Slachtoffer registratie op evenementen

Auteur Topic: Slachtoffer registratie op evenementen  (gelezen 9459 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 1 mei 2013, 22:25:24
Op alle evenementen worden hulpvragen op enige manier geregistreerd (turflijsten en formulieren in alle vormen) en zo ook in mijn regio. Voor een aantal grotere evenementen zijn wij nu aan het kijken naar het direct digitaliseren en centraal inzichtelijk maken van de hulpvragen en  kengetallen voor de coordinatie en organisatie.

Zijn er bij jullie tools bekend waarmee dit te bereiken is?

momenteel denken we aan een webbased (beveiligde) database welke online te benaderen is en middels een formulier te vullen is (google docs of equivalent) maar ik ben benieuwd of er andere tools zijn/ mensen die al ervaring hebben met een online/digitale verwerking direct op het evenement.

Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2013, 22:38:04
Hoi Golly,

Gisteren toevallig een heel leuk gesprek gehad over dit met onze Vlaamse Rode Kruis collega's die kwamen helpen in Eindhoven.
Zij schijnen ook voor evenementen zoiets te gebruiken wat heel ver ontwikkeld is. Voor zover ik begreep tot aan het scannen van de barcode van het ID bewijs waardoor je meteen alle persoongegevens hebt.

Je weet met te vinden mocht je interesse hebben in een contactpersoon.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2013, 09:14:26
Golly,

Ik maak al een aantal jaren gebruik van Alphalog. Naar tevredenheid. Stuur maar een PM.

Grt

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2013, 09:42:04
Alphalog is ook een interessante optie inderdaad, vraag me alleen af of je daar echt de zorgvragen van meerdere posten in kunt verwerken zonder dat het zeer chaotisch wordt ( meerdere mensen die simultaan gaan inputten?
Ook weet ik niet of je met alphalog goede rapportages kunt creëren?

Misschien kan Delta hier wel iets meer over vertellen?

Rood, graag, ik stuur je een berichtje!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2013, 09:45:28
Alphalog is ook een interessante optie inderdaad, vraag me alleen af of je daar echt de zorgvragen van meerdere posten in kunt verwerken zonder dat het zeer chaotisch wordt ( meerdere mensen die simultaan gaan inputten?

Golly,

Volgens mij is dit met de nieuwste versie van Alphalog geen probleem. Afgelopen 4daagse ook mee gestoeid samen met Delta t.b.v. het medisch afvoernet.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2013, 11:11:41

Slachtofferregistratie voor licht gewonde slachtoffers kan, maar daar is het niet voor bedoeld. Alphalog is specifiek gemaakt voor een meldkamer, niet zo zeer voor in het veld.
FileMaker, waar het op draait, is dan wel weer extreem handig om zo'n database in op te zetten: Er kunnen tot 1000 gebruikers tegelijk inloggen, registreren etc. Het systeem zoals je het wil hebben kan ik in een middagje maken... alleen heb je dan wel per post een iPad, WiFi en ergens een server nodig.  :|
Arts  www.alphalog.nl

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2013, 11:44:58
Slachtofferregistratie voor licht gewonde slachtoffers kan, maar daar is het niet voor bedoeld. Alphalog is specifiek gemaakt voor een meldkamer, niet zo zeer voor in het veld.
FileMaker, waar het op draait, is dan wel weer extreem handig om zo'n database in op te zetten: Er kunnen tot 1000 gebruikers tegelijk inloggen, registreren etc. Het systeem zoals je het wil hebben kan ik in een middagje maken... alleen heb je dan wel per post een iPad, WiFi en ergens een server nodig.  :|
Je wifi hotspot zou niet het probleem moeten zijn, gewoon mobiele telefoon als hotspot gebruiken icm 3/4g, de vraag is hoe je dan nog kan borgen dat er verbinding is dus dan zou je met een wachtlijst moeten werken o.i.d.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2013, 12:30:52
Ook interessant! Delta, zou dit iets zijn waar jullie ook iets aan hebben? ( tegewoordig kun je bijna overal een WIFI/3g internet krijgen dus dat mag inderdaad niet de belemmering zijn).

Ik denk dat dit naar de toekomst toe zeker iets is dat meer regio's afdelingen kunnen gaan gebruiken. Ook in de verdere professionalisering van je hulpverlening en informatievoorziening naar de organisatie toe, en ter facilitering van onderzoek.
Delta, zou een FM database te koppelen zijn aan Alphalog, waardoor je je incidenten in AL kunt koppelen aan slachtofferregistratie in de DB? Dat zou denk ik ideaal zijn.

Het is geen heel ingewikkeld systeem, alleen moeten we goed rekening houden met privacywetten e.d. als we de gegevens herleidbaar willen maken voor klachtenprocedures.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2013, 12:38:43
Ook interessant! Delta, zou dit iets zijn waar jullie ook iets aan hebben? ( tegewoordig kun je bijna overal een WIFI/3g internet krijgen dus dat mag inderdaad niet de belemmering zijn).
Wij bij Joulz zijn bezig met voorrang op het 3g netwerk zodat in drukke tijden onze verbindingen er toch doorheen komen, wellicht ook handig voor zo'n systeem.

Citaat
Ik denk dat dit naar de toekomst toe zeker iets is dat meer regio's afdelingen kunnen gaan gebruiken. Ook in de verdere professionalisering van je hulpverlening en informatievoorziening naar de organisatie toe, en ter facilitering van onderzoek.
Delta, zou een FM database te koppelen zijn aan Alphalog, waardoor je je incidenten in AL kunt koppelen aan slachtofferregistratie in de DB? Dat zou denk ik ideaal zijn.

Het is geen heel ingewikkeld systeem, alleen moeten we goed rekening houden met privacywetten e.d. als we de gegevens herleidbaar willen maken voor klachtenprocedures.
Gewoon los van elkaar opslaan, 1 systeem met een uniek id en 1 systeem met daarin de koppeling van persoon en id. Volgens mij zou je een dusdanig systeem al in Sharepoint kunnen maken hoor! Heb je geen ingewikkelde systemen voor nodig!
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2013, 14:01:19
...
Daar zou ik niet zo zeker van zijn als ik jou was. In normale omstandigheden geef ik je gelijk, maar evenementen zijn geen standaard omstandigheden. Vaak komen er veel mensen (en dus veel 3G gebruikers) bij elkaar op een plaats waar dit normaal niet gebeurt. Hierdoor wil het nog wel eens gebeuren dat een plaatstselijke telefoonmast overbelast raakt en niet iedereen van een verbinding kan voorzien.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid