Geen defibrillator in politieauto

Auteur Topic: Geen defibrillator in politieauto  (gelezen 9170 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Gepost op: 28 april 2005, 15:14:57
Van www.telegraaf.nl :
DEN HAAG - Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) voelt er niets voor om politieauto's uit te rusten met een defibrillator. Met dat apparaat is het mogelijk een elektrische schok aan het hart toe te dienen als er sprake is van levensbedreigende hartritmestoornissen.

Maar volgens Remkes behoort het niet tot de kerntaken van de politie om op die manier hulp te verlenen. Bovendien zou landelijke invoering van het apparaat bij de politie nogal wat financiële en personele gevolgen hebben. Volgens de minister kost dat 5,8 miljoen euro. De training met de defibrillator zou bovendien neerkomen op structureel 45 arbeidsplaatsen.

Remkes zei dat donderdag in de Tweede Kamer in een reactie op een motie van het CDA om alle politieauto's uiterlijk per 2007 te voorzien van de zogeheten automatische externe defibrillator (AED). Volgens de partij kunnen daardoor jaarlijks tientallen tot enkele honderden mensenlevens worden gered. De AED geeft de gebruiker via een ingebouwde computerstem opdracht om een stroomstoot toe te dienen of te beginnen met hartmassage en mond-op-mondbeademing.

Remkes vindt het voorstel van het CDA op zich sympathiek maar volgens hem is sprake van een principiële kwestie, omdat de kerntaken van de politie in het geding zijn. De politie moet zich richten op het handhaven van de rechtsorde en is geen "verlengde ambulancezorg", zei de minister. Zijn collega Hoogervorst (Volksgezondheid) had hem ook laten weten geen behoefte te hebben om alle politieauto's uit te rusten met een defibrillator.

Remkes wees er verder op dat burgemeesters verantwoordelijk zijn voor de hulpverlening en als beheerder van het politiekorps over de aanschaf van materiaal gaan. Ook is het volgens hem wenselijk dat defibrillators op meer plaatsen beschikbaar komen, zoals in winkels of in banken.

De Raad van Hoofdcommissarissen had al laten weten tegen de defibrillators in politieauto's te zijn, omdat agenten niet zijn opgeleid om medische handelingen te verrichten. D66 en de LPF steunen de motie van het CDA, de VVD en de PvdA niet.
----------------------------------------------------------------------
Tja, we kunnen levens redden maar laten we het vooral niet doen, want het kost wel een paar centen.... ik snap het af en toe niet meer hoor  ???




Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2005, 15:19:34
Dat gaat levens kosten maar geld schijnt belangrijker te zijn. ??? ::) :-X :-\ >:(
Groeten, Colin


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2005, 15:30:47
Dat gaat levens kosten maar geld schijnt belangrijker te zijn. ??? ::) :-X :-\ >:(
Was je daar dan nog niet achter?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 28 april 2005, 16:35:50
Dat gaat levens kosten maar geld schijnt belangrijker te zijn.

Tja, we kunnen levens redden maar laten we het vooral niet doen, want het kost wel een paar centen.... ik snap het af en toe niet meer hoor

Ik ben het niet met jullie eens dat het om geld gaat.
Zie citaten uit het stukje:

Citaat
Maar volgens Remkes behoort het niet tot de kerntaken van de politie om op die manier hulp te verlenen.
Remkes vindt het voorstel van het CDA op zich sympathiek maar volgens hem is sprake van een principiële kwestie, omdat de kerntaken van de politie in het geding zijn. De politie moet zich richten op het handhaven van de rechtsorde en is geen "verlengde ambulancezorg", zei de minister.


Stop het geld in goede ambulancezorg en plaats zoals ook in het stukje staat AED bij publieke ruimtes.
Dan is noch politie noch brandweer nodig om ambulancezorg te verlenen.
Schoenmaker blijf bij je leest!


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 28 april 2005, 16:49:30
In de regio Zuid-Holland-Zuid hebben ze op sommige voertuigen gezeten, en waren er agenten voor opgeleid. Maar ze zijn weer van de voertuigen afgehaald want het kost geld hé !!  stelletje eikels, vroeger was de slogan: als elke seconde telt, tegenwoordig is het, Als elke euro telt. echt kansloos  >:(
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 april 2005, 16:50:53
Stop het geld in goede ambulancezorg en plaats zoals ook in het stukje staat AED bij publieke ruimtes.
Dan is noch politie noch brandweer nodig om ambulancezorg te verlenen. Schoenmaker blijf bij je leest!

Ben ik met je eens. Maar in de praktijk blijkt dat het zo dus niet werkt. Ik ben nog steeds hardstikke blij als ik naar een reanimatiemelding ga met een aanrijtijd van 10 minuten, en ik weet dat politie/brandweer ook rijden met een AED.
 
Ik zie in de gebruikte argumenten ook niet terug dat men dat geld liever investeerd in de ambulancezorg:

Citaat
Remkes vindt het voorstel van het CDA op zich sympathiek maar volgens hem is sprake van een principiële kwestie, omdat de kerntaken van de politie in het geding zijn. De politie moet zich richten op het handhaven van de rechtsorde en is geen "verlengde ambulancezorg", zei de minister.

Citaat
De Raad van Hoofdcommissarissen had al laten weten tegen de defibrillators in politieauto's te zijn, omdat agenten niet zijn opgeleid om medische handelingen te verrichten.

Dat zijn toch een beetje rotsmoezen?

Groetjes,

Bart


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #6 Gepost op: 28 april 2005, 16:54:37
Citaat
Remkes vindt het voorstel van het CDA op zich sympathiek maar volgens hem is sprake van een principiële kwestie, omdat de kerntaken van de politie in het geding zijn. De politie moet zich richten op het handhaven van de rechtsorde en is geen "verlengde ambulancezorg", zei de minister.

Als hij dat echt vind moeten politiewagens ook niet meer naar reanimatie en onwelwordingen rijden.

En ik ben blij dat het hier juist wel gebeurd. Maar jah.....


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #7 Gepost op: 28 april 2005, 16:56:35
Was je daar dan nog niet achter?

Jammergenoeg wel ja. >:(
Groeten, Colin


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #8 Gepost op: 28 april 2005, 18:00:18
Een kerntaak van de politie is altijd nog wel hulp verlenen aan hen die dat behoeven, op welke wijze staat niet beschreven....Niet alleen en uitsluitend het handhaven van de rechtsorde.
Daarom dat men wel naar onwelwordingen reanimaties e.d. toe gaat. Wat m.i. ook zo moet blijven.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #9 Gepost op: 28 april 2005, 18:11:15
Een kerntaak van de politie is altijd nog wel hulp verlenen aan hen die dat behoeven, op welke wijze staat niet beschreven....Niet alleen en uitsluitend het handhaven van de rechtsorde.
Daarom dat men wel naar onwelwordingen reanimaties e.d. toe gaat. Wat m.i. ook zo moet blijven.

Goede zaak, maar als ze dan toch tp gaan, kunnen/moeten ze een defibrillator bij zich hebben  >:(
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid