk voorstellen dat als een externe dienst ter plaatse komt bij een wat complexer incident dat die graag een breeder beeld geschetst krijgt dan alleen een een sit-rap van zijn "particuliere tegenhanger".

Daarvoor is er zoiets uitgevonden als een CoPI/CTPI c.q. motorkapoverleg. Iedere discipline deelt de voor die tak relevant informatie. De medische dienst kan bijvoorbeeld melden dat er op plek X een gewondennest is ingericht, zodat de OvD-G weet dat daar de ambulances naar toe moeten. De OvD-P gaat zorgen voor een vrije aanrijroute die kant op, waarbij hij afstemt met de hoofd beveiliging hoe zij de uitstroom begeleiden. Met de organisatie wordt bijvoorbeeld de mogelijkheid bekeken om 2 andere podia nog even actief te laten, zodat die bezoekers ook niet meteen vertrekken, omdat de prioriteit nu nog ligt bij het beheersen van het incident. Ik noem maar even wat...

Kortom iedereen werkt vanuit z'n eigen achtergrond, met zijn eigen bevoegdheden en mogelijkheden. Hierbij is het wel van belang dat alles in samenhang gebeurt en niet iedereen zomaar wat gaat doen. Wie uiteindelijk de voorzitter van de "vergadering" is maakt niet veel uit, die neemt zelfstandig toch geen beslissingen over een andere tak van sport. Er wordt binnen de GRIP werkwijze ook niet voor niks gepleit voor een "kleurloze" leider CoPI.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #52 Gepost op: 21 april 2013, 19:29:45
Natuurlijk, dit zal afhankelijk van de situatie nodig zijn. Bij meer complexe incidenten zullen ook de coördinatoren op het evenement een "mini-CoPI" moeten vormen waarbij de veiligheidscoördinator de leiding heeft. Bij elkaar komen werkt immers beter dan alles via portofoon/telefoon proberen op te lossen. Als er dan reguliere hulpdiensten aanwezig zijn/komen, dan zal elk van de coördinatoren zijn bijdrage kunnen leveren aan de beeldvorming van deze hulpdiensten. Als het nog complexer wordt dan dit, dan richten de reguliere hulpdiensten hun eigen commandostructuur in en ga je als coördinatoren daarbij aanhaken.

En wat is dan precies het verschil tussen wat jij omschrijft en een term zoals een "particuliere leider CoPI": Motorkapoverleg zolang dat gaat maar als het nodig is een gecoördineerde manier van overleg met iemand die uiteindelijk de knopen doorhakt als dat nodig is.
Er is geen verschil, het is de naam voor het beestje. Net als bij reguliere hulpdiensten zul je op een evenement ook iets van een coördinatiestructuur hebben. Dat heet dan misschien geen motorkapoverleg of CoPI maar in feite doe je hetzelfde. De moeilijkheid zit 'm in de overschakeling van particuliere hulpverlening met ondersteuning door de hulpdiensten (het oproepen van een ambulance voor een reanimatie) naar reguliere hulpverlening met particuliere ondersteuning (grootschalige hulpverlening).

Verder wat Joost zegt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 21 april 2013, 20:37:51
Thnx voor de uitleg mannen!
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid