Ik denk niet dat ook hij/zij daarvan gecharmeerd is....
Ik ben niet zo gecharmeerd als je in deze discussie verder wilt gaat janken bij een anesthesist over het verbale geweld van (orthopedisch) chirurgen. De conclusie was al getrokken dat chirurgen dergelijk gedrag vertonen waardoor mensen kotsneigingen krijgen of anesthesisten weigeren gas te geven.
Ik zal niet ontkennen dat het onzin is of amper voorkomt. Als je constructief wil nadenken over dit soort dingen moet je een open dialoog zoeken, alleen is het probleem dat over de linie een chirurg geen open persoon is. Je moet zelfs af vragen of een goede chirurg dat kan zijn en kan blijven gedurende zijn hele loopbaan.
Ik ben inmiddels wel op een punt aangekomen dat ik weet dat ik niet te veranderen ben. Je mag best weten dat ik regelmatig van mezelf gewalgd heb en er nog dagen zijn dat ik kots van mezelf. Er zijn dagen genoeg geweest dat ik spijt gehad heb dat ik ooit chirurg geworden ben. Alleen weet bijna niemand dat omdat ik dat doe op momenten dat niemand mij ziet en niemand het weet. Ik kan mijn zwakheden en emoties niet eens laten zien, iets waar ik altijd al beroerd in was. Het zijn wel de ingredienten waarom ik een chirurg ben met vaardigheden die door niemand op deze wereld betwist worden.
Als er iets op mij valt aan te merken is het mijn houding en matige prestaties op het menselijke vlak. Communicatie is niets voor mij. Ik snij liever in een hart van een patient dan dat ik met de patient praat. Is dat echt zo schandalig? Vraag het de ouders eens van deze kinderen of de familieleden van transplantatiepatienten.
Of is het eigenlijk wel zo dat het prima is dat iemand die heel goed is met de handen je hart repareert en iemand anders die heel erg goed is in communiceren dat stukje zorg op zich neemt. Is het echt zo dat ik pas de ideale chirurg ben als ik 's avonds met een kind liedjes zing en de volgende dag even het mes in het hart zet? Of zou het gewoon mogen dat ik mijn ding doe en zorg dat ik de afstand van alles kan bewaren waardoor ik vandaag een patient kan repareren en morgen de volgende.