Boussignac

Auteur Topic: Boussignac  (gelezen 15595 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 3 mei 2013, 23:19:22
Is dit toevallig de flowmaster? Een veel beter systeem, m.i. Wat betreft de NTG, in een ideale wereld zouden wij gebruik maken van voorzichtig getitreerde parenteraal nitro. Dan hb je helemaal geen verlies van druk.

CM

Inderdaad. IV perfusor spuitpomp met NTG zou stuk handiger zijn,wordt immers al jaren toegepast op iedere CCU.... ;-)   Of t de Flowmaster betreft moet ik even checken, die in RAV Haaglanden wordt gebruikt heeft zwarte velcrobanden en is verkrijgbaar in 3 groottes.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2013, 23:31:30
Is dat zoiets als de optiflow? Da's een systeem dat 30-70 liter lucht per minuut verbruikt... niet echt een prehos. systeem.
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2013, 06:59:22
Is dat zoiets als de optiflow? Da's een systeem dat 30-70 liter lucht per minuut verbruikt... niet echt een prehos. systeem.

Nee, dat denk ik niet. De Mercury Flowmaster II gebruikt dezelfde principes als de groene boussignac (dus ook dezelfde flow,12-15 liter) maar is veel makkelijker in gebruik. Het heeft als grootste voordeel dat het door een persoon aangebracht kan worden. Dat geldt niet voor de groene waardoor het onderweg aanbrengen zo goed als onmogelijk is. Ik ben erg te spreken over de flowmaster, er is een groot verschil in gebruiksgemak t.o.v. de groene boussignac.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2013, 16:31:55
CM  Het is inderdaad onderstaand model, zoal jij al aangaf, Flowsafe systeem model II,  handig aan te brengen door 1 persoon en patientvriendelijk.

http://www.mercurymed.com/image_headers/flow-safe%202_header.jpg


http://www.mercurymed.com/catalog2/index.php?type=82
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2013, 10:42:29
Joffry, CM,

Hoe vaak wordt het Boussignac-masker eigenlijk toegepast in de praktijk?

Expert


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 6 mei 2013, 11:25:10
Ah, het flowsafe masker ziet er hetzelfde uit als onze NIB maskers, die zijn erg handig in gebruik.
Kun je er nog een max PEEP mee instellen (als je flessendruk dat nog aan kan uiteraard)?
Arts  www.alphalog.nl


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #16 Gepost op: 6 mei 2013, 20:29:56
bij onze dienst , Ijsselland, hebben we ze ook op de auto. Ik heb dit masker in de praktijk toegepast met positief resultaat. Patiënt astma cardiale  met slecht saturatie (rond de 60%), door masker beter sat. Zoals al eerder werd beschreven is goed voorlichting richting patiënt erg belangrijk, vaak accepteren ze een non rebreathing masker al niet, laat staan dit masker. Dus voor de pleeg een uitdaging om het toch voor elkaar te krijgen. Helaas zien wij in de praktijk niet zoveel astma cardiales meer sinds de hartrevalidatie(hartfalen poli) er is. In het ziekenhuis gaan de patiënten meestal aan de cpap, dit masker is een goede opstart voor de patiënt in acute fase.

Het masker gebruiken we met 100 %zuurstof, 15 ltr/ pm.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #17 Gepost op: 6 mei 2013, 21:22:14
Joffry, CM,

Hoe vaak wordt het Boussignac-masker eigenlijk toegepast in de praktijk?

Expert

wederom misschien voor mij beurt gesproken, maar ik heb het in de afgelopen 4 jaar misschien 6x gebruikt, zoals ambukampen al zegt de hartfalenpoli doet geweldig werk!
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 6 mei 2013, 21:36:01
JvO,

Wij kennen elkaar en je bescheidenheid is misplaatst, hoor! Ik vertrouw je op je woord...

Wat je zegt klopt ook... Dat heeft te maken met de indicatiestelling van de CPAP volgens de huidige richtlijnen. Ik gebruik de term richtlijnen ook bewust, overigens. CPAP komt namelijk niet voor in het LPA. Jammer genoeg, eigenlijk. Momenteel zijn de meeste richtlijnen gefocust op het gebruik bij ernstig linker ventrikel falen en/of astma cardiale. Dat zien we, gelukkig, niet zo veel meer en daarom wordt het niet veel gebruikt.

Er zijn nog meer indicaties voor CPAP (o.a ernstige astma bronchiale) maar hiermee moet je rekening houden met de pulmonale druk en daarom is het verhaal wat genuanceerder.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #19 Gepost op: 6 mei 2013, 21:45:32
Wat is de werking van CPAP zonder BiPAP bij een ernstige astma bronchiale? Die mensen kunnen al niet uitademen, hebben al een hoge auto-PEEP, en dan geef je ze ook nog extra tegendruk bij de uitademing zonder ze te helpen bij de ventilatie. Blaas je ze dan niet op?