Welke dienst meld zich dan bij welk groen vesje? Ik kan me namelijk voorstellen dat als een externe dienst ter plaatse komt bij een wat complexer incident dat die graag een breeder beeld geschetst krijgt dan alleen een een sit-rap van zijn "particuliere tegenhanger".
Daarvoor is er zoiets uitgevonden als een CoPI/CTPI c.q. motorkapoverleg. Iedere discipline deelt de voor die tak relevant informatie. De medische dienst kan bijvoorbeeld melden dat er op plek X een gewondennest is ingericht, zodat de OvD-G weet dat daar de ambulances naar toe moeten. De OvD-P gaat zorgen voor een vrije aanrijroute die kant op, waarbij hij afstemt met de hoofd beveiliging hoe zij de uitstroom begeleiden. Met de organisatie wordt bijvoorbeeld de mogelijkheid bekeken om 2 andere podia nog even actief te laten, zodat die bezoekers ook niet meteen vertrekken, omdat de prioriteit nu nog ligt bij het beheersen van het incident. Ik noem maar even wat...
Kortom iedereen werkt vanuit z'n eigen achtergrond, met zijn eigen bevoegdheden en mogelijkheden. Hierbij is het wel van belang dat alles in samenhang gebeurt en niet iedereen zomaar wat gaat doen. Wie uiteindelijk de voorzitter van de "vergadering" is maakt niet veel uit, die neemt zelfstandig toch geen beslissingen over een andere tak van sport. Er wordt binnen de GRIP werkwijze ook niet voor niks gepleit voor een "kleurloze" leider CoPI.