Boussignac

Auteur Topic: Boussignac  (gelezen 15601 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Gepost op: 3 mei 2013, 00:12:42
Laatst bij een ambu van buiten de regio dit systeem gezien:



Voor wie het nog niet kende (zoals ik): Het is een CPAP systeem dat gebruikt maakt van de druk van een perslucht/zuurstoffles, waardoor je bijvoorbeeld COPD-ers wat PEEP kan geven om ze beter te laten satureren.
ZIjn er ambuplegen die er ervaring mee hebben, en zo ja: Gebruiken jullie 100% zuurstof voor dit systeem, en zo ja, hoe veel flow gebruik je er dan voor?
Hebben jullie de ervaring dat je snel de patient beter ziet oxygeneren?


Arts  www.alphalog.nl


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2013, 08:46:00
Ik ben dan wel geen pleeg, maar wij gebruiken het systeem ook in onze regio (13). Het systeem werkt met 15 liter O2, en creeert als ik het goed heb een peep van ongeveer 5. Het is bij ons vooral in gebruik voor de Astma Cardiale, daarvoor is het op de auto gekomen. Als je de tijd neemt om de patient goed te coachen, en de rust weet te bewaren zie je patienten in rap tempo opknappen, van saturaties rond de 60 naar de 85 tot uiteindelijk 90 in minuten... Nadeel is dat je als je bijvoorbeeld Nitro wil geven dat de druk er weer afmoet...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2013, 09:04:55
Laatst bij een ambu van buiten de regio dit systeem gezien:



Voor wie het nog niet kende (zoals ik):

Man, dat ding is alweer ouderwets.

Maar..... ik denk dat niemand uit de sector meer durft te reageren hier. Zouden er succesverhalen uit de ambulancesector komen over hoe geweldig dit ding is, want dat is het, dan is er vast wel een forumlid die het allemaal heeeeeeeeeeeeel veeeeeeel beter weet.   098uo


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2013, 09:39:42
Man, dat ding is alweer ouderwets.

Maar..... ik denk dat niemand uit de sector meer durft te reageren hier. Zouden er succesverhalen uit de ambulancesector komen over hoe geweldig dit ding is, want dat is het, dan is er vast wel een forumlid die het allemaal heeeeeeeeeeeeel veeeeeeel beter weet.   098uo
En daarmee komt een oprecht gestart topic jammerlijk ten einde.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2013, 09:58:33
Om toch maar even door te gaan ...

Waarom is de titel Boussignac? In regio Hollands Midden worden die zogenaamde tubes gebruikt bij een reanimatie?
De CPAP ken ik weer voor patiënten met slaapapneu.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2013, 10:25:17
Waarom is de titel Boussignac? In regio Hollands Midden worden die zogenaamde tubes gebruikt bij een reanimatie?
De CPAP ken ik weer voor patiënten met slaapapneu.
Is dat niet een soort combi-tube?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2013, 19:30:40
Boussignac is de naam van de Franse uitvinder van het beademingssysteem dat dmv zuurstof en een PEEP ventiel de PEEP opbouwt in het CPAP-masker, maar de goede man heeft ook zn naam aan de beademigstubes gegeven die gebruikt worden i.c.m. het LUCAS systeem(mechanisch thoraxcompressie). Van belang is dat de patient het gebruik van het systeem toelaat, angst en onrust tgv hypoxie en het geluid dat het systeem produceert, moet gereduceerd worden.

Wanneer men het masker eerst handmatig tegen gezicht van patient duwt (door hulpverlener of patient zelf indien die daartoe instaat is)kan wanneer de patient gewend is aan de druk die de PEEP geeft op het longsysteem, na een paar minuten de banden gefixeerd worden. De meeste patienten wennen snel aan dit systeem.  Er zijn ook CPAP systemen die gebruikmaken van een in te stellen mix van zuurstof en buitenlucht. Oa amerikaanse systemen zoals Para/Rescuepaq maken daar gebruik van.

Het groengekleurde CPAP systeem zoals op de getoonde foto heeft als nadeel dat de banden wel erg strak zitten, soms ook te makkelijk van hun plaats schuiven en dat er geen PEEP waarde te meten is. Men geeft 15 ltr O2 (fors verbruik, daar ga je snel door je 2 literfles heen) en je weet nog niet hoeveel PEEP je effectief geeft.

Bij het vernieuwde systeem, dat in de regio Haaglanden sinds ongeveer 4 maanden in gebruik is, zit aan de banden een soort kapje dat op t hoofd wordt gezet en met velcrobanden wordt het systeem patientvriendelijker gefixeerd. De velcrobanden laten toe dat er snel een puff NTG gegeven kan worden en dat het masker meteen weer goed gefixeerd zit. Verder zit er een manometer op waarop te zienis hoeveel PEEP er wordt gegeven/gecreeerd is ,de opgebouwde PEEP bij in- en uitademing zijn duidelijk waar te nemen op de meter. Ik zal eens kijken of ik van het nieuwe systeem een afbeelding kan produceren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2013, 19:36:31
Is dat niet een soort combi-tube?

dat is een beademingstube waarop low-flow zuurstof wordt aangesloten die tijdens thorax relaxatiefase door de negatieve druk de longen in wordt gezogen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2013, 19:41:04
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2013, 20:04:44
Boussignac is de naam van de Franse uitvinder van het beademingssysteem dat dmv zuurstof en een PEEP ventiel de PEEP opbouwt in het CPAP-masker, maar de goede man heeft ook zn naam aan de beademigstubes gegeven die gebruikt worden i.c.m. het LUCAS systeem(mechanisch thoraxcompressie). Van belang is dat de patient het gebruik van het systeem toelaat, angst en onrust tgv hypoxie en het geluid dat het systeem produceert, moet gereduceerd worden.

Wanneer men het masker eerst handmatig tegen gezicht van patient duwt (door hulpverlener of patient zelf indien die daartoe instaat is)kan wanneer de patient gewend is aan de druk die de PEEP geeft op het longsysteem, na een paar minuten de banden gefixeerd worden. De meeste patienten wennen snel aan dit systeem.  Er zijn ook CPAP systemen die gebruikmaken van een in te stellen mix van zuurstof en buitenlucht. Oa amerikaanse systemen zoals Para/Rescuepaq maken daar gebruik van.

Het groengekleurde CPAP systeem zoals op de getoonde foto heeft als nadeel dat de banden wel erg strak zitten, soms ook te makkelijk van hun plaats schuiven en dat er geen PEEP waarde te meten is. Men geeft 15 ltr O2 (fors verbruik, daar ga je snel door je 2 literfles heen) en je weet nog niet hoeveel PEEP je effectief geeft.

Bij het vernieuwde systeem, dat in de regio Haaglanden sinds ongeveer 4 maanden in gebruik is, zit aan de banden een soort kapje dat op t hoofd wordt gezet en met velcrobanden wordt het systeem patientvriendelijker gefixeerd. De velcrobanden laten toe dat er snel een puff NTG gegeven kan worden en dat het masker meteen weer goed gefixeerd zit. Verder zit er een manometer op waarop te zienis hoeveel PEEP er wordt gegeven/gecreeerd is ,de opgebouwde PEEP bij in- en uitademing zijn duidelijk waar te nemen op de meter. Ik zal eens kijken of ik van het nieuwe systeem een afbeelding kan produceren.

Is dit toevallig de flowmaster? Een veel beter systeem, m.i. Wat betreft de NTG, in een ideale wereld zouden wij gebruik maken van voorzichtig getitreerde parenteraal nitro. Dan hb je helemaal geen verlies van druk.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon