Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013

Auteur Topic: Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013  (gelezen 140109 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
@ ffemt, hoe zit dat nu eigenlijk met dat eeuwig sukkelende GIS? Heeft men daar in Wetteren snel zicht gehad op de ligging en stromingen in de riolering? Zoiets bestaat immers ==> http://www.riodesk.nl/brochure_ve3.pdf


Drenthe_Roden

  • Geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
NOS meldt dat er 1 dode is gevallen door inademen van giftige stoffen, ze willen omliggenden gemeenten ook evacueren...  :|
Eerst zien, dan geloven.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Begin toch beetje zorgen te maken. Schoondochter woont in Middelburg en verwacht baby over 2 week. Hm, ik heb ze maar aangeraden om geen kraanwater te gebruiken en flessen uit winkel te kopen. Als't moet legt "opa" wel bij. Mag er niet aan denken dat het water besmet raakt.  
Was eerst ver van mijn bed...maar nu komt het wel dicht bij.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Standaard
'Situatie in Wetteren nauwlettend opgevolgd na regen'

In Wetteren werd bij tien metingen na de hevige regenbui vastgesteld dat er geen giftige stoffen aanwezig waren. Dat meldt de lokale politie van de zone Wetteren-Laarne-Wichelen. 'Er moet dus absoluut niet geëvacueerd worden', zegt de gemeente Wetteren.

De technische ploegen voeren metingen uit om het effect van de neerslag na te gaan. Gouverneur Jan Briers had dinsdagavond gevraagd dat alle inwoners van Wetteren, Serskamp en Schellebelle zich beter konden voorbereiden op een eventuele evacuatie.

Bij tien metingen in Wetteren werd 0 ppm (parts per million) toxische stoffen opgetekend, aldus de lokale politie. De eerste meetresultaten na de regenval zijn negatief, melden ook het provincie- en het gemeentebestuur.

'Er zijn geen verontrustende waarden gemeten. Er moet dus absoluut niet geëvacueerd worden. Aan de pompput waar vanochtend hoge dosissen toxische stoffen zijn gemeten, worden nu significant lagere waarden gemeten. Ook vannacht wordt er blijvend gemeten op verschillende plaatsen. Indien de resultaten verder in die zin evolueren, kan morgen opnieuw overgegaan worden tot een gecoördineerde en begeleide terugkeer van geëvacueerde inwoners.'

Regen kan probleem zijn

Toxicoloog Jan Tytgat bevestigt op de VRT dat overvloedige regen voor problemen kan zorgen. ‘Als we overvloedige neerslag hebben, met een stroming van water, kun je een vrijzetting van gassen hebben.’

Het hangt er volgens hem van de hoeveelheid regen af die valt. Lichte regen daarentegen kan de chemische stoffen in de riolering verdunnen.

De bewoners van Wetteren die afgelopen weekend of maandag geëvacueerd werden, kunnen dinsdag nog niet terug naar huis. Briers hoopt dat woensdag opnieuw met de terugkeeroperatie kan gestart worden.

Volgens het crisiscentrum hebben 43 mensen zich dinsdag gemeld met klachten, voornamelijk irritatie aan de luchtwegen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: metronieuws
'Nederlandse machinist giftrein reed veel te hard'

De Nederlandse machinist van de giftrein die afgelopen weekend bij het Belgische Wetteren ontspoorde en ontplofte, reed te hard. Hij zou twee keer de toegestane snelheid hebben bereikt en negeerde bovendien een remsignaal. Dat meldt de Vlaamse krant De Morgen dinsdag op basis van de noodoproep die de krant in handen kreeg.

Noodoproep
Even na 2 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag deed de machinist een noodoproep naar het bevoegde seinhuis. Daaruit blijkt dat hij pas enkele seconden voor het ongeval zijn stuurfout opmerkte.
''Ik heb een ontsporing. Ik ben te hard door de wissels gegaan. Ik heb waarschijnlijk het sein gemist'', aldus de man.

De trein reed op het moment van ontsporing bovendien bijna 80 kilometer per uur, waar een snelheid van 40 kilometer per uur was toegestaan. In plaats van af te remmen tot 40 kilometer per uur na een waarschuwingssein zou hij juist harder zijn beginnen te rijden.

Remmanoeuvre
Op het moment dat hij een tweede sein opmerkte zou hij een remmanoeuvre hebben uitgevoerd wat misschien wel doorslaggevend is geweest voor de ontsporing.

Door het remmen klotsten de vloeistoffen in de wagons naar voren, maar toen de trein over de wissels reed, werd de vloeistof naar de zijkant gekieperd. Deze combinatie maakte de wagons vermoedelijk instabiel.
De chauffeur had het sein wel opgemerkt, wat blijkt uit het feit dat hij op een daarvoor bestemd knopje had gedrukt op zijn dashboard.

De machinist werkte al meer dan 25 jaar voor de spoorwegen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Morgen
dm UPDATE - De machinist die zaterdagochtend de ontspoorde trein bestuurde in Wetteren, was volledig bevoegd om op de bewuste lijn 50 te rijden.
Dat zegt zijn werkgever DB Schenker Nederland formeel, als reactie op geruchten als zou de man niet over het juiste rijbewijs beschikken om in ons land te sporen. Ook staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet verklaarde in de Bijzondere Kamercommissie belast met het onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegennet dat niets erop wijst dat de opleiding van de machinist ontoereikend was, dat hij ervaring ontbrak of dat zijn werkgever niet de nodige licenties had.

Verschillende parlementsleden eisten uitleg over de omstandigheden van het ongeval, maar Wathelet benadrukte dat voorlopig niets kan worden gezegd over het nog lopende onderzoek. "Ik kan wel kwijt dat om op deze lijn te mogen rijden niet enkel een licentie nodig is, maar ook de nodige ervaring bij de chauffeur", aldus de staatssecretaris. "Niets wijst erop dat die in dit geval ontbraken."

"De machinist was volledig bevoegd om op een aantal nauwkeurig omschreven lijnen in België te sturen, waaronder de lijn 50", aldus woordvoerder Jelle Rebbers (DB Schenker Nederland).
"Per lijn moet een machinist aantonen dat hij over de juiste kennis beschikt, wat hier het geval is. Zijn complete dossier, met ook zowel zijn materiaal- als lijnkennis, werd overgedragen aan het parket. Een niet onbelangrijk onderdeel is ook dat de machinist recent nog medisch en psychisch geschikt werd verklaard."

De woordvoerder van het bedrijf zegt dat de bestuurder ervaren was en afkomstig uit de regio Rotterdam. De man wordt momenteel psychologisch bijgestaan.

Over de omstandigheden van het ongeval, onder meer het anonieme verhaal dat de bestuurder te snel zou hebben gereden, wil de woordvoerder niets kwijt. "We wachten het onderzoek af, dit is het enige wat passend is uit respect voor de slachtoffers.

DB Schenker zegt ook met Infrabel te praten over een contact met de slachtoffers. "We voelen ons een verantwoordelijk bedrijf, dit is een heel zwaar ongeval, " klinkt het.

Zes ongevallen

Onder meer Tanguy Veys (Vlaams Belang), Linda Musin (PS) en Ronny Balcaen (Ecolo) onderstreepten in de Kamercommissie dat er sinds begin vorig jaar al zes ongevallen met goederentreinen voorvielen in België. Ze stelden de vraag of dat niet kan worden vermeden door een versnelde invoering van de nieuwe veiligheidssystemen.

"Het huidige automatische stopsysteem, TBL1+, kan een trein enkel tot stilstand brengen als de machinist door een rood sein rijdt", antwoordde minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille.
"Het nieuwe ETCS had de snelheid in dit geval wel kunnen verminderen", gaf hij toe. Het versneld verplichten van ETCS op het Belgische spoornet zou er volgens de minister echter toe leiden dat buitenlandse treinen ons land vermijden.

Wathelet wees er op dat na het ongeval in Godinne met verschillende ministeriële besluiten werd getracht de veiligheid van het goederenvervoer te verhogen, maar dat die maatregelen nog geen Europese goedkeuring kregen.

Intussen is beslist dat het Vlaams parlement morgen een actualiteitsdebat houdt over het ongeval in Wetteren en de gevolgen ervan.

Ook minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) zal aan het debat deelnemen. Ze gaf op Twitter oppositiepartij Groen al een veeg uit de pan omdat die zich op het dossier politiek zou profileren. "Politieke profilering op foute insinuaties helpt slachtoffers #wetteren niet. Foei @groen", schreef de minister.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
@PZWLW retweeted  politie Wetteren-Laarne-Wichelen
Johan Coppens @doppelot
 @PZWLW Kaart met recente relevante informatie van het rampgebied in #Wetteren en #Wichelen : maps.google.com/maps/ms?msid=2…

12:24am · 8 May 13

http://maps.google.com/maps/ms?msid=201124110053242427178.0004dc2733e1cb6487dee&msa=0&ll=51.005681,3.902807&spn=0.022386,0.066047


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
@ ffemt, hoe zit dat nu eigenlijk met dat eeuwig sukkelende GIS? Heeft men daar in Wetteren snel zicht gehad op de ligging en stromingen in de riolering? Zoiets bestaat immers ==> http://www.riodesk.nl/brochure_ve3.pdf

Heb ik geen zicht op, en kan ik dus ook niet op antwoorden. Maar ook in België bestaan hieran plannen hoor, deze zijn beschikbaar bij de gemeente en die zal men dus ook wel gebruiken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Timoo0oo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Begin toch beetje zorgen te maken. Schoondochter woont in Middelburg en verwacht baby over 2 week. Hm, ik heb ze maar aangeraden om geen kraanwater te gebruiken en flessen uit winkel te kopen. Als't moet legt "opa" wel bij. Mag er niet aan denken dat het water besmet raakt.  
Was eerst ver van mijn bed...maar nu komt het wel dicht bij.

Ik woon een eiland onder Middleburg, Zeeuws Vlaanderen. Ik kan eigenlijk totaal niet indenken waarom je je zorgen zou maken voor iemand die in Middelburg woont.

Wat hier eerder vernoemd is, heeft DOW chemicals inderdaad een eigen gespecialiseerde 24 uurs beroeps korps op de fabriek zitten, maar hoe snel was duidelijk van waar en waar naartoe deze trein ging? Anders had het inderdaad verstandig geweest de "ontvangende" partij van de stof te raadplegen, als dat niet gedaan is.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
WOE 8/5 9:57 Niet op eigen initiatief terug naar huis
De regen heeft ervoor gezorgd dat het rioleringsstelsel extra gespoeld is, waardoor de metingen tot nu toe gunstig zijn.

Dit betekent niet dat geëvacueerde bewoners op eigen initiatief mogen terugkeren naar hun woning. Dit omdat er in elk huis controlemetingen moeten uitgevoerd worden. Er wordt een gefaseerd plan opgemaakt om de bewoners begeleid naar huis te brengen. Zodra de situatie veilig wordt geacht, zullen bewoners straat per straat verwittigd worden.

De mensen binnen een straal van 250 m rond het treinongeval kunnen zoals eerder gemeld voor langere duur niet terug naar huis.

bron: http://www.wetteren.be/nieuwsdetail/506/default.aspx?_vs=0_N&id=1712
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet