0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.
Alles klaar voor wegslepen eerste wagons WetterenIn Wetteren worden rond deze tijd de eerste tankwagons weggetakeld. Dat gebeurt tien dagen na het ongeval waarbij chemische stoffen ontsnapten en in de riolering terechtkwamen.Vanmorgen werd alles in gereedheid gebracht om de achterste zes wagons weg te slepen naar Dendermonde, melden gouverneur Jan Briers en woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel.'Deze voormiddag zijn alle voorbereidingen getroffen, waaronder het afspoelen van de wagons en het verplaatsen van de bovenleiding waar nodig', aldus Petit. 'Een hulplocomotief zal de wagons aan tien kilometer per uur naar Dendermonde sporen.'De zeven andere wagons die geheel of gedeeltelijk ontspoord waren, blijven nog ter plaatse en zullen in de loop van de week verder verknipt worden, rekening houdend met de veiligheidsvoorwaarden.’IntactVolgens Infrabel en Briers zijn de wagons die weggesleept worden nog intact en zullen ze tijdens het transport voortdurend gecontroleerd worden. De vijf lege wagons die voorzien waren om staalproducten te vervoeren, zullen vermoedelijk maandagavond en -nacht naar Schaarbeek gebracht worden, waar ze ter beschikking blijven van het onderzoek.De laatste wagon bevat twee containers met brandbare aluminiumverbindingen. 'De twee containers op de wagon zullen in Dendermonde overgeplaatst worden, maar dat is een normale cargobeweging', aldus commandant Christian Van De Voorde van de brandweer Gent.Tijdelijke verhardingMaandag wordt de tijdelijke verharding, die als toegang diende voor de zone, afgebroken, en dinsdag wordt een werfzone geopend voor de heropbouw van de sporen en andere infrastructuur. 'Daardoor zal er dag en nacht zwaar verkeer door de gemeente passeren', aldus Briers. Wellicht zal dat twee dagen het geval zijn, al is het evenwel nog wachten tot dinsdag op de resultaten van de bodemanalyses om daar zekerheid over te krijgen.Bodemsanering"De resultaten zullen een belangrijke indicatie zijn voor het verdere bodemsaneringsplan, de verdere duur van de herstelling en het opheffen van de perimeter", aldus Petit. Het saneren van de bodem ter plaatse zal de werken sneller doen verlopen dan het afgraven van de site. Briers verklaarde dat de deadline van 18 mei voor de terugkeer van de bewoners uit de 250 meter perimeterzone, afhankelijk is van de bodemsanering.Wat het afvalwater betreft, formuleerden een aantal experts een voorstel naar Infrabel rond de verwerking. Dat zal meer dan waarschijnlijk in Gent gebeuren, er circuleren bedragen tot 400.000 euro voor de twee schepen. In het ene schip zit 1.500 kubieke meter gecontamineerd water, in het tweede schip zit 1.300 kubieke meter vervuild water en is er nog eens ruimte voor 1500 kubieke meter.
Nog slechts één slachtoffer van treinramp Wetteren in ziekenhuisVan de drie slachtoffers die na de treinramp in Wetteren nog in het ziekenhuis liggen, is er slechts één gewonde gerelateerd met het treinongeval. Er moeten verder nog 16 woningen gecontroleerd worden, verklaarde gouverneur Jan Briers maandag op een persconferentie in het crisiscentrum.Het medisch interventieplan is ondertussen afgeblazen, er blijft maar één ziekenwagen meer paraat. De politie volgt verder een planmatige aanpak voor de controle van huizen waarvan de bewoners zich tot nu toe niet aanmeldden voor terugkeer. "Op dit moment moeten nog 16 huizen afgecheckt worden met buren en familie", aldus Briers. "Er zijn evenwel geen aanwijzingen dat zich geen personen in deze huizen zouden bevinden." Van de andere huizen is het duidelijk dat er zich geen slachtoffers meer in bevonden.De inwoners van deelgemeenten Schellebelle, Serskamp en Wichelen kunnen maandagavond in toneelzaal 't Ankerpunt terecht voor een informatiemoment in verband met de treinramp. Dinsdag vindt in zaal Dasseveld in Wetteren een informatiemoment plaats voor de agrarische sector (gebruikers, eigenaars en belanghebbenden), bedrijven, KMO's, middenstand en vrije beroepen.TakelwerkenMaandag werd ook alles in gereedheid gebracht om de achterste zes wagons weg te slepen naar Dendermonde. "Een hulplocomotief uit Merelbeke is tussen 9.30 uur en 9.45 uur toegekomen en zal de wagons aan tien kilometer per uur naar Dendermonde sporen", verduidelijkte Frédéric Petit van Infrabel.Verder is het affakkelen van butadieen uit wagon zeven rond 0.30 uur maandagochtend beëindigd en goed verlopen.Maandag wordt de tijdelijke verharding, die als toegang diende voor de zone, afgebroken, en dinsdag wordt een werfzone geopend voor de heropbouw van de sporen en andere infrastructuur. "Daardoor zal er dag en nacht zwaar verkeer door de gemeente passeren", aldus provinciegouverneur Jan Briers. Wellicht zal dat twee dagen het geval zijn, al is het evenwel nog wachten tot dinsdag op de resultaten van de bodemanalyses om daar zekerheid over te krijgen.
Eerste wagons Wetteren op weg naar DendermondeIn Wetteren werden rond 19.15 uur de eerste tankwagons weggetakeld. Dat gebeurde tien dagen na het ongeval waarbij chemische stoffen ontsnapten en in de riolering terechtkwamen.Vanmorgen werd alles in gereedheid gebracht om de achterste zes wagons weg te slepen naar Dendermonde, meldden gouverneur Jan Briers en woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel.'Deze voormiddag zijn alle voorbereidingen getroffen, waaronder het afspoelen van de wagons en het verplaatsen van de bovenleiding waar nodig', aldus Petit. Rond 14 uur zijn de voorbereidingen voor de wegvoering begonnen.Omstreeks 19.15 werden de eerste wagons richting Dendermonde gesleept.(...)
Geen slachtoffers gevonden bij controle lege woningenBij controle van enkele vijftigtal leegstaande huizen in Wetteren werden geen slachtoffers gevonden. Na het treinongeval was het onduidelijk of er al dan niet iemand aanwezig was. Dat bevestigt burgemeester Alain Pardaen van Wetteren dinsdag.Maandag waren er nog een zestiental woningen overgebleven om te controleren, maar ook in die woningen zijn geen slachtoffers gevonden. Er waren dan ook geen meldingen van verontruste familieleden.‘Er is niemand meer van wie we niets weten’, zegt burgemeester Pardaen. ‘Een aantal mensen zijn nog niet terug in hun woning, omdat ze bijvoorbeeld voor langere tijd op reis zijn. Die mensen zullen bij hun terugkomst gecontacteerd worden en gevraagd worden hun woning te verluchten en na te kijken.’Gisteren werden zes intact gebleven wagons van de ontspoorde goederentrein weggesleept van de plaats van het ongeval. Vandaag wordt de voorbereiding aangevat van de berging van de zeven wagons met gevaarlijke chemische stoffen.De vijf gekantelde wagons die waren gevuld met het vloeibare acrylonitril en de twee wagons met het gas butadieen zullen na volledige zuivering in stukken worden geknipt. Het ongeval gebeurde in de nacht van vrijdag 3 op zaterdag 4 mei.
Sterk verhoogde waarden acrylnitril aan ontspoorde wagonsNa bodemonderzoek dat zondag werd uitgevoerd op de plaats van de treinramp in Wetteren, zijn sterk verhoogde waarden acrylnitril aangetroffen in de bodem en het grondwater vlakbij de ontspoorde wagons. Dat meldt afvalstoffenmaatschappij OVAM. Volgende week wordt beslist welke saneringswerken er nodig zijn, maar die kunnen gelet op de verontreiniging langere tijd duren.De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) nam op zondag 12 mei stalen uit de bodem tot op een afstand van tien meter van het treinwrak. 'Op acht plaatsen [...] werden peilbuizen geplaatst. De stalen genomen in drie van de vier peilbuizen ten noorden van het wrak [...], waren niet verontreinigd. In de vierde peilbuis werden licht verhoogde waarden teruggevonden in het grondwaterstaal, maar niet in het bodemstaal. In twee van de vier peilbuizen [...] ten zuiden van het wrak, waar de ontspoorde wagons liggen, werden sterk verhoogde waarden aan acrylnitril gevonden in bodem- en grondwaterstalen.'De volgende dagen gebeuren nieuwe staalnames op de plaats van het ongeval, in de spoorwegbedding in oostelijke richting tot aan de Grote Vijverbeek en in westelijke richting tot aan de Warandelaan en de Victor Van Sandelaan. 'Dat moet toelaten om een vollediger beeld te krijgen van de bodemtoestand ter plekke.''In de loop van volgende week zouden de NMBS-Holding en de OVAM moeten kunnen bepalen welke maatregelen of saneringsdaden nodig zijn om de verontreiniging verder aan te pakken', meldt OVAM in een persbericht.Volgens spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel kan vermoedelijk op 23 mei gestart worden met de sanering. Het is nog niet duidelijk of de bewoners in de rode zone mogen terugkeren alvorens de saneringswerken achter de rug zijn. 'Als het om een ingrijpende sanering met uitgebreide afgravingswerken gaat, is het mogelijk dat die bewoners nog weken niet naar hun huizen kunnen teruggaan. Het gaat om een vijftigtal bewoners binnen de perimeter van 250 meter rond de plaats van het ongeval.'
Nog geen enkel bloedstaal onderzocht na giframpEr is nog steeds niet begonnen met het onderzoek op de bloedstalen die bij 1.700 inwoners uit Wetteren en omgeving na de treinramp genomen werden. Zolang het ministerie van Volksgezondheid geen onderzoeksmethode heeft vastgelegd, blijven de stalen onaangeroerd. Dat schrijft Het Laatste Nieuws woensdag.De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid licht in een uitzonderlijke nationale omzendbrief de stand van zaken toe: omdat de Hoge Gezondheidsraad nog geen advies geformuleerd heeft over de meest aangewezen test op de bewaarde stalen, blijven ze onaangeroerd. Zolang er geen beslissing genomen wordt over wát er in het bloed precies gezocht moet worden, gebeurt er volgens Het Laatste Nieuws niets.De huisartsen in Wetteren zijn het niet eens met dat getalm. “Elke inwoner heeft recht om te weten of hij na het ongeval geïntoxiceerd werd of niet. Als de overheid deze mensen niet snel en accuraat inlicht, negeren ze het fundamentele recht van elke patiënt.” De huisartsen verwachten de komende dagen een kleine stortvloed aan telefoons van ongeruste burgers, die zich afvragen waar de uitslagen blijven. “Ik zal hen enkel antwoorden: Stap naar het gerecht”, zegt één van de huisartsen.Inmiddels heeft een van de inwoners van Wetteren zijn bloed al in Nederland laten afnemen en analyseren. “Ik vertoon alle verschijnselen van gifopname: vermoeidheid, verstopte neus, dikke keel”, vertelt de 39-jarige Regis De Prez (39). “Maar in België komt mijn staal terecht in een lange wachtrij, zonder dat er een datum van onderzoek bekend is. Ik zal zelf de kosten in Nederland betalen, maar wil ze via mijn advocaat op de Belgische overheid verhalen.”
‘Gifconcentratie op gewassen tot vier keer te hoog’In een straal van 500 meter rond de giframp in Wetteren zou op meerdere plaatsen de gifconcentratie ‘onverantwoord hoog’ liggen. Dat beweert de zelfstandige landbouwexpert Luc Busschaert.Busschaert liet zelf stalen nemen van gras, radijzen en spinazie in het gebied vlak bij het ongeval.‘De resultaten zaten meerdere keren boven de norm van 50 ppm (delen per miljoen). Binnen de 250 meter vond ik een piek van meer dan 350, buiten die straal ging het tot 220’, zegt hij. ‘Als ik er woonde, dan zou ik toch geen groenten uit mijn eigen tuin eten.’Nochtans meldde het crisiscentrum dat alle groenten en fruit buiten een straal van 250 meter veilig waren als ze grondig gewassen en gespoeld worden.De Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers is niet te spreken over het initiatief. ‘Heeft die expert wel de juiste apparatuur gebruikt en in de juiste omstandigheden gemeten?’, zegt hij. ‘Het moet nu maar eens gedaan zijn met onrust stoken bij de inwoners van Wetteren.
Eerste gekantelde wagon Wetteren verkniptOp de site rond de ontspoorde goederentrein in Wetteren is de eerste van zeven wagons in stukken geknipt en klaar om getransporteerd te worden. Dat meldt woordvoerder Frédéric Petit van spoorwegnetbeheerder Infrabel.Infrabel startte om 12.20 uur met het verknippen van wagon 1, zegt woordvoerder Petit. "De werken op het terrein verlopen vlot en de eerste wagon is inmiddels in stukken geknipt.De wagons worden verknipt tot transporteerbare onderdelen en worden daarna, na toelating van het parket, in vloeistofdichte containers vervoerd naar een verwerkingsbedrijf.Het onderstel van elke 22 meter lange wagon blijft intact. Onze mensen werken permanent in ploegensysteem. Ze respecteren alle veiligheidsvoorschriften van de brandweer en houden rekening met de richtlijnen van het gerechtelijk onderzoek." In wagons één tot vijf zat acrylnitril, in wagons zes en zeven butadieen.De streefdatum voor het vrijmaken van de site blijft 22 mei, zegt Infrabel. De saneringswerken starten vermoedelijk op 23 mei en zouden slechts enkele dagen in beslag nemen. De herstelling van de spoorinfrastructuur is de laatste fase, en daar is vier weken voor nodig.
Wetteraars moeten opnieuw bloed- en urinestalen donerenEr moet opnieuw bloed getrokken worden bij meer dan 1000 mensen vertelt VTM NIEUWS-reporter Rosalie Pieters vanuit Wetteren. Dat is om de gevolgen van de giframp op langere termijn te testen en daar is meer bloed voor nodig. Het gaat om mensen die na de ramp in het ziekenhuis zijn opgenomen, de hulpverleners die op het terrein waren en mensen van binnen en buiten de perimeter.De federale overheidsdienst Volksgezondheid start zaterdag met het afnemen van bloed- en urinestalen om een grootschalige epidemiologische analyse uit te voeren, die de impact van de ramp in Wetteren duidelijk moet maken. ‘Ongeveer 1.250 personen worden uitgenodigd worden om bloed en urine af te staan. Het gaat om bewoners die in het ziekenhuis werden opgenomen, hulpverleners, omwonenden en geëvacueerden’, zegt woordvoerder Jan Eyckmans van Volksgezondheid.‘Na de eerste fase van de acute medische aanpak van omwonenden en interventiepersoneel die werd gerealiseerd in de eerste dagen na het ongeluk, lanceert de FOD Volksgezondheid een epidemiologische analyse op basis van een protocol dat de voorbije dagen werd ontwikkeld door het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid’, meldt Volksgezondheid.Met die analyse wil Volksgezondheid de ‘eventuele blootstellingsgraad aan acrylnitril’ meten bij personen die ‘mogelijk zijn blootgesteld aan de giftige stoffen’ uit de treinwagons. ‘Specifieke bloed- en urinestalen zullen worden genomen bij vier doelgroepen: de bewoners die in het ziekenhuis werden opgenomen, de leden van de interventieteams die op het terrein werden ingezet, de omwonenden uit de zone binnen een straal van 250 m van het ongeluk, en een representatief aantal geëvacueerde personen van buiten het rampgebied.’ De resultaten van de analyse van de stalen zullen over vier maanden beschikbaar zijn. Iedereen die stalen laat nemen, zal op de hoogte gebracht worden van zijn persoonlijke resultaten, zegt woordvoerder Jan Eyckmans.Briers: ‘Saneringswerken zouden beperkt kunnen blijven’Intussen raakte ook bekend dat de saneringswerken volgens voorlopige resultaten van het onderzoek slechts beperkte afgravingswerken zouden moeten inhouden en hopelijk maar een paar dagen in beslag nemen. Dat heeft gouverneur Jan Briers gezegd bij een bezoek aan de werfzone in Wetteren.Vrijdag wordt op de werfzone in Wetteren gestart met het verknippen van de eerste van zeven lege wagons. Spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel verwacht dat op 23 mei kan gestart worden met de sanering, en volgens de gouverneur zouden die werken beperkt kunnen blijven. ‘Volgens de grondpeiling zouden we slechts tot een diepte van een halve meter moeten afgraven. Hoe groot het saneringsgebied zal zijn, is nog niet duidelijk. Als de resultaten bevestigd worden, kunnen ze direct beginnen met de sanering nadat de trein weg is. De werken zouden dan maar een paar dagen duren’, zegt Briers.Voor het vijftigtal bewoners binnen de perimeter van 250 meter rond de plaats van het ongeval, betekent dat goed nieuws. ‘We gaan de bewoners binnen de perimeter van 250 meter niet te lang meer moeten weghouden uit hun woningen. Hopelijk kunnen ze eind volgende week terug naar huis, maar we kunnen nog geen datum vastleggen’, zegt Briers. Alleen de bewoners die vlakbij het ongeval wonen en waarvan het huis beschadigd is, zullen langere tijd niet naar huis kunnen. Het gaat om drie à vier woningen, zegt de gouverneur.
Nieuw bloedonderzoek zegt niets over gezondheid onderzochte personenHet grootschalige onderzoek van de nieuwe bloed- en urinestalen die in Wetteren genomen zullen worden, zal niet toelaten om iets te zeggen over de gezondheid van de onderzochte personen. “Dat is niet het doel van de studie”, zegt Wesley Van Dessel van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). “We gaan de blootstelling aan acrylnitril na, maar kunnen daar geen oorzaak-gevolgverband aan koppelen.”De FOD Volksgezondheid start zaterdag met het afnemen van bloed- en urinestalen om een grootschalige epidemiologische analyse uit te voeren, die de impact van ramp in Wetteren duidelijk moet maken.Het doel van het onderzoek is niet om een diagnose te stellen, verduidelijkt Volksgezondheid. “De resultaten van het blootstellingsonderzoek zullen niet toelaten om iets te zeggen over de gezondheid van een onderzochte persoon. (..) Er zal voor alle betrokkenen een informatiesessie georganiseerd worden. Daarnaast zal u een brief ontvangen waarin uw resultaat aan de hand van een code wordt meegedeeld. Deze code geeft de graad van uw blootstelling aan. U kan nadien uw persoonlijke resultaten in detail met uw huisarts bespreken.”De onderzochte personen zullen via de code, waarschijnlijk een kleurcode, hun blootstellingsgraad vernemen, zegt Wesley Van Dessel van het WIV. “We gaan de blootstelling aan acrylnitril na, maar kunnen daar geen oorzaak-gevolgverband aan koppelen. Je kan niet zeggen ‘ik ben blootgesteld aan zoveel acrylnitril, ik heb nu de komende jaren zoveel kans om kanker te krijgen’. In de wetenschappelijke onderzoeken is er gewoon nog geen verband aangetoond. Daarvoor moet je grote groepen mensen kunnen opvolgen die blootgesteld zijn aan dergelijke concentraties. In een aantal dierlijke studies zijn er wel aanwijzingen. Acrylnitril staat nog altijd geklasseerd als een stof die mogelijk kankerverwekkend is, maar bij de mens is er nog altijd geen link aangetoond.”Ongeveer 1.250 personen worden uitgenodigd om stalen af te staan. “Het gaat niet om een verplichting, maar vanuit wetenschappelijk oogpunt raden we wel aan bloed en urine af te staan. Om de betrouwbaarheid van de resultaten van de studie te ondersteunen, willen we zoveel mogelijk mensen onderzoeken”, zegt Van Dessel.De urinestalen worden genomen omdat acrylnitril ook voorkomt in tabaksrook. “Roken of passief roken geeft dus ook een blootstelling aan acrylonitril. Om het aandeel daarvan te kunnen meten wordt de hoeveelheid cotinine, een afbraakproduct van nicotine, in het urinestaal bepaald. Op die manier kunnen vals positieve resultaten uitgesloten worden”, stelt Volksgezondheid.De stalen worden van zaterdag tot woensdagmorgen afgenomen in de nieuwe sporthal in de Warandelaan 14B in Wetteren.
Kosten spoorinfrastructuur Wetteren lopen op tot 3,5 miljoen euroDe kosten aan de spoorweginfrastructuur door het treinongeval in Wetteren, zaterdag twee weken geleden, loopt ondertussen al op tot 3,5 miljoen euro. Dat is vernomen bij spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.'Het gaat hier enkel om een kostenraming voor de spoorinfrastructuur zelf', zegt woordvoerder Thomas Baeke. 'Daaronder valt onder meer het herstellen van de sporen, dwarsliggers, bovenleiding, enzovoort.'De kostprijs van de hele operatie, zoals het ruimen, bergen, saneren, oponthoud, enzovoort, werd nog niet becijferd. 'Dat zal voor een later stadium zijn. Vast staat wel dat we de directe kosten gelinkt aan de ontsporing zelf voorschieten, maar eens er een verantwoordelijke aangeduid werd, zullen we die kosten terugvorderen."'Verknippen wagons verloopt vlotHet verknippen van de wagons die betrokken waren bij de treinramp in Wetteren, verloopt sneller dan gepland. Zaterdagnamiddag werd gestart met het verknippen van de zesde van zeven wagons. Die worden allemaal gereinigd en in vloeistofdichte containers weggebrachtDoor de snelle vooruitgang werd beslist om in de nacht van zaterdag op zondag niet voort te werken. Infrabel zegt dat de deadline van 22 mei nog altijd vooropgesteld wordt om alles van de site geëvacueerd te krijgen. Dat betekent dat de sanering van de gronden op donderdag 23 mei zou kunnen starten.BrandjeDe werken hadden vrijdagavond kort oponthoud nadat er een klein brandje was ontstaan in de derde wagon. Door de hitte moest een beschadigde hydraulische leiding aan een kraan worden hersteld.
Opruimen vernielde spoorinfrastructuur gestartNa het bergen van de verongelukte trein in Wetteren is Infrabel gestart met het opruimen van de vernielde spoorinfrastructuur. Daarna kan men de vervuilde grond saneren.De ene kant van het spoor waar de meeste mensen wonen is zondagavond al opgeruimd. Maandag wordt de kant van Schellebelle aangepakt. ‘Concreet wil dat zeggen dat we de bovenleidingen gaan verwijderen. Maar ook de dwarsliggers en de sporen zullen allemaal weggehaald worden’, legt Thomas Baeken van Infrabel uit. ‘Dat zal het makkelijker maken voor de mensen van de bodemsanering om er vlotter te kunnen werken. We kunnen dat wel pas doen als het parket het terrein opnieuw heeft vrijgegeven.’De afvalstoffenmaatschappij OVAM verwacht dinsdag of woensdag een vollediger zicht te hebben op de bodemvervuiling op de plaats van de treinramp. Dan pas zal duidelijk zijn welk soort sanering er precies nodig is.
Riolering in stationsgebied aanpassen kan ramp voorkomenNederland moet zo snel mogelijk de riolering in stationsgebieden langs risicotracés en andere risicovolle locaties rond het spoor aanpassen. Dat is een van de lessen we kunnen trekken uit de treinramp in het Belgische Wetteren. Deze maatregelen zijn nodig om een soortgelijke ramp in Nederland te voorkomen. Ook dienen er wettelijke eisen te komen voor de riolering bij spoorlocaties. Dat zegt Frank van der Heijden, hoofd Adviesgroep Stedelijk water en Riolering bij Arcadis.In Wetteren ontspoorde op vrijdag 3 mei een goederentrein met giftige stoffen. Door de ontsporing en een daarop volgende ontploffing kon een deel van de giftige lading zich via het bluswater in de riolering verspreiden. Een 64-jarige man kwam door giftige dampen in zijn woning om het leven en tientallen mensen raakten gewond.Giftige dampenVan der Heijden: “Situaties waarbij zeer giftige dampen zich via het riool verspreiden en daaruit vrijkomen hebben we eigenlijk nooit in ons ontwerp betrokken. Maatregelen aan de riolering rondom het spoor hadden de mate van de verspreiding van de giftige dampen kunnen beperken.”“Doordat er rondom het spoor in Wetteren een gemengd riool ligt, konden de giftige stoffen die in het bluswater zaten via het riool in de woningen komen”, stelt de expert.Gemengde rioolsystemenIn veel oudere stationsgebieden in Nederland liggen ook nog deze gemengde rioolsystemen. Daarbij komen regenwater en afvalwater van bijvoorbeeld toiletten in hetzelfde rioolstelsel terecht. Dat betekent dat het bluswater van een ramp direct in verbinding staat met het water van toiletten en afvoerputten op straat. Van der Heijden pleit ervoor om aanpassingen te maken om delen van het riool waarin vervuild bluswater zit te isoleren.Het is volgens hem nodig dat we zo snel mogelijk de meest risicovolle spoorlocaties in kaart brengen. “Het is niet haalbaar om spoorlocaties nu helemaal om te bouwen, maar we kunnen wel op korte termijn met relatief simpele aanpassingen risico’s isoleren. Zo kan een afsluitklep op afvoerputten er al voor zorgen dat giftige stoffen bij rampen zich minder goed kunnen verspreiden”, aldus Van der Heijden.Gescheiden opvangenOp lange termijn moeten we het hemelwater het afvalwater gescheiden van elkaar gaan opvangen zegt de expert. “We zijn daar in Nederland al een tijd mee bezig, zeker op nieuwe locaties, maar daarvoor is het nodig om een tweede stelsel aan te leggen en dat is heel duur.”RenovatieHet meest praktisch zou daarom volgens hem zijn dat deze aanpassingen worden gemaakt bij de renovatie van de riolering die om de 50 à 60 jaar plaatsvindt. Van der Heijden: “Daarnaast moet er wettelijke eisen komen voor de aanleg van riolering bij toekomstige risicovolle spoortracés om verspreiding van giftig water te voorkomen.” Dit zou volgens hem goed passen in de wet Basisnet Spoor waarvan het voorstel op dit moment ter goedkeuring bij de Eerste Kamer ligt.Gerichte aanleg van een bergbezinkbassin op spoorlocaties bij beken en plassen kunnen daarnaast negatieve gevolgen voor het milieu beperken. In dit bassin wordt overtollig en mogelijk water tijdelijk opgevangen. Dat voorkomt dat bijvoorbeeld giftig bluswater in kwetsbare beken terechtkomt.
Voor de militairen van het 4 Bataljon Genie uit Amay is dit geen ongewone opdracht. Ze komen namelijk uit de 14 Compagnie, gespecialiseerd in chemische, biologische, radiologische en nucleaire verdediging. Toxische stoffen opsporen behoort tot hun vaste taken. Wel bijzonder is dat ze dit werk nu in eigen land uitvoeren en niet op een buitenlands operatieterrein.Ook militairen van het Militair Commando Provincie Oost-Vlaanderen adviseren en geven hun steun in het crisiscentrum. Defensie zorgt niet alleen voor personeel en meetapparatuur, maar leverde ook een honderdtal matrassen als steun bij de opvang van de geëvacueerde inwoners.