0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Infrabel hoopt vrijdag weg naar wrak te verharden en bovenleiding te verwijderenSpoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel hoopt vrijdagmorgen te kunnen starten met het verharden van de weg naar het treinwrak, zodat vacuümwagens de restvloeistoffen in de wagons kunnen leegpompen. Dat zegt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel. Het bedrijf verwacht ook vrijdagnamiddag de bovenleiding op de plaats van de ramp te kunnen verwijderen.Het leegmaken van de wagons op de plaats van de ramp was voor donderdag gepland, maar werd uitgesteld omdat een toegangsweg verhard moet worden. De ondergrond moet stabiel genoeg zijn om de vacuümwagens de restvloeistoffen veilig te laten leegpompen.'Infrabel en een aannemer hopen morgenvroeg (vrijdag) op het terrein te kunnen en te kunnen starten met het verharden van de weg met platen. Dat zou de voormiddag en de namiddag in beslag nemen', zegt Petit.BovenleidingInfrabel hoopt vrijdag eveneens te beginnen met het verwijderen van de bovenleiding. “Als de toelating voor de visuele inspectie er komt, kan dat in de namiddag gebeuren. Wanneer de bovenleiding weg is, kunnen de locomotieven getakeld worden. Vrijdag worden ook de eerste resultaten van het bodemonderzoek verwacht. In welke mate de bodem gesaneerd zal moeten worden, zal uiteraard een impact hebben op de timing van de definitieve herstelling.”NoodwegDe brandweer zet speciale tankwagens in om de gevaarlijke stoffen uit de wrakken van de wagons te pompen. Maar die zware vrachtwagens geraken niet zomaar tot vlak bij de plaats van de ramp. Daarom moet er eerst een noodweg aangelegd worden door de weilanden tot aan de spoorweg.‘We hebben de toelating van het parket om het wrak leeg te maken, maar we mogen het wrak zelf nog niet manipuleren’, zegt brandweercommandant Christian Van de Voorde. ‘Het gaat om 50 ton vloeistof en dat leegpompen zou één dag in beslag nemen. Dat kan zonder risico voor de omgeving. Er worden speciale vacuümwagens ingezet die gasdicht en vonkvrij kunnen pompen. Er wordt ook permanent gemeten op de site en alles is daar honderd procent onder controle’, zegt de brandweercommandant.‘Op schema’Toch zegt Van de Voorde dat de opruimwerken op schema zitten. ‘We verwachten nog altijd dat tegen 18 mei de sporen volledig vrijgemaakt zijn. Als het parket de toestemming geeft , kunnen we starten met het verknippen (van de wagons, red.) en wegvoeren. Daarna moet uiteraard de sanering nog gebeuren.’‘Geen bijkomende evacuaties nodig’De brandweercommandant denkt dat extra evacuaties niet meer nodig zullen zijn. ‘Maar of we na 18 mei al iedereen terug in hun huis kunnen laten komen, dat zal geëvalueerd moeten worden als het wrak weggenomen is en we weten wat er aan bodemvervuiling is.’Het gaat om 47 bewoners van 17 huizen in een straal van 250 meter rond de plaats van de ramp, die mogelijk verschillende weken nog elders opvang moeten krijgen.
‘Geen aanwijzingen dat bevolking gezondheidsrisico loopt’Er is na de treinramp geen reden tot ongerustheid bij inwoners van Wetteren en omgeving, zo stelt het coördinatiecomité donderdagavond. ‘Er zijn geen aanwijzingen dat de bevolking een gezondheidsrisico loopt na het treinongeval in Wetteren’, meldt de provincie Oost-Vlaanderen in een persbericht.Het provinciaal coördinatiecomité zet een aantal aanbevelingen op een rijtje voor de bewoners van Wetteren en omgeving. ‘Er is geen kans op luchtvervuiling tot in de buurgemeenten’, meldt de provincie Oost-Vlaanderen. ‘Het Federaal Voedselagentschap meldt dat er, buiten de perimeter van 1000 meter rond het ongeval, geen risico is bij consumptie van groenten en fruit uit eigen tuin, evenals voor eieren en melk. Wel geldt, zoals steeds, de algemene aanbeveling om groenten en fruit uit de tuin goed te wassen.’Het crisiscentrum verwijst ook naar de vaststellingen van verschillende partners. ‘Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid ontraadt het gebruik van putwater vanuit het voorzorgsprincipe in de delen van Wetteren en Schellebelle die buiten de aandachtsperimeter liggen. (..) Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) heeft om geen enkel risico te nemen preventief een visverbod afgekondigd voor de Zeeschelde, tussen de tijsluis van Merelbeke tot de monding van de Dender en dit voorlopig tot eind mei. (..) Aquafin meldt dat er via het rioleringsstelsel geen dampen tot op het grondgebied van buurgemeenten kunnen komen.’De begeleide terugkeeroperatie in Wetteren verloopt donderdagavond verder volgens schema.
Alle gewonden hebben ziekenhuis verlatenZo’n 170 bewoners van Wetteren zullen ook vannacht niet naar huis kunnen. Alle anderen zijn de voorbije dagen wel al kunnen terugkeren, zegt gouverneur Jan Briers. En ook de gewonden hebben het ziekenhuis mogen verlaten.Alle personen die na de treinramp in Wetteren opgenomen werden in het ziekenhuis, onder wie ook de vijf slachtoffers die op intensieve zorgen lagen, hebben nu het ziekenhuis verlaten. Donderdag hebben nog zestien mensen zich gemeld met klachten maar ook zij zijn allen terug thuis, zegt Bea Hageman van de provincie Oost-Vlaanderen.200 personenSinds het begin van de ramp werden meer dan 200 personen naar het ziekenhuis gebracht voor controle of voor verzorging. Tot op woensdag verbleven nog vijf personen op afdelingen intensieve zorgen, maar volgens de laatste gegevens van het crisiscentrum is iedereen nu weer thuis.MeetploegenDe hulpdiensten hebben donderdag extra meetploegen ingezet, en daardoor kon de terugkeeroperatie vlotter verlopen dan de voorbije dagen. De bewoners van onder meer Hekkerstraat, Schuttersveld, Scheldedreef, Scheldekaai, Zuiddreef, Langewegel, Warandestraat en Victor Van Sandelaan konden al onder begeleiding naar hun huizen terug.Alle controlemetingen blijven voorlopig gunstige resultaten opleveren, met uitzondering van één woning die niet betreden kon worden omdat er licht verhoogde waarden werden vastgesteld.1.979 geëvacueerdenIn totaal werden 1.979 personen de voorbije dagen geëvacueerd. Voorheen werd gezegd dat er ongeveer 500 mensen geëvacueerd werden, maar het ging om 500 woningen met in totaal bijna 2.000 bewoners.Zowat 1.400 mensen konden al terugkeren naar hun huizen. De mensen die voorlopig nog niet konden terugkeren, zullen dat donderdagavond of vrijdagmorgen kunnen doen.Ongeveer 170 mensen moeten nog wat meer geduld hebben. Het gaat om 48 bewoners van 17 huizen in een straal van 250 meter rond de plaats van de ramp, die ten minste tot 18 mei elders opvang krijgen, en nog een 120-tal mensen die in de omgeving van de pompput aan de 18 Augustuslaan en de Warandelaan wonen.In die pompput werden dinsdag waarden vastgesteld van 600 ppm (parts per million), of zes tot acht maal hoger dan een dodelijke concentratie, maar donderdag was dat gezakt naar 20 ppm.LeegpompenHet leegmaken van de wagons op de plaats van de ramp zal pas vrijdag starten. Alvorens de vacuümwagens kunnen starten met het leegpompen van de restvloeistoffen in de wagons, moet een toegangsweg verhard worden.
op 3 kwartier rijden vanaf wetteren ligt er ook nog een middelburg in belgie
Brandweer begint met leegpompen treinwagonsDe brandweer start vandaag met het leegpompen van de verongelukte treinwagons in Wetteren. Dat moest gisteren al gebeuren maar de operatie werd uitgesteld omdat een toegangsweg eerst nog moet worden verhard. Van de 2.000 geëvacueerde inwoners hebben er 170 ook deze nacht nog niet thuis kunnen slapen. Alle gewonden hebben het ziekenhuis wel mogen verlaten."Het parket heeft zijn toestemming gegeven om het wrak leeg te maken. Alleen mogen we het nog niet manipuleren. In totaal zullen we vijftig ton vloeistof weghalen", zegt brandweercommandant Christian Van de Voorde. Buurtbewoners hoeven zich volgens de commandant geen zorgen te maken. De pompwerken worden uitgevoerd met speciale vacuümwagens. Daardoor kunnen er geen vonken ontstaan die de uiterst brandbare goedjes in de trein zouden doen ontploffen.Op de plaats van de ramp wordt nu gestart met de aanleg van het verhard pad naar het wrak van de trein, zodat vacuümwagens de restvloeistoffen in de wagons kunnen leegpompen. "Het gaat om een speciaal pad van 250 tot 270 meter en 5 meter breed, dat bestaat uit ondoordringbare folie, houten balken en metalen platen", zegt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel.Het leegmaken van de wagons was voor donderdag gepland, maar werd uitgesteld omdat de toegang verhard moet worden. De ondergrond moet stabiel genoeg zijn om de vacuümwagens de restvloeistoffen veilig te laten leegpompen. "De gespecialiseerde firma kan hopelijk deze voormiddag starten met de aanleg van het pad. De brandweer installeert momenteel nog enkele meetpunten en sluit riooldeksels af", aldus Baeken van Infrabel.Verwijderen bovenleidingInfrabel wil vandaag ook starten met het verwijderen van de bovenleiding. "Als de toelating voor de visuele inspectie er komt, kan dat in de namiddag gebeuren. Wanneer de bovenleiding weg is, kunnen de locomotieven getakeld worden. Vrijdag worden ook de eerste resultaten van het bodemonderzoek verwacht. In welke mate de bodem gesaneerd zal moeten worden, zal uiteraard een impact hebben op de timing van de definitieve herstelling", aldus Petit.Tot nog toe zitten de werkzaamheden op schema. "Wij verwachten dat de sporen tegen 18 mei volledig vrijgemaakt zullen zijn. Als het parket de toestemming geeft, kunnen we starten met het verknippen van de wagons", zegt Christian Van de Voorde. Daarna moet ook de bodem gesaneerd worden. Of de 47 directe buurtbewoners tijdens die sanering al naar huis mogen, zal afhangen van de bodemvervuiling. Mogelijk zullen zij nog weken opvang moeten zoeken.
Twee wagons met acrylnitril zijn leeggepomptIn Wetteren zal volgens de huidige planning wagon 13 dinsdag worden weggesleept van de plaats van de ramp. Dat zegt brandweercommandant Christian Van de Voorde. Infrabel hoopt maandag verschillende andere wagons, die niet beschadigd raakten, weg te halen.Wagon 13 is geladen met aluminiumproducten, zo bleek zaterdagmiddag op de persconferentie van het crisiscentrum. 'De wagon zal versleept worden naar Dendermonde. Daar zullen de containers dan overgezet worden op een nieuw treinstel, omdat men op die plaats geen bovenleiding heeft', aldus Van de Voorde.'De containers zijn intact, maar het is duidelijk dat we met een toegetakeld treinstel niet gans België gaan doorkruisen.''Geen risico op vrijkomen giftige dampen'De drie locomotieven die betrokken waren bij de treinramp, werden zaterdagvoormiddag al door de NMBS weggesleept. Zondag volgt de gecontroleerde uitbranding van wagon 7, geladen met butadieen. Dat zal gepaard gaan met een enorme steekvlam. Er is evenwel geen risico op vrijkomen van giftige dampen.'Het 'worst case scenario' is dat dat tien uur duurt, als we ervan uitgaan dat er nog drie ton restproduct aanwezig is. Er zal stikstof in flessen gebruikt worden. Dat wordt meegestuurd om de verbranding zuiver te houden, zodat er zich geen toxische stoffen verspreiden in de omgeving', aldus de brandweercommandant.Vanaf volgende week wordt de grootste karwei het verknippen en transporteren van de wagons die ontploften of beschadigd raakten. 'Wagons 1 tot 7 zullen verknipt worden', zegt Van de Voorde. 'Wagons 8 tot 12 moeten niet verknipt worden en zullen naar Schaarbeek worden weggesleept. Daar zal het parket er op een afgelegen spoor rustig onderzoek op kunnen doen.'Einde opruimwerken op 18 meiEr zijn twee wagons met acrylnitril leeggepompt, en niet vijf zoals door bepaalde media wordt gemeld. De planning die 18 mei als einddatum voor de opruimwerken vooropstelt, blijft aangehouden. 'Een deel van de infrastructuurwerken van Infrabel kan parallel met de andere werkzaamheden gebeuren. De kans bestaat dat er niet moet afgegraven worden. Een sanering zal wel moeten gebeuren uiteraard, maar misschien kan dat door bepaalde producten te gebruiken', aldus de brandweercommandant.Het coördinatiecomité dringt erop aan dat ramptoeristen de politieversperring niet proberen te omzeilen, in het belang van hun eigen veiligheid en om de werkzaamheden niet te verstoren.
Nog drie mensen in het ziekenhuisSinds het begin van de treinramp in Wetteren zijn 397 mensen naar het ziekenhuis gebracht voor controle of verzorging. Dat heeft gouverneur Jan Briers zaterdagmiddag meegedeeld, op basis van de cijfers van de Oost-Vlaamse ziekenhuizen. Drie personen blijven nog opgenomen, maar niemand bevindt zich nog op de afdeling intensieve zorgen.De terugkeeroperatie van de geëvacueerde bewoners gaat intussen voort, meldt Briers. 'Heel wat gezinnen werden veilig begeleid door de hulpdiensten teruggebracht naar hun woning. In geen enkele van deze woningen werden ongunstige waarden gemeten.''Nog steeds is het zo dat een vijftigtal mensen uit de perimeter van 250 meter voor langere tijd niet terug kunnen keren naar hun huis. Hiervoor wordt nu opvang voor langere tijd georganiseerd via het OCMW.'De bewoners in de omgeving van de pompput waar dinsdag dodelijke waarden acrylnitril werden vastgesteld, kunnen zaterdag naar huis. Het gaat om de bewoners uit de omgeving van de Achttien Augustuslaan-Warandelaan-Duinenoord.'Twaalf van hen hadden nog nachtopvang nodig. De begeleide terugkeer van de mensen uit deze driehoek zal vanaf nu (zaterdag 13 uur, red.) gebeuren. De mensen worden hiervan op de hoogte gesteld', zei Briers.
Berging giftrein begonnenRamptrein reed dubbel zo snel als toegelatenSinds gisteren is de brandweer in Wetteren bezig met de berging van het wrak van de trein die een week geleden crashte. Ondertussen is ook bekend dat de goederentrein vol giftige stoffen op het moment van het ongeval met 87 km per uur reed, terwijl de maximumsnelheid op die locatie 40 km per uur is. Vermoedelijk veroorzaakte een bruusk remmanoeuvre de crash.‘Ik heb een ontsporing. Ik ben te hard door de wissels gegaan. Ik ben door het sein gegaan, maar ik moest terug naar 40 kilometer per uur. En toen dacht ik: oh jeetje.’ Dat zei de treinbestuurder net na de ontsporing aan het seinhuis. ‘Ik zag ineens dat bord voor me.’Uit het onderzoek na de ramp blijkt nu dat de trein met een snelheid van 87 km per uur over de wissel denderde. Meer dan dubbel zo snel als toegelaten dus. De treinbestuurder probeerde nog te remmen, maar vermoedelijk deed het bruuske remmanoeuvre de vloeistoffen in de tanks zo klotsen dat de goederentrein uit de sporen werd geslingerd. De vastgestelde snelheid werd aan onze redactie gisteren door verschillende bronnen gemeld, maar het parket wilde dat niet officieel bevestigen.De treinbestuurder, die voor de Nederlandse tak van DB Schenker werkt, komt uit Rotterdam en had al 25 jaar ervaring. Onlangs onderging hij nog met succes de psychologische en fysieke tests die treinbestuurders moeten afleggen om hun rijbewijs te behouden. Sinds het ongeval krijgt de bestuurder psychologische bijstand.Geen verontreinigingSinds vannacht ligt de goederentrein al een week naast de sporen. De vrijgekomen gifstoffen veroorzaakten één dodelijk slachtoffer en in een straal rond het ongeval moest iedereen zijn huis verlaten. Sinds gisteren is de brandweer uiterst behoedzaam bezig met de berging van het wrak.De bewoners kregen gisteren wel goed nieuws van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Vanaf 100 meter en tot een kilometer buiten het ongeval zijn de bodem en het water niet verontreinigd. De experts van OVAM namen woensdag vier grondwaterstalen en zestien bodemstalen en controleerden die op acrylonitril en cyanide. Alle resultaten waren negatief en dat is goed nieuws. Wel moeten vlak bij het ongeval nog gelijkaardige controles gebeuren.‘We willen de site voor 18 mei vrij maken en dat loopt’, zegt de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers. ‘Maar daarna moet de site nog gesaneerd worden. Het valt af te wachten hoe zwaar de vervuiling is, om daarna te beslissen of de 250 geëvacueerden uit de perimeter terug naar huis kunnen. Maar daar durf ik geen datum op te plakken. Tegelijkertijd bekijken we waar mensen die voor langere tijd niet naar huis mogen, terecht kunnen. De kosten – het hotel, de maaltijden – worden volledig terugbetaald.