Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013

Auteur Topic: Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013  (gelezen 139055 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Na het treinongeval in Wetteren ligt het lichaam van een dode man nog altijd in zijn huis. Zijn ongeruste schoonzoon deed zelf de ontdekking.
Het dodelijk slachtoffer is een 64-jarige man uit de Scheldekaai. Naast het lichaam van de man ligt z'n dode hond.    De twee lijken liggen volgens VTM nog steeds in het huis.


Hoe deed de schoonzoon de ontdekking. De omschrijving van de posities slachtoffers is gedetailleerd.
Is hij in het huis geweest terwijl alles toch was afgezet.
Zo niet hoe kun je op een andere manier deze informatie verkrijgen.

Hoe is het nu met die schoonzoon verondersteld dat hij binnen is geweest als de autoriteiten nog steeds niet naar binnen gaan/kunnen vanwege de gezondheidsrisico's.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Misschien heeft de overheid hem wel ingelicht wat de persluchtdragers bij een verkenning in het huis hebben aangetroffen...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Misschien heeft de overheid hem wel ingelicht wat de persluchtdragers bij een verkenning in het huis hebben aangetroffen...

Er staat : zijn ongeruste schoonzoon deed zelf de ontdekking, vandaar mijn vraag.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Er kunnen zich wel meer vragen worden gesteld over het optreden van de hulpdiensten....

Men is nu al aan het klungelen met het bluswater. Wat gaat men doen met al die vervuilde grond? Een hele wijk afgraven?  ::)

Citaat van: De Standaard
Gisterenmiddag werden giftige dampen gemeten in het rioolwater in Wetteren. Dat water wordt voorlopig opgevangen in bekkens in de Schelde, maar het schip het water zou wegbrengen, heeft vertraging. Daarom wordt het vervuilde water nu gecontroleerd geloosd in de Schelde.

Nieuwsitem. BRON: De Standaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Er kunnen zich wel meer vragen worden gesteld over het optreden van de hulpdiensten....

Men is nu al aan het klungelen met het bluswater. Wat gaat men doen met al die vervuilde grond? Een hele wijk afgraven?  ::)


Dit zijn zaken die altijd de kop op zullen steken na dit soort incidenten. Dat hadden we in Moerdijk ook, na de brand bij Chemie-pack. Dit is een zelfde situatie, je hebt een vracht vervuild chemisch verontreinigt bluswater daar zul je ergens mee heen moeten. En grondmonsters zullen moeten gaan uitwijzen wat er met de grond moet gaan gebeuren.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Er kunnen zich wel meer vragen worden gesteld over het optreden van de hulpdiensten....

Men is nu al aan het klungelen met het bluswater.

Naja, klungelen... Hoe zou jij dit aanpakken dan? Dit zijn incidenten waar altijd gevolgen aan zijn. Wat had men dan moeten doen? Niet blussen omdat er wel eens vervuild bluswater weg zou kunnen lopen??
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Naja, klungelen... Hoe zou jij dit aanpakken dan? Dit zijn incidenten waar altijd gevolgen aan zijn. Wat had men dan moeten doen? Niet blussen omdat er wel eens vervuild bluswater weg zou kunnen lopen??

Men had in het verleden misschien al eens wat dieper over zo een zaken moeten nadenken en eens wat kritischer met draaiboeken en rampoefeningen moeten omgaan (maar dat is nog eens een heel andere discussie). Als ik onderstaande communicatie lees (en niet alleen dit, het is zo al 2 dagen bezig) denk ik maar één woord: geklungel.

Gouverneur Briers verklaarde dat dit de weg van het minste kwaad was. De lozing zou dit geen negatieve gevolgen voor de bevolking hebben, maar kan wel het visbestand treffen. Zodra er positieve metingen worden vastgesteld, wordt het lozen gestaakt. Op de Schelde tussen Dendermonde en Melle is momenteel geen watersport mogelijk. Ook hengelsport is momenteel verboden en de veerdiensten werden gestaakt.

Heeft het nu geen negatieve gevolgen voor de bevolking of weet men het gewoon niet? En als men het niet weet, waarom doet men het dan? En als het geen negatieve gevolgen heeft, waarom worden alle mensen dan uit de omgeving weggehouden? En wat als het opeens wél positief meet? Wat is dan het alternatief?


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Men had in het verleden misschien al eens wat dieper over zo een zaken moeten nadenken en eens wat kritischer met draaiboeken en rampoefeningen moeten omgaan (maar dat is nog eens een heel andere discussie). Als ik onderstaande communicatie lees (en niet alleen dit, het is zo al 2 dagen bezig) denk ik maar één woord: geklungel.

Gouverneur Briers verklaarde dat dit de weg van het minste kwaad was. De lozing zou dit geen negatieve gevolgen voor de bevolking hebben, maar kan wel het visbestand treffen. Zodra er positieve metingen worden vastgesteld, wordt het lozen gestaakt. Op de Schelde tussen Dendermonde en Melle is momenteel geen watersport mogelijk. Ook hengelsport is momenteel verboden en de veerdiensten werden gestaakt.

Heeft het nu geen negatieve gevolgen voor de bevolking of weet men het gewoon niet? En als men het niet weet, waarom doet men het dan? En als het geen negatieve gevolgen heeft, waarom worden alle mensen dan uit de omgeving weggehouden? En wat als het opeens wél positief meet? Wat is dan het alternatief?

Het lozen van het bluswater in de Schelde was omdat:

a) het waterresevoir bij het pompstation van het rioolgemaal vol was;
b) het rioolgemaal stil was gelegd om verspreiding door het riool te voorkomen. Die verspreiding was veel risicovoller dan het lozen op de Schelde;
c) het schip waarin het bluswater overgepompt zou worden later dan gepland aangekomen is.

Was het schip op tijd aangekomen was dit niet nodig geweest.

http://nos.nl/audio/503675-giftig-bluswater-bij-wetteren-overgepompt-naar-nederlands-tankschip.html

Vervolgens wordt er constant gemeten of het lozen leidt tot te hoge concentraties giftige dampen. Zolang deze concentraties niet gemeten worden is er geen gevaar voor de volksgezondheid. Uit voorzorg zijn bepaalde activiteiten op de Schelde verboden / gestaakt.

Zo ingewikkeld is het niet hoor.

Dan is er verder de schoonzoon van de overleden man die claimt dat de situatie is onderschat. Ja, als mijn schoonvader zou zijn omgekomen dan is het eerste wat ik roep dat de hulpverleners niet hun best hebben gedaan om die arme man te redden.

De andere kant van de medaille: Waarom was die man nog in het verboden gebied? Was dit de schuld van de hulpverleners of wilde de man niet zijn huis uit? Vanaf welk moment wist de brandweer dat het om chemicaliën ging? Je hebt zelf de beelden gezien. Ga jij dan als brandweerman even in de buurt van de tankwagons kijken wat er op de oranje borden staat? Heeft de machinist de papieren van de lading meegenomen uit de locomotief toen hij de wagons heeft ontkoppeld en een stuk is doorgereden?
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)




Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
De andere kant van de medaille: Waarom was die man nog in het verboden gebied? Was dit de schuld van de hulpverleners of wilde de man niet zijn huis uit? Vanaf welk moment wist de brandweer dat het om chemicaliën ging? Je hebt zelf de beelden gezien. Ga jij dan als brandweerman even in de buurt van de tankwagons kijken wat er op de oranje borden staat? Heeft de machinist de papieren van de lading meegenomen uit de locomotief toen hij de wagons heeft ontkoppeld en een stuk is doorgereden?

Normaal gezien vraagt de 100-centralist meteen aan de oproeper OF en om welke goederen het gaat. Indien de machinist niet de oproeper is, wordt er contact opgenomen met Traffic Control (de verkeersleider op de spoorwegen) of wordt ter plaatse de treinbestuurder aangesproken. Hij MOET zoiets weten en ik vermoed dat de documenten in zijn veiliggestelde locomotief lagen.