Onrust bij politie na nieuws over overplaatsingen en mogelijk gedwongen verhuizingen - april 2013

Auteur Topic: Onrust bij politie na nieuws over overplaatsingen en mogelijk gedwongen verhuizingen - april 2013  (gelezen 2413 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onrust bij politie na nieuws over overplaatsingen
rtvrijnmond·    
Gepubliceerd op 25 apr 2013

Bij de politie is het onrustig. Duizenden politiemensen moeten mogelijk gedwongen verhuizen omdat hun nieuwe werkplek meer dan anderhalf uur reizen van hun huidige woonplaats is.

Volgende week vergaderen de ondernemingsraad en de vakbonden over stappen tegen het besluit van minister Opstelten.

Opstelten moet 230 miljoen euro bezuinigen op de politie. Hij wees onder meer daarom vorig jaar Rotterdam, Eindhoven en Zwolle aan als locaties voor de zogenaamde dienstencentra. Daar worden de ondersteunende diensten zoals personeelszaken, financiën, communicatie en facilitaire zaken gecentraliseerd.

Verlies arbeidsplaatsen
Het gaat om 11000 medewerkers, voor wie bijna 6000 werkplekken overblijven. Ruim 4000 van hen - ook van de Eenheid Rotterdam - moeten straks verhuizen of een hele verre reis afleggen. De overige vijfduizend politiemensen hebben wel werkgarantie en behoud van salarisschaal.

Overigens beloofde Opstelten in eerste instantie dat slechts 2700 zouden verdwijnen. Dat zijn er uiteindelijk 5000 geworden.

Zonder advies
Het nieuws over de overplaatsingen heeft minister Opstelten afgelopen maandag zonder advies van de Centrale Ondernemingsraad aan het personeel laten overbrengen.

Een paar dagen eerder had hij in het overleg met de burgemeesters groen licht gekregen voor zijn plannen.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Plannen huisvesting PDC’s slaan in als een bom

http://www.acp.nl/de-acp/actueel/nieuws/single-item/artikel/2013/04/23/plannen-huisvesting-pdcs-slaan-in-als-een-bom/

De dienst HRM van de landelijke eenheid heeft gisteren (maandag 22 april) de huisvesting van de diensten die gaan vallen onder het Politiedienstencentrum (PDC) bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de verschillende diensten niet gelijkmatig worden verdeeld over de drie locaties, maar dat verschillende expertises op verschillende locaties terechtkomen. Dat strookt duidelijk niet met eerdere toezeggingen van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie over behoud van werkgelegenheid en een maximale reisafstand van 1,5 uur. De plannen hebben dan ook geleid tot grote onrust. Veel collega’s met een ondersteunende functie zijn terecht boos en teleurgesteld.

Bij de inrichting van het Politiedienstencentrum zou volgens eerdere toezeggingen van minister Opstelten aan de Tweede Kamer veel aandacht zijn voor het bieden van een werkgelegenheidsgarantie aan collega’s in de ondersteunende diensten. De minister heeft onder meer in een brief aan de Tweede Kamer op 14 december 2012 duidelijk gemaakt dat er ‘gekozen is voor drie locaties, omdat daarmee optimaal tegemoet gekomen kan worden aan het behoud van bestaande en toekomstige werkgelegenheid.’

Resultaatsverplichting
Nu de dienstverlening van het PDC grotendeels wordt opgeknipt in verschillende ‘brokken’ op verschillende locaties, is de grote vraag hoe de werkgever die belofte gaat waarmaken. Als de plannen doorgaan, zullen veel collega’s te maken krijgen met het feit dat hun functie, of zelfs hun vakgebied, niet terugkomt in het PDC dat het dichtst bij hen in de buurt is. Uiteraard blijft de afspraak uit de CAO Politie, dat iedere medewerker wiens functie vervalt twee keer een nieuwe, passende functie krijgt aangeboden, staan. Kortom: de werkgelegenheidsgarantie blijft staan.

Maar stel je het volgende voor: een collega werkt in Tilburg bij de salarisadministratie. Omdat de hele salarisadministratie op het PDC in Zwolle terechtkomt, zal deze collega zijn functie verliezen. De werkgever maakt het zichzelf dan wel heel erg moeilijk om hem/haar een andere passende functie aan te bieden. En belangrijker nog, de vakbonden hebben er altijd op aangedrongen dat het aantal herplaatsingskandidaten (collega’s die hun functie kwijtraken en tweemaal een nieuwe passende functie aangeboden moeten krijgen) minimaal moet blijven. De werkgever heeft ook steeds toegezegd daarnaar te streven. Gaan de huidige plannen echter door, dan zal juist een maximaal aantal mensen in de ondersteuning zijn huidige functie verliezen. Dat heeft zeer grote consequenties voor deze collega’s. Want hoewel er een werkgelegenheidsgarantie is, heeft het natuurlijk een grote impact als je een andere functie krijgt waarvoor je veel verder moet reizen (tot maximaal 1,5 uur) en die ook nog eens buiten de politie kan zijn! De werkgever lijkt zich hier totaal niet druk over te maken.

Tekort
Met deze vooruitzichten, zeker als je bedenkt dat het PDC nog niet volledig operationeel zal zijn in 2015 maar misschien pas in 2017 of 2020, is de kans bovendien reeël dat ATH-collega’s in de tussentijd zelf op zoek gaan naar een baan buiten de politie. "Je vraagt je bijna af of de werkgever wel heeft nagedacht over de consequenties naar de toekomst toe”, aldus ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp. "Als je bedenkt dat binnen enkele jaren een grote groep oudere collega’s de dienst zal verlaten, zou er over enkele jaren zomaar eens een tekort aan collega’s in de ondersteuning kunnen ontstaan."
Verwachtingen en toezeggingen

De ACP vindt de huisvestingsplannen zoals die nu gepresenteerd zijn onacceptabel. Ze stroken niet met de verwachtingen die tot nu toe zijn gewekt en de toezeggingen die zijn gedaan. De ACP heeft dan ook veel signalen ontvangen van verontruste leden. “Het was gewoon een beangstigende stilte, nadat de plannen bekendgemaakt waren”, zo liet een ACP-lid weten. Een andere collega: “Dit geschuif met damstenen kan toch niet serieus zijn. Het gaat nog steeds over mensen. Heel langzaam worden de poten onder hen vandaan gezaagd.”

Petitie
Van de Kamp: “Collega's zijn terecht boos en teleurgesteld. De plannen moeten wat ons betreft dan ook van tafel. Onze bestuurders van de Regionale Raden van de ACP, die vandaag in Leusden bijeen waren, onderstrepen dit. Er moet een socialer inrichtingsplan komen dat recht doet aan de gemaakte beloftes en de terechte verwachtingen van collega’s. Daarom starten wij per direct een petitie, die wij zullen aanbieden aan korpschef Bouman en minister Opstelten. Hoe meer collega’s aangeven het niet eens te zijn met de plannen, hoe groter de druk wordt op de werkgever om de plannen aan te passen. Wij laten het hier niet bij zitten.”

Onderteken hier de petitie!

Ook wil de ACP graag uitgebreidere inhoudelijke reacties op de huisvestingsplannen ontvangen van haar leden. En wat verwacht je van de ACP de komende periode? Stuur ons jouw reactie in een mail naar cbb@acp.nl. De ACP zal bovendien op korte termijn op diverse locaties in het land bijeenkomsten houden voor alle collega’s die getroffen worden door de plannen. Houd de website van de ACP in de gaten voor informatie over de data en locaties van  deze bijeenkomsten.

Door: Team CBB
23/04/13 17:15
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
NPB: ‘Werkgever wil ondersteuning niet reorganiseren maar slopen’

http://www.politiebond.nl/informatie-zoeken/npb-%E2%80%98werkgever-wil-ondersteuning-niet-reorganiseren-maar-slopen%E2%80%99
wo, 24-04-2013 - 14:44

‘Een onthutsende klap in het gezicht van veel trouwe medewerkers, die op de werkvloer dan ook flink wat emoties heeft opgeroepen.’ Zo noemde de bondsraad van de NPB op dinsdag 23 april het één dag eerder bekend gemaakte plan van de werkgever voor de huisvesting van de ondersteunende diensten. Wordt dat plan uitgevoerd, dan komt de werkgelegenheid van het administratief-technische personeel (AT) in hun huidige functie en/of binnen de politie veel steviger op de tocht te staan dan tot nu toe gedacht. ‘Onacceptabel,’ aldus de bondsraad. Het bestuur heeft toegezegd actie te zullen ondernemen, om te beginnen door spoedoverleg met de centrale ondernemingsraad en de andere politiebonden.

Anders dan verwacht lijkt de werkgever niet van plan de werkgelegenheid op AT-gebied gelijkmatig te spreiden over de drie landelijke dienstencentra in Rotterdam, Eindhoven en Zwolle.

De diensten Financiën (198 voltijdsbanen of fte’s), Communicatie (88 fte’s) en Staf PdC (41 fte’s) worden alle drie geheel gevestigd in Rotterdam.

De dienst Personeelszaken wordt voornamelijk gevestigd in Zwolle (400 fte’s) en daarnaast nog enigszins in Rotterdam (104 fte’s); de dienst

Facility Management wordt voor de helft ondergebracht in Rotterdam (104 fte’s) en voor de helft in Zwolle (ook 104 fte’s)

De dienst Informatievoorziening wordt voor ruim de helft gevestigd in Eindhoven (871 fte’s) en voor de rest in Zwolle (675 fte’s).
Koude douche


NPB-bondsvoorzitter Han Busker: ‘De inzet van de werkgever op dit arrangement is bij veel collega’s aangekomen als een koude douche. Ze hadden hoop geput uit de keuze van de minister voor de opsplitsing van het landelijk Politiedienstencentrum (PDC) in drie regionale organisaties in Rotterdam, Eindhoven en Zwolle. Die keuze werd op 14 december bekendgemaakt en veel AT-collega’s dachten vervolgens dat ze daardoor een betere kans maakten om hun huidige functie te behouden op een werkplek op maximaal anderhalf uur reizen van hun woonplek. Het huisvestingsplan heeft velen in één keer wakker geschud en dat was in de meeste gevallen een zware dobber. Dat was maandagmiddag meteen te merken tijdens de AT-bijeenkomst van de NPB in Fryslân.’ (Zoals bekend is de NPB al ruim een maand bezig door het hele land speciale AT-ochtenden en –middagen te houden.)

Verlies werkgelegenheid
Busker: ‘Nog veel pijnlijker is dat het plan duidelijk maakt dat de werkgever uitgaat van slechts 5.865 voltijdsbanen op ondersteunend gebied binnen de Nationale Politie. Naast het personeel in de drie PDC-vestigingen (2.687 fte’s) gaan er nog 3.178 fte’s aan het werk in de regionale eenheden en de Landelijke Eenheid in Driebergen. Een drastische vermindering vergeleken bij de 11.066 AT-medewerkers die er volgens de ministeriële cijfers (Jaarverslag Politie/Kerngegevens) op 31 december 2011 bij de politie in dienst waren (exclusief de 1.583 medewerkers Politieacademie). In de tot nu toe gemaakte plannen werd altijd gesproken over het verlies van 2.700 arbeidsplaatsen – een kwart van de bestaande werkgelegenheid. In het huisvestingsplan wordt uitgegaan van het wegvallen van ruim het dubbele aantal arbeidsplaatsen op ondersteunend gebied – de helft dus!’

Zestig procent herplaatsingskandidaat
‘Dat zou betekenen dat vijftig tot zestig procent van het huidige administratief-technische personeel er serieus rekening mee moet houden dat ze na de reorganisatie binnen de politie ander werk moeten gaan doen of op hun huidige werkgebied buiten de politie een baan moeten vinden,’ aldus Busker. ‘Met andere woorden: dat vijftig tot zestig procent straks benoemd gaat worden tot herplaatsingskandidaat. Dan heb je het niet meer over het uitvoeren van een reorganisatie, maar over het bouwen van een nieuwe organisatie. Met alle bijbehorende sloopwerkzaamheden die daar onvermijdelijk aan vooraf gaan. '

De NPB en de andere bonden hebben goede afspraken gemaakt om de ons voorgehouden reorganisatie zo sociaal mogelijk te laten verlopen. Die afspraken passen echter niet bij de grootschalige sloop van de ondersteuning die in het huisvestingsplan wordt gepresenteerd. Han Busker: 'Hoog tijd dus voor spoedoverleg met om te beginnen de centrale ondernemingsraad (de instantie die moet instemmen met door de werkgever voorgestelde wijzigingen in de bedrijfsvoering) en de andere politiebonden!’
Samen sterk in de hulpverlening!


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Ik zeg: flex werken.

Face it, dit gebeurd met enige regelmaat bij andere overheden als wel. Voorbeeld binnen mijn vriendenkring is te samengaan van 2 waterschappen resulteerde in extra reistijd van bijna 2 uur per dag. Oplossing: 2 dagen thuiswerken en 3 dagen vroeg vertrekken en weer voor de file weg.

Bovendien, baan garantie is een groot goed. Binnen mijn werkgever (grote multinational) zijn de dienstencentra gewoon uitbesteed naar lage lonen landen. Weg banen in NL, dat had bij de politie uiteraard ook kunnen gebeuren.

Daarom flexwerken, werken gebeurd tegenwoordig bij heel veel bedrijven en overheden niet meer van 9-5 in 1 kantoortje, maar flexibel. Dit geeft ook vrijheid terug om thuis flexibel te zijn. Johan Cruijff: elk nadeel heb z'n voordeel.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Ik zeg: flex werken.

Ben het met je eens, alleen de overheid is niet fexibel. Onze flex-werkplekken zijn werkplekken achter gesloten deuren omdat men bepaald heeft dat juist die werkplekken na 17:00 uur meer gebruikt moeten worden.  :o

Ga ik je uitleggen: Uit onderzoek is gebleken dat bepaalde werkplekken tussen 17:00 en 09:00 uur niet gebruikt worden. Die werkplekken worden dus aangewezen als flex-werkplekken want ze worden immers statistich niet gebruikt. Het kantoorpersoneel (09-17:00) dat die werkplekken gebruikt heeft de sleutel van die "flexwerkplekken" want het werk dat zij hebben (de bonnen en processen-verbaal van de uniform-dienders) is zo belangrijk dat die flex-werkplekken afgesloten moeten worden. Vervolgens blijkt uit onderzoek dat de flex-werkplekken buiten de 09:00 -17:00 uur niet/weinig gebruikt worden en kan men dus bezuinigen op flex-werkplekken. Immers het uniformpersoneel, dat op straat moet zijn, krijgt zelfs werk-opdrachten om in de uren tussen 09:00 en 17:00 uur buiten te zijn want dan is de werkdruk op straat het grootst en omdat de bezetting in de uren buiten 17:00-09:00 uur minimaal is kan je niet anders dan buiten zijn. De werkplekken (die als flexplekken aangewezen waren) zijn dus juist tussen 09:00 en 17:00 uur door kantoorpersoneel maximaal belast en omdat uniform-personeel op straat is zijn de ander niet-flex-werkplekken minimaal belast. En omdat de uniformdiensten zeer beperkt in personeel zijn buiten de 09-17:00 uur, is de bezetting van flex-werkplekken daar "beperkt" (omdat ze geen sleutel hebben). U raad het al!

09:00 -17:00 veel kantoor personeel, weinig uniform personeel
17:00 - 09:00 geen kantoor personeel, weinig uniform personeel

WAUW waar zullen we op bezuinigen???

Moet ik het nog verder uitleggen???

Aaangenaam kennis te maken! Ik heet Paarse krokodil  98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Vergeef me als ik ergens in deze logika een fout gemaakt heb! Ik heb een T**** hekel aan paarse krokodillen en snap het zelf allemaal al lang al niet meer. De strekking is in ieder geval: de overheid en flexibel?  :'(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens