0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
'Toxische waarden 6 tot 8 maal hoger dan dodelijke concentratie''Toxische waarden 6 tot 8 maal hoger dan dodelijke concentratie'In een pompput in Wetteren zijn dinsdagmorgen heel hoge toxische waarden gemeten. Dat meldt gouverneur Jan Briers dinsdagmiddag op een persconferentie. Evacuaties en bijkomende problemen kunnen zeker nog een week aanslepen, mogelijk worden extra maatregelen getroffen. 'Bewoners binnen een straal van 250 meter rond het ongeval zullen verschillende weken niet naar huis kunnen', aldus Briers.Dinsdagochtend werden in een pommput op de hoek van de twee geëvacueerde straten opnieuw dodelijke concentraties van giftige gassen opgemeten. 'Het gaat om 600 ppm (parts per million), of tot zes of acht maal hoger dan een dodelijke concentratie', verduidelijkt Christian Van de Voorde van de Gentse brandweer. Intussen is wel gebleken dat alle metingen in de huizen en riolen gunstig zijn, op de ene plek in de pompput na.Een aantal bewoners dat maandag naar huis was teruggekeerd, was daar in de loop van maandagnacht toch weer onwel geworden. Ondertussen zijn opnieuw inwoners met klachten aan de luchtwegen in het ziekenhuis opgenomen.Kathleen van der Biest van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis in Aalst meldt aan de VRT-radio dat de klachten van de inwoners vooral de luchtwegen aangaan. 'De mensen komen op eigen initiatief of worden door het Rode Kruis, de coördinatiecel of de huisarts naar het ziekenhuis doorverwezen. Moeilijk kunnen ademhalen en een prikkelende keel zijn de vaakst voorkomende klachten.'Een honderdtal geëvacueerden worden opnieuw naar de school Mariagaard in Wetteren gebracht, anderen zoeken hun toevlucht bij familie en vrienden. Jan Briers benadrukt dat 'naast het provinciaal rampenplan ook alle experts op Vlaams en federaal niveau zijn ingezet, maar dat vooral het sluipend gif in de riolen Wetteren nu parten speelt.' Alle beschikbare meettoestellen in België worden op dit moment in Wetteren gebruikt. Ondertussen zijn ook specifieke meettoestellen besteld in Denemarken.
Mogelijk nieuwe evacuaties door regen na treinongelukDe hulpdiensten in Wetteren vragen aan de bewoners zich klaar te houden voor een nieuwe evacuatie door de regen. Dat meldt de VRT na een persconferentie met gouverneur Jan Briers. Het gaat om een voorzorgsmaatregel.De hulpdiensten houden opnieuw rekening met een evacuatie op grote schaal. Door het regenwater in de rioleringen kunnen de giftige stoffen van de ontspoorde trein opnieuw voor problemen zorgen.‘Door de regen bestaat de kans dat er opnieuw problemen opduiken in het rioleringsstelsel van Wetteren’, verklaart gouverneur Briers. ‘De hulpdiensten zullen permanent op verschillende plaatsen metingen uitvoeren. Het coördinatiecentrum vraagt de inwoners van Wetteren, Serskamp en Schellebelle om zich toch voor te bereiden.’Dat betekent dat de inwoners van die gemeenten best voorbereid kunnen zijn om indien nodig uit hun woonplaats te vertrekken. Het gaat om drieduizend tot vierduizend mensen.Toxicoloog Jan Tytgat bevestigt op de VRT dat overvloedige regen voor problemen kan zorgen. ‘Als we overvloedige neerslag hebben, met een stroming van water, kun je een vrijzetting van gassen hebben.’Het hangt er volgens hem van de hoeveelheid regen af die valt. Lichte regen daarentegen kan de chemische stoffen in de riolering verdunnen.
'Machinist Wetteren beschikte over alle attesten'Niets wijst erop dat de opleiding van de machinist die de locomotief bestuurde bij het ongeval in Wetteren ontoereikend was, dat hij ervaring ontbrak of dat zijn werkgever niet de nodige licenties had. Dat zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet in de Kamer.Verschillende parlementsleden eisten uitleg over de omstandigheden van het ongeval in de Bijzonder Kamercommissie belast met het onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegennet.Wathelet benadrukte dat voorlopig niets kan worden gezegd over het nog lopende onderzoek. 'Ik kan wel kwijt dat om op deze lijn te mogen rijden niet enkel een licentie nodig is, maar ook de nodige ervaring bij de chauffeur', aldus de staatssecretaris. 'Niets wijst erop dat die in dit geval ontbraken.'Volledig bevoegdOok de werkgever van de Nederlandse bestuurder, DB Schenker Rail Nederland, zegt dat die volledig bevoegd was om op de spoorweg in kwestie te rijden. 'Zijn complete dossier, met ook zowel zijn materiaal- als lijnkennis, werd overgedragen aan het parket. Een niet onbelangrijk onderdeel is ook dat de machinist recent nog medisch en psychisch geschikt werd verklaard', zegt woordvoerder Jelle Rebbers.DB Schenker verklaarde dinsdag ook nog haar medewerking toe aan het onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor. Het bedrijf praat ook met Infrabel over een contact met de slachtoffers. Het Franse weekblad Le Vif/L'Express meldde dinsdag van bronnen nauw bij het dossier betrokken te hebben vernomen dat de bestuurder van de ramptrein niet op Belgische spoorwegen mocht rijden. Dat had betekend dat de machinist niet in staat is de Belgische seinen accuraat te lezen. Reed de machinist te snel?De krant De Morgen kon eerder al de hand leggen op de noodoproep die de machinist deed onmiddellijk na het ongeval. Daaruit blijkt onder meer dat de machinist een sein negeerde en niet remde bij een waarschuwingsbord. NMBS Logistics, de goederendochter van de NMBS, zegt niet te willen ingaan op verklaringen van 'anonieme bronnen' en 'insinuaties' in de pers en de resultaten van het onderzoek af te wachten.NMBS Logistics zegt wel dat de Nederlandse bestuurder reed onder hun licentie op het Belgische spoorwegennet. Over de omstandigheden van het ongeval wil ook de woordvoerder van DB Schenker niets kwijt. 'We wachten het onderzoek af, dit is het enige wat passend is uit respect voor de slachtoffers', klinkt het
Machinist Wetteren reed dubbel zo snel als toegelatenAlles wijst erop dat de Nederlandse bestuurder van de goederentrein in Wetteren meer dan dubbel zo snel reed als was toegelaten. De machinist negeerde een remsignaal en trok in plaats daarvan verder op.Zelf besefte de machinist die stuurfout pas luttele seconden voor het ongeval. Dat blijkt uit de inhoud van zijn noodoproep vlak na het ongeval, waarop De Morgen de hand kon leggen. "O jeetje, ik heb het sein gemist."De machinist deed zaterdagochtend iets over 2 uur een noodoproep naar het bevoegde seinhuis. Met trillende stem legt de Nederlander uit dat hij zopas ontspoord is. Als de operator vraagt wat er is gebeurd, verklaart hij dat hij te snel heeft gereden. "Ik ben te hard door de wissels gegaan. Ik heb waarschijnlijk het sein gemist."Ook het gerechtelijk onderzoek toont aan dat de machinist zaterdagnacht te snel reed. Dat bevestigen verschillende bronnen bij de spoorwegen. Bij het naderen van de wissel reed de machinist zowat 80 kilometer per uur. Een waarschuwingssein, bijna anderhalve kilometer voor de wissel, gaf aan dat de machinist moest afremmen tot 40 kilometer per uur. Dat heeft de bestuurder niet gedaan. Integendeel. Metingen tonen aan dat de machinist zelfs nog harder begon te rijden.Op 100 meter voor de wissel zag de machinist plotseling een tweede sein. Daarop stond het cijfer '4', spoortaal voor 40 kilometer per uur. Pas dan besefte de bestuurder dat hij een vergissing had begaan. Metingen tonen aan dat de man op dat moment een bruusk remmanoeuvre heeft uitgevoerd.