in de nacht ruik je niets

Auteur Topic: in de nacht ruik je niets  (gelezen 7635 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

leonie

• Gast
Gepost op: 28 april 2005, 12:05:07
Je ruikt s’nachts niet (rook), maar je hoort wel (van lawaai wordt je wakker) maar je ziet niets hoe werkt dit. Een zintuig werkt dus anders wonderlijk

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2005, 15:07:00
's Nachts zijn je zintuigen als het ware uitgeschakeld. Van geluid wordt je wakker als het maar genoeg geluid maakt. Hoe vaak hoor je niet dat er is ingebroken, dat de daders in de slaapkamer van de bewoners is geweest maar deze niets hebben gehoord?
Ik denk dat je kan stellen dat je 's nachts als het ware je bewustzijn hebt verloren.
Maar misschien kunnen anderen het beter en duidelijker en wetenschappelijk etc. uitleggen. 8)

Christian

Kanarie

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2005, 19:53:23
Ik denk dat Christian het al heel duidelijk heeft uitgelegd, namelijk dat je bewustzijn is uitgeschakeld. Door sterke prikkels op je zigtuigen kun je vroegtijdig weer wakker worden. (Als je niet speciaal gewekt wordt, word je uiteindelijk wakker door hormonen of iets dergelijks)
Bij een hele prikkelende geur word je denk ik ook wel wakker. Verder zie je geen kleur omdat je je ogen dicht hebt, maar van licht kun je wel degelijk wakker worden.
Er zijn dus gewoon redelijk sterke prikkels nodig om je tijdelijk gedaalde bewustzijn snel op peil te brengen. Is de prikkel niet sterk genoeg (verschilt per situatie), dan slaap je er doorheen.

leonie

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2005, 08:14:06
Ik denk dat Christian het al heel duidelijk heeft uitgelegd, namelijk dat je bewustzijn is uitgeschakeld. Door sterke prikkels op je zigtuigen kun je vroegtijdig weer wakker worden. (Als je niet speciaal gewekt wordt, word je uiteindelijk wakker door hormonen of iets dergelijks)
Bij een hele prikkelende geur word je denk ik ook wel wakker. Verder zie je geen kleur omdat je je ogen dicht hebt, maar van licht kun je wel degelijk wakker worden.
Er zijn dus gewoon redelijk sterke prikkels nodig om je tijdelijk gedaalde bewustzijn snel op peil te brengen. Is de prikkel niet sterk genoeg (verschilt per situatie), dan slaap je er doorheen.

We zijn al een stuk verder kanarie bedankt, maar op de bhv cursus werd dit verteld i.g.v. een brand / rook vallen er veel doden. dit zet me dan toch even aan het denken (foutje in de schepping vind ik) Maar elke nacht wakker liggen van de stank, ja dat kan natuurlijk ook niet. :)

harold

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2005, 08:32:21
Je hebt in je slaap verschillende fases.
Eigenlijk zit je voortdurend tussen lichte slaap en diepe slaap in. Om maar een voorbeeld te noemen: het kan zijn dat je in 1 nacht 10 periodes hebt waarin je diep slaapt, weinig vatbaar bent voor externe prikkels, en moeilijk wakker wordt. In diezelfde nacht heb je ook 10 periodes waarin je licht slaapt, en dus heel vatbaar bent voor externe prikkels die via je zintuigen binnenkomen.

Daarbij spelen een heleboel dingen een rol: je bioritme, de mate van arrousal voordat je ging slapen, hoe geconditioneerd je bent op specifieke prikkels als het geluid van je telefoon, het gekraai van de haan of het licht die door het raam binnenvalt.

Over slaap is er heel veel geschreven, er is veel onderzoek naar gedaan en er zijn meerdere hypotheses. Er is nog veel wat we niet begrijpen over slaap.

Kanarie

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 april 2005, 10:37:22
Zo kan het zijn dat je van de trein niet wakker wordt (als je vlakbij het spoor woont), maar van het zachte jammeren van je kindje op een andere kamer wel..... of zelfs van de stilte die valt als het gesnurk van je man/vrouw ophoudt (ademt ie nog?).

CLUT

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2005, 12:44:08
Maar soms word je ook niet bewust wakker van geluid teminste ik niet...

De pieper staat gewoon aan het hoofdeinde en soms ben ik dus niet wakker geworden, en s morgens als ik kijk of er alarm is geweest dan is dat ook nog zo. Dus waarschijnlijk in mijn onderbewust zijn wel de pieper uitgedrukt maar dan weet ik er niks meer van :S

Kanarie

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 april 2005, 15:55:42
Het gebeurt mij inderdaad ook wel eens dat ik me niet kan herinneren dat ik de wekker heb uitgedrukt........ Jammer :-\

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 29 april 2005, 18:48:55
Even een stukje theorie over slaap, doorbordurend op het verhaal van Harold:
Langzame, lichte slaap: het lichaam is totaal ontspannen en vertoont weinig activiteiten. De spiertonus (=spanningstoestand van een spier) en de vitale functies zijn verminderd.

Snelle, diepe slaap: bij de snelle, diepe slaap is het lichaam op allerlei fronten actief: de hersenen, de hormonen, de fijne spieren, de vitale functies, en de stofwisseling werken allemaal op volle kracht. Tijdens de snelle, diepe slaap heb je levendige en fantasierijke dromen. De oogbol vertoont snelle, zichtbare bewegingen; dit is te zien aan de trillende oogleden. Men noemt dit ook wel REM-slaap (Rapid Eye Movement = snelle oogbewegingen). Tijdens de REM-slaap verwerk je de ervaringen en indrukken die je tijdens die dag hebt opgedaan.

Er is geen scherpe scheiding tussen de slaapfases te maken. Zodra we slapen, verliezen we de controle over de gedachten.
De hiervoor genoemde afwisseling van slaapfases vindt vaak plaats volgens een bepaalde cyclus. Zo’n cyclus duurt ongeveer anderhalf uur en komt vier- tot zesmaal per nacht voor. Deze cyclus is weer onder te verdelen in fases die hierboven beschreven staan. Deze fases vertonen vaak een bepaalde opbouw van ontspanning tot lichamelijk herstel, wat vaak eindigt met de REM-slaap.

Volgens mij was het zo (heb ik pas gehoord op de BHV herhaling) dat je sterft aan de giftige dampen die bij een brand vrij komen. Niet aan inhalatie van rook of door de vlammen.

Christian

SLFD39

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2005, 13:53:31
Als je bedoeld waarom je 's-nachts bijvoorbeeld geen brandlucht ruikt heeft dat te maken met het feit dat er bij elke brand in het begin stadium een onvolledige verbranding is. Door de nog lage temperatuur is er veel rookontwikkeling en worden er giftige gassen geproduceerd. Een van de meest gevaarlijke gassen is CO. Dit is een kleurloos, REUKloos, gas, die al in lage concentraties levensgevaarlijk kan worden. Je raakt er namelijk bewusteloos van,( zal niet het medische verhaal uitleggen) en dan ruik je de brandlucht van dat kleine brandje (nooit) meer. Hopelijk was dit wat je bedoelde met je vraag. ;)
Oja, rookmelders ruiken geen brand, maar werken op natuurkundige principes, Optische rookmelders met lichtgevoelige cellen, en Ionisatie met electronen stromen( zal het hier niet uitleggen)