Grote brand (schuur) Voskuilerdijk - Woudenberg 27-04-2013

Auteur Topic: Grote brand (schuur) Voskuilerdijk - Woudenberg 27-04-2013  (gelezen 6689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2013, 19:26:42
Wat wel opvallend is ( niet voor deze inzet ) is dat het in de 3 noordelijke provincies, in de gemeenten die grenzen aan een regio of provinciegrens sinds de komst van 1 meldkamer echt heel erg goed gaat, dat dit probleem zich daar veel minder ( niet ) voordoet.  Het toont mooi aan hoe het ook kan ( moet ).  O0
Tsja, maar daar zit maar 1 meldkamer. Hier hebben we er nog 3, en met Gelderland-midden erbij 4. Over een poosje hebben wij ook maar 1 meldkamer samen met Gooi &Vechtstreek en Flevoland, maar ook dan zullen er zaken gedaan moeten worden met Gelderland-Midden. Dus in die situatie verandert er niets. Nogmaals, het wachten is op het nieuwe dekkingsplan, daaruit zal gaan blijken wie er dan als eerste gaat rijden.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2013, 19:29:59
Sorry, maar we begrijpen toch hopelijk wel dat het niet zo eenvoudig werkt als "even Google Maps bekijken"?

Wat is de gemiddelde opkomsttijd van Scherpenzeel, wat is de gemiddelde opkomsttijd van Woudenberg?
Wat is de vertraging bij het doorzetten van de melding van Utrecht naar Gelderland-Midden?
Zijn er op beide routes eventuele vertragende verkeersmaatregelen?

Afstand zegt niet alles. In dit soort gevallen moet de buurregio in de praktijk sneller zijn, niet op papier en zeker niet op Google Maps.
Maar natuurlijk weet ik hoe dat werkt  O0  Daarin wordt alles meegenomen zoals bijv 30km zones e.d Dat is dus ook een theorieverhaal, de praktijk wijst namelijk uit dat het in het "echie" vaak toch anders loopt als dat er berekend is  O0  En die statustijden hecht ik ook geen waarde aan, die gegevens zijn ook niet betrouwbaar, maar dat weet jij natuurlijk zelf ook wel  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 2 mei 2013, 19:32:18
Wat wel opvallend is ( niet voor deze inzet ) is dat het in de 3 noordelijke provincies, in de gemeenten die grenzen aan een regio of provinciegrens sinds de komst van 1 meldkamer echt heel erg goed gaat, dat dit probleem zich daar veel minder ( niet ) voordoet.  Het toont mooi aan hoe het ook kan ( moet ).  O0

Dat zijn appels en peren. Doordat er maar 1 meldkamer is, is er ook maar 1 GMS, 1 kazernevolgordetabel, etc. Er hoeft dus niets doorgezet te worden naar een andere meldkamer, er wordt altijd de snelste eenheid gealarmeerd, alsof het 1 regio is. Dat is dan ook een van de grote voordelen van dergelijke schaalvergroting.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #23 Gepost op: 2 mei 2013, 19:35:38
Dat zijn appels en peren. Doordat er maar 1 meldkamer is, is er ook maar 1 GMS, 1 kazernevolgordetabel, etc. Er hoeft dus niets doorgezet te worden naar een andere meldkamer, er wordt altijd de snelste eenheid gealarmeerd, alsof het 1 regio is. Dat is dan ook een van de grote voordelen van dergelijke schaalvergroting.
klopt, mee eens, maar je kan ook bij het bepalen van de KVT van een grensgebied gelijk kijken naar evt regiogrens overschrijdende inzetten door het buurkorps  uit dee andere  regio, technisch is het mogelijk om vanuit de andere meldkamer ook de post te alarmeren van je buren.  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #24 Gepost op: 2 mei 2013, 19:35:50
Sorry, maar we begrijpen toch hopelijk wel dat het niet zo eenvoudig werkt als "even Google Maps bekijken"?

Wat is de gemiddelde opkomsttijd van Scherpenzeel, wat is de gemiddelde opkomsttijd van Woudenberg?
Wat is de vertraging bij het doorzetten van de melding van Utrecht naar Gelderland-Midden?
Zijn er op beide routes eventuele vertragende verkeersmaatregelen?

Afstand zegt niet alles. In dit soort gevallen moet de buurregio in de praktijk sneller zijn, niet op papier en zeker niet op Google Maps.

De opkomsttijd van Scherpenzeel is behoorlijk snel. Ruim onder de 4 minuten in ieder geval. Zelfs wanneer Woudenberg direct na de melding uit zou rukken zou Scherpenzeel nog eerder kunnen zijn.

Op de route voor Scherpenzeel zijn er geen obstakels. Het is links de kazerne uit. Direct weer links. Daarna Direct over de Rotonde rechtdoor, en dan bij de eerste kruising linksaf en de bevelvoerder meld zich terplaatse.  :)

Brandweer Woudenberg kan op verschillende manieren aanrijden. Of via de drukke Randweg met een aantal verkeerslichten. En dan bij de brandweerkazerne van Scherpenzeel via de rotonde linksaf, en dan dezelfde route als Scherpenzeel.
Andere route is via de drukke Randweg, en dan achter het industrieterrein langs.
De laatst mogelijke route is via de Geeresteinselaan. Hierbij komt Woudenberg diverse verkeerslichten tegen, en moeten ze door het dorpscentrum heen. Voordeel is dat ze dan aan het begin van de Voskuilerdijk oprijden en dus niet ergens halverwege uitkomen.

De Doorschakeling is natuurlijk geen exacte tijd over te geven. Maar het is wel bijzonder te noemen dat een korps als Scherpenzeel, die aan 3 kanten aan de regio Utrecht grenst geen externe alarmering heeft. Zeker gezien een korps als Ederveen dit wel heeft.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 2 mei 2013, 19:35:57
Maar natuurlijk weet ik hoe dat werkt  O0  Daarin wordt alles meegenomen zoals bijv 30km zones e.d Dat is dus ook een theorieverhaal, de praktijk wijst namelijk uit dat het in het "echie" vaak toch anders loopt als dat er berekend is  O0  En die statustijden hecht ik ook geen waarde aan, die gegevens zijn ook niet betrouwbaar, maar dat weet jij natuurlijk zelf ook wel  ;)

Okee, dus het samenstellen van KVT's is natte vingerwerk? De opkomsttijden (lees: tijd tussen alarmering en daadwerkelijk uitrukken) speelt hierbij wel degelijk een rol, het gaat er uiteindelijk immers om wie de snelste zorg kan leveren. Of dat is natte vingerwerk, of daar gebruikt men bepaalde gegevens voor. Als de statusinformatie onbetrouwbaar is, welke informatie wordt er dan gebruikt?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 2 mei 2013, 19:36:28
technisch is het mogelijk om vanuit de andere meldkamer ook de post te alarmeren van je buren.  :)

Ook als ze niet inzetbaar zijn?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #27 Gepost op: 2 mei 2013, 19:37:53
Ik heb zelfs het vermoeden dat blusgroep Leusden (Onderdeel van Utrecht) sneller terplaatse kan zijn als brandweer Woudenberg. En dan zeg ik nog niets over blusgroep Achterveld, Wat ook onderdeel is van Utrecht.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #28 Gepost op: 2 mei 2013, 19:41:44
Ook als ze niet inzetbaar zijn?
Nee, maar als dat voertuig buiten dienst staat/gaat is dat volgens mij wel te communiceren ( alhoewel het nu al niet lukt is dat idd maar de vraag  :-\ ) Maar je moet ergens mee gaan reken, dus daarin spelen de statusberichten zeker een rol.  Ik zeg niet dat het natte vingerwerk is, maar wat ik je wil aangegeven, is dat het statussen verre van betrouwbaar is en de aanrijdroute in de praktijk vaak heel anders is/gaat als dat er berekend is.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 2 mei 2013, 19:43:32
Ik snap niet waarom hierover door wordt gezaagt. Ik heb al eerder iets gezegt over een inzetvoorstel, en over dat dat inzetvoorstel Woudenberg uitspuugt bij een brand in dat gebied, en later pas Scherpenzeel. Dit gaat al jaren zo. Ook heb ik al diverse malen iets geroepen over een nieuw dekkingsplan wat er aan gaat komen, waardoor Scherpenzeel misschien dan als snelste post op dat gebied gaat rijden. Dus wat is het probleem?