O maar ik wil zeker niet beweren dat de hulpverleners gefaald hebben, dat zie je mij niet schrijven Ik bedoelde met mijn reactie dat het echt wel een basisbeginsel is dat je ALTIJD onmiddellijk het nodige doet om te weten met welke stof je te maken hebt. Dat is gewoon enorm essentieel. En ook al is er paniek en onrust, men moet erop getraind zijn als professional (zij het nu als treinbestuurder, dan wel als bevelvoerder) om die informatie te kunnen geven, cq. op te vragen.
Dat is heel leuk verteld, en in beginsel heb je daar ook zeker gelijk in.
Maar we praten hier wel over een trein met een stuk of tig wagons. Het kan zo maar zijn dat die trein verschillende stoffen vervoert. Is er in de vrachtbrieven en in de laadbrieven wel keurig vermeld in welke wagon wat zit, en waar de wagon zich bevindt in de trein. Dus tot zover klopt je verhaal.
Alleen gebeurde dit midden in de nacht, er kantelen diverse wagons die schuiven in elkaar langs elkaar heen en scheuren ook nog eens open, en als toefje slagroom vliegt de hele handel ook nog eens in brand. Kortom, totale chaos, totale paniek. Probeer daarin maar snel uit te vinden om welke wagons het gaat, dat duurt wel even.
Plus dan heb je de vrachtbrieven van dat ding, waarin netjes vermeld staat wat de lading is en wat de lading doet bij incidenten. En wat je wel en wat je niet mag doen bij brand enz. Dat geld dan voor die ene aparte stof.
Maar er is een risico dat er meerdere stoffen vervoert worden in 1 en dezelfde trein. De kans is dan dus dat als die stoffen vrijkomen en met elkaar mengen je een hele andere stof gaat krijgen. En dat een stof die eerst relatief ongevaarlijk was, nu een zeer giftig goedje is geworden waar je absoluut geen water op mag gooien om te blussen. En het scenario wat nu is gekozen om de hele handel maar uit te laten branden de enigste juiste scenario is.
Moet je wel allemaal uit zien te vinden, kost tijd zeker in een total chaos. De brandweer zal zeker snel hun plaatje kompleet willen hebben, maar dat is minder simpel als dat wat jij wilt schetsen.