Boussignac

Auteur Topic: Boussignac  (gelezen 15594 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #20 Gepost op: 6 mei 2013, 22:03:11
Wat is de werking van CPAP zonder BiPAP bij een ernstige astma bronchiale? Die mensen kunnen al niet uitademen, hebben al een hoge auto-PEEP, en dan geef je ze ook nog extra tegendruk bij de uitademing zonder ze te helpen bij de ventilatie. Blaas je ze dan niet op?

Bipap zou ideaal zijn. Wij moeten echter roeien met de riemen die wij hebben. Vergeet ook niet dat de pre-hospitale zorg van korte duur is. Waar het om gaat is dat we patiënten met acuut respiratoire falen niet meer hoeven te intuberen. Intubatie schijnt niet ons ding te zijn, zeg maar.....

Hier heb ik wat achtergrond informatie voor leken:


CM
http://www.lakesidepress.com/CPAP/CPAP.htm
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2013, 22:15:30
Mensen met een ernstige astma bronchiale, laten we zeggen een silent chest, hebben een heel belangrijk ventilatieprobleem. Blaas je ze niet op met CPAP, waardoor ze helemaal niet meer kunnen ademen?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 6 mei 2013, 22:26:33
Mensen met een ernstige astma bronchiale, laten we zeggen een silent chest, hebben een heel belangrijk ventilatieprobleem. Blaas je ze niet op met CPAP, waardoor ze helemaal niet meer kunnen ademen?

Nee, dat heb ik nooit meegemaakt. Wel heb ik een keer een silent chest meegemaakt: in die tijd hadden we geen andere optie dan intuberen, wat ik ook gedaan heb. Vervolgens is de patiente 3 weken op de IC geweest en uiteindelijk overleden. Wie weet, misschien had CPAP gevolgd door BiPAP wel baat gehad...?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 7 mei 2013, 00:08:11
Joffry, CM,

Hoe vaak wordt het Boussignac-masker eigenlijk toegepast in de praktijk?

Expert

In principe bij iedere astma cardiale  patient die niet goed op saturatie komt ondanks het NRB masker. In de praktijk zijn dat bijna alle astma cardiale patienten. Heb het CPAP masker in de afgelopen 5 jaren veelvuldig gebruikt, de afgelopen paar jaar echter wat minder vaak ivm de sterk verbeterde hartfalenzorg (poli's). Alhoewel ik het de afgelopen 4 weken al 4 keer het CPAP systeem heb moeten gebruiken, soms komt het maanden niet voor.
Ook een paar keer bij patienten in astma bronchiale situatie gebruikt om tijd te overbruggen naar intubatie en invasieve beademing, of die zelfs hebben kunnen voorkomen door het CPAP masker te gebruiken. Het LPA schrijft het CPAP masker niet voor bij astma bronchiale maar in de praktijk blijkt het m.i,. goed te werken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #24 Gepost op: 7 mei 2013, 10:17:12
Heren,

Bedankt voor jullie toelichting. Het is ook mijn waarneming dat patiënten tegenwoordig veel beter cardiologisch zijn ingesteld, waardoor het je fenomeen van de 'klassieke' astma cardiale om vijf uur 's morgens nog amper tegenkomt.

De toepassing van het CPAP masker bij het astma bronchiale is interessant, waarbij ik dezelfde kanttekeningen plaats als Kanarie.

Expert


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 8 mei 2013, 00:05:50
Heren,

Bedankt voor jullie toelichting. Het is ook mijn waarneming dat patiënten tegenwoordig veel beter cardiologisch zijn ingesteld, waardoor het je fenomeen van de 'klassieke' astma cardiale om vijf uur 's morgens nog amper tegenkomt.

De toepassing van het CPAP masker bij het astma bronchiale is interessant, waarbij ik dezelfde kanttekeningen plaats als Kanarie.

Expert

Het zou een idee zijn om te onderzoeken hoe in de ambulancezorg het CPAP-masker in combinatie met zuurstof en/of perslucht bij astma bronchiale/exacerbatie copd patienten ingezet kan worden. Voor het rekruteren van stilgevallen aleveoli kan het eenvan de oplossingen zijn, mits goed gecontroleerd.  Overigens mag er mijns inziens wel wat meer professionele aandacht komen in de ambulancezorg voor astma/copd patiëntenzorg, het is heel wat meer dan een beetje O2 en wat vernevelen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 8 mei 2013, 00:54:20
Het zou een idee zijn om te onderzoeken hoe in de ambulancezorg het CPAP-masker in combinatie met zuurstof en/of perslucht bij astma bronchiale/exacerbatie copd patienten ingezet kan worden. Voor het rekruteren van stilgevallen aleveoli kan het eenvan de oplossingen zijn, mits goed gecontroleerd.  Overigens mag er mijns inziens wel wat meer professionele aandacht komen in de ambulancezorg voor astma/copd patiëntenzorg, het is heel wat meer dan een beetje O2 en wat vernevelen.

Hear hear, zeker als het hele CPAP gebeuren uberhaupt niet in het protocollenboekje voorkomt.
Overigens kan een iets modernere maar even simpele Oxylog al als BiPAP/NIB apparaat fungeren...
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 9 mei 2013, 00:33:26
Hear hear, zeker als het hele CPAP gebeuren uberhaupt niet in het protocollenboekje voorkomt.
Overigens kan een iets modernere maar even simpele Oxylog al als BiPAP/NIB apparaat fungeren...

Voor de CPAP systemen die in de ambulancezorg u worden gebruikt zijn regionale protocollen vastgesteld, net zoals ieder ziekenhuis ook eigen protocollen heeft mbt afwijkende apparatuur/handelingen.  ;)
En inderdaad, een parapaq of een oxylog kan ook ingezet wordenmet een CPAP masker, dat scheelt ook nog eens (te)veel zuurstof en kan er met perslucht met evt. percentage O2 worden beademd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #28 Gepost op: 9 mei 2013, 09:16:10
Voor de CPAP systemen die in de ambulancezorg u worden gebruikt zijn regionale protocollen vastgesteld, net zoals ieder ziekenhuis ook eigen protocollen heeft mbt afwijkende apparatuur/handelingen.  ;)
En inderdaad, een parapaq of een oxylog kan ook ingezet wordenmet een CPAP masker, dat scheelt ook nog eens (te)veel zuurstof en kan er met perslucht met evt. percentage O2 worden beademd.

Ik hoor wel geruchten dat cpap is opgenomen in het nieuwe lpa. Alhoewel, ik voorspel dat het weer een vethaal wordt van: 'indien aanwezig'. Net als externe pacing al die jaren.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #29 Gepost op: 10 mei 2013, 19:42:05

Ook een paar keer bij patienten in astma bronchiale situatie gebruikt om tijd te overbruggen naar intubatie en invasieve beademing, of die zelfs hebben kunnen voorkomen door het CPAP masker te gebruiken. Het LPA schrijft het CPAP masker niet voor bij astma bronchiale maar in de praktijk blijkt het m.i,. goed te werken.


Behandeling van het acuut astma bronchiale met CPAP is controversieel. In de literatuur vind je enkele publicaties die het gebruik van CPAP in de pre-hospitale setting hebben onderzocht, maar vooralsnog is er geen enkel bewijs dat je er iets goeds mee doet. Men heeft onder andere gekeken naar de effecten van verschillende concentraties zuurstof op het ziektebeeld.

Met name het gevaar van 'air-trapping' wordt nog steeds als zeer bezwaarlijk beschouwd en op grond daarvan wordt CPAP voor dit ziektebeeld als een absolute contraïndicatie beschouwd. Het is inderdaad goed je realiseren dat het gebruik van CPAP voor deze indicatie extra-protocollair is. Dat moet je dus heel goed kunnen motiveren.

Expert