Men had in het verleden misschien al eens wat dieper over zo een zaken moeten nadenken en eens wat kritischer met draaiboeken en rampoefeningen moeten omgaan (maar dat is nog eens een heel andere discussie). Als ik onderstaande communicatie lees (en niet alleen dit, het is zo al 2 dagen bezig) denk ik maar één woord: geklungel.
Gouverneur Briers verklaarde dat dit de weg van het minste kwaad was. De lozing zou dit geen negatieve gevolgen voor de bevolking hebben, maar kan wel het visbestand treffen. Zodra er positieve metingen worden vastgesteld, wordt het lozen gestaakt. Op de Schelde tussen Dendermonde en Melle is momenteel geen watersport mogelijk. Ook hengelsport is momenteel verboden en de veerdiensten werden gestaakt.
Heeft het nu geen negatieve gevolgen voor de bevolking of weet men het gewoon niet? En als men het niet weet, waarom doet men het dan? En als het geen negatieve gevolgen heeft, waarom worden alle mensen dan uit de omgeving weggehouden? En wat als het opeens wél positief meet? Wat is dan het alternatief?
Het lozen van het bluswater in de Schelde was omdat:
a) het waterresevoir bij het pompstation van het rioolgemaal vol was;
b) het rioolgemaal stil was gelegd om verspreiding door het riool te voorkomen. Die verspreiding was veel risicovoller dan het lozen op de Schelde;
c) het schip waarin het bluswater overgepompt zou worden later dan gepland aangekomen is.
Was het schip op tijd aangekomen was dit niet nodig geweest.
http://nos.nl/audio/503675-giftig-bluswater-bij-wetteren-overgepompt-naar-nederlands-tankschip.htmlVervolgens wordt er constant gemeten of het lozen leidt tot te hoge concentraties giftige dampen. Zolang deze concentraties niet gemeten worden is er geen gevaar voor de volksgezondheid. Uit voorzorg zijn bepaalde activiteiten op de Schelde verboden / gestaakt.
Zo ingewikkeld is het niet hoor.
Dan is er verder de schoonzoon van de overleden man die claimt dat de situatie is onderschat. Ja, als mijn schoonvader zou zijn omgekomen dan is het eerste wat ik roep dat de hulpverleners niet hun best hebben gedaan om die arme man te redden.
De andere kant van de medaille: Waarom was die man nog in het verboden gebied? Was dit de schuld van de hulpverleners of wilde de man niet zijn huis uit? Vanaf welk moment wist de brandweer dat het om chemicaliën ging? Je hebt zelf de beelden gezien. Ga jij dan als brandweerman even in de buurt van de tankwagons kijken wat er op de oranje borden staat? Heeft de machinist de papieren van de lading meegenomen uit de locomotief toen hij de wagons heeft ontkoppeld en een stuk is doorgereden?