Maar wat betreft de beveiliging op het spoor, deze is in België nog slechter dan in Nederland. Dat er niet wordt ingegrepen door het beveiligingsysteem bij een te hoge snelheid is natuurlijk van de zotte. Hier in Nederland was dat onder de 40km/h mogelijk, maar sinds de komst van ATB-VV en de gele bakens langs de rails is het al wat veiliger geworden. De vorige treinramp in België in 2010 was ook het gevolg van het niet ingrijpen van het 'veiligheids'systeem. Zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=734518
Natuurlijk speelt menselijk falen heel erg mee bij zoiets, maar het ligt ook grotendeels aan de overheid (zowel in NL als België) dat men nog steeds niet er voor heeft gekozen om b.v. ERTMS uit te rollen over het hele spoornet.
Men is in België volop ERTMS aan het uitrollen. GSM-R (de communicatiepoot) is al enkele jaren actief, ETCS (dat het rijden superviseert) wordt geïnstalleerd en men zou hier al verder staan dan de buurlanden. In afwachting dat ETCS operationeel wordt, heeft men twee andere veiligheidssystemen op het spoor:
- Het oude Memor waarmee alle treinen op het net moeten zijn uitgerust. Dit is inderdaad een zeer rudimentair systeem dat hier duidelijk heeft gefaald.
- Het nieuwe TBL 1+ dat een controle op roodlichtnegatie vanaf 300m vòòr het sein uitvoert en TBL 1++ dat nog restrictiever is. Helaas hadden deze systemen deze ramp niet kunnen voorkomen. Daarenboven zijn beide TBL-varianten niet verplicht (en al helemaal niet voor buitenlandse locomotieven). Die verplichting zal er wel komen bij ETCS, ter vervanging van Memor.