Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013

Auteur Topic: Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013  (gelezen 140116 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Normaal gezien vraagt de 100-centralist meteen aan de oproeper OF en om welke goederen het gaat. Indien de machinist niet de oproeper is, wordt er contact opgenomen met Traffic Control (de verkeersleider op de spoorwegen) of wordt ter plaatse de treinbestuurder aangesproken. Hij MOET zoiets weten en ik vermoed dat de documenten in zijn veiliggestelde locomotief lagen.

Maar ja elk incident staat opzicht zelf en iedereen reageert anders bij een incident...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Ma 6/05 12u54 - Begeleide terugkeer vanaf Mariagaard vanaf 14 uur
Gouverneur Jan Briers meldt dat een begeleide en gecoördineerde terugkeer vanaf 14 uur kan starten voor de bewoners die de nacht doorbrachten in Mariagaard. Na een uur begeleide terugkeer kan een inschatting gegeven worden van de verwachte duur van terugkeer van alle geëvacueerde inwoners.

De bewoners die tot nu toe opgevangen werden bij vrienden en familie blijven voorlopig best waar ze zich nu bevinden. Ze kunnen via de media volgen vanaf wanneer ze zich op een centrale locatie in Wetteren mogen begeven om vanaf daar onder begeleiding naar hun huizen terug te keren. Voor de veiligheid van de bewoners zullen bij de terugkeer controlemetingen uitgevoerd worden in de woningen.

zie verder bron: http://www.wichelen.be/algemeen/ma-605-12u54-begeleide-terugkeer-vanaf-mariagaard-vanaf-14-uur
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
persbericht 06.05.2013
Inzet Civiele Bescherming bij treinongeval in Schellebelle.
Artikel over inzet civiele bescherming en hun info en aandeel bij de bestrijding van de treinbrand
bron: http://www.civieleveiligheid.be/LinkClick.aspx?fileticket=ljQHmgvv0IA%3d&tabid=36&language=nl-BE
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
MA 6/5 11.25 uur Voorzorgscontroles putwater, bodem en groenten uit eigen tuin
Momenteel voeren de bevoegde instanties uit voorzorg volop controles uit op putwater en bodemkwaliteit, evenals op groenten, fruit, eieren en melk uit eigen tuin.
Dit gebeurt via georganiseerde en gestandaardiseerde metingen in Wetteren, Schellebelle en Serskamp. Na de eerste regenval zullen ook controles op regenwater uitgevoerd worden.

De Vlaamse Milieumaatschappij staat in voor de metingen van het putwater, OVAM voor metingen van bodemstalen en het Federaal Voedselagentschap voor de analyse van voedingswaren.

Oproep aan de bewoners: het heeft geen zin om zelf stalen te verzamelen en aan te leveren. De bevoegde instanties zorgen voor een kwaliteitsvolle afname om alle vormen van contaminatie te vermijden.
Datum van het bericht: 04-06-2020
DIENST COMMUNICATIE

bron: http://www.wetteren.be/nieuwsdetail/506/default.aspx?_vs=0_N&id=1678
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Hij MOET zoiets weten en ik vermoed dat de documenten in zijn veiliggestelde locomotief lagen.

Hij moet het, en de documenten zouden in de locomotief moeten liggen. Maar er zijn zoveel pistes, dat het onmogelijk is om nu al te zeggen dat de hulpverleners gefaald hebben ::)

persbericht 06.05.2013
Inzet Civiele Bescherming bij treinongeval in Schellebelle.
Artikel over inzet civiele bescherming en hun info en aandeel bij de bestrijding van de treinbrand
bron: http://www.civieleveiligheid.be/LinkClick.aspx?fileticket=ljQHmgvv0IA%3d&tabid=36&language=nl-BE

Citaat
De TurboJet is een krachtig blussysteem dat gemonteerd is op een vrachtwagen VOLVO FM 6x6 met twee
vliegtuigturbines en 4 zelfregelende straalpijpen die een wolk van water of schuim kunnen spuiten over een
afstand van 100 tot 150 meter. De turbines staan geïnstalleerd op een draaiplatform dat horizontaal 180° kan
draaien en verticaal -10° tot 45°.

Met 2800 liter kerosine aan boord heeft het blussysteem een autonomie van 2 uur maar het is mogelijk de
kerosine aan te vullen in operationele toestand.

De TurboJet heeft een verbruik van 8000 liter water per minuut dat wordt aangeleverd door speciale zware
pompen. In dit geval het ‘Kuyken voedingssysteem’ van de operationele eenheid in Brasschaat. Er werden ook
twee tanks met schuim voorzien. Om het milieu te beschermen, is het schuim dat gebruikt wordt biologisch
afbreekbaar.

De TurboJet behoort tot het zware en gespecialiseerde materieel van de Civiele Bescherming en is mogelijk
gemaakt door een samenwerking tussen de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken en BASF. De
tussenkomst ervan kan 24/7 gevraagd worden via de operationele eenheden van de Civiele Bescherming die
met hun experten de inzet ervan begeleiden.

De TurboJet waar ze het over hebben is dit voertuig:





Bron: http://www.basf.be/ecp2/Press_photos_belgium_nl/persfoto_turbojet_100517
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Die "reporters" staan wel onverantwoord dicht bij het plaats ongeval.
En ze zijn niet blij dat ze afstand moeten gaan houden ?

Ik hoop dat ze niets opgelopen hebben. Filmpje heeft mogelijk wel nieuwswaarde maar niet ten koste van alles toch ?

Stel dat er meer van de tanks waren geklapt terwijl ze aan het filmen waren... was de ellende niet te overzien.

Ik was aan het uitzoeken hoe het nou zit met gassen zwaarder dan lucht ( waarvan sprake was in de riolering ). De 3 brandende wagons bevatten acrylnitryl. Dat heeft een mol.gewicht van 59 en dat is het dubbele van lucht. Dit gas zakt dus naar beneden en neemt daardoor de plek van lucht ( incl. zuurstof !) in. De jongens uit het filmpje staan lager op de weg ( naar tunneltje ) en lijken dus in dat opzicht een onzichtbaar gevaar te lopen.  WWEMV?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik was aan het uitzoeken hoe het nou zit met gassen zwaarder dan lucht ( waarvan sprake was in de riolering ). De 3 brandende wagons bevatten acrylnitryl. Dat heeft een mol.gewicht van 59 en dat is het dubbele van lucht. Dit gas zakt dus naar beneden en neemt daardoor de plek van lucht ( incl. zuurstof !) in. De jongens uit het filmpje staan lager op de weg ( naar tunneltje ) en lijken dus in dat opzicht een onzichtbaar gevaar te lopen.  WWEMV?
Alleen waar die jongens stonden, stond de boel in brand. Dus zal het gas opbranden. De plekken waar het gas/vloeistof niet brand, daar heb je inderdaad een probleem.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Maar ja elk incident staat opzicht zelf en iedereen reageert anders bij een incident...

Hij moet het, en de documenten zouden in de locomotief moeten liggen. Maar er zijn zoveel pistes, dat het onmogelijk is om nu al te zeggen dat de hulpverleners gefaald hebben ::)

O maar ik wil zeker niet beweren dat de hulpverleners gefaald hebben, dat zie je mij niet schrijven  :) Ik bedoelde met mijn reactie dat het echt wel een basisbeginsel is dat je ALTIJD onmiddellijk het nodige doet om te weten met welke stof je te maken hebt. Dat is gewoon enorm essentieel. En ook al is er paniek en onrust, men moet erop getraind zijn als professional (zij het nu als treinbestuurder, dan wel als bevelvoerder) om die informatie te kunnen geven, cq. op te vragen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Alleen waar die jongens stonden, stond de boel in brand. Dus zal het gas opbranden. De plekken waar het gas/vloeistof niet brand, daar heb je inderdaad een probleem.

En op de plaats waar het gas brandt, heb je de rook en de roetneerslag en beiden zouden volgens toxicologen een sterk verhoogde kans op longkanker geven  :-\

Wie zal degene geweest zijn met dat brandblussertje?

Volgens de media ging het om de treinbestuurder.

Na het treinongeval in Wetteren ligt het lichaam van een dode man nog altijd in zijn huis. Zijn ongeruste schoonzoon deed zelf de ontdekking.
Het dodelijk slachtoffer is een 64-jarige man uit de Scheldekaai. Naast het lichaam van de man ligt z'n dode hond.    De twee lijken liggen volgens VTM nog steeds in het huis.


Hoe deed de schoonzoon de ontdekking. De omschrijving van de posities slachtoffers is gedetailleerd.
Is hij in het huis geweest terwijl alles toch was afgezet.
Zo niet hoe kun je op een andere manier deze informatie verkrijgen.

Hoe is het nu met die schoonzoon verondersteld dat hij binnen is geweest als de autoriteiten nog steeds niet naar binnen gaan/kunnen vanwege de gezondheidsrisico's.

Volgens de media vandaag (interview met zijn dochter) is zij in allerijl naar de woning gereden op het ogenblik dat de eerste geruchten over uitbreiding van de perimeter de kop opstaken. De woning lag immers nog niet in de perimeter, de perimeter die pas werd uitgebreid op het ogenblik dat men had vastgesteld dat het gas zich via de riolering verplaatste. Wellicht was ze dus net vòòr de hulpdiensten ter plaatse en heeft zij zelf nog de ontdekking kunnen doen. 's Morgens vroeg had het slachtoffer zich nog telefonisch bij haar beklaagd over misselijkheid maar aangezien de perimeter nog niet was uitgebreid, heeft de familie de link met het ongeval niet gelegd en heeft men blijkbaar geen verdere actie ondernomen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
O maar ik wil zeker niet beweren dat de hulpverleners gefaald hebben, dat zie je mij niet schrijven  :) Ik bedoelde met mijn reactie dat het echt wel een basisbeginsel is dat je ALTIJD onmiddellijk het nodige doet om te weten met welke stof je te maken hebt. Dat is gewoon enorm essentieel. En ook al is er paniek en onrust, men moet erop getraind zijn als professional (zij het nu als treinbestuurder, dan wel als bevelvoerder) om die informatie te kunnen geven, cq. op te vragen.
Dat is heel leuk verteld, en in beginsel heb je daar ook zeker gelijk in.
Maar we praten hier wel over een trein met een stuk of tig wagons. Het kan zo maar zijn dat die trein verschillende stoffen vervoert. Is er in de vrachtbrieven en in de laadbrieven wel keurig vermeld in welke wagon wat zit, en waar de wagon zich bevindt in de trein. Dus tot zover klopt je verhaal.

Alleen gebeurde dit midden in de nacht, er kantelen diverse wagons die schuiven in elkaar langs elkaar heen en scheuren ook nog eens open, en als toefje slagroom vliegt de hele handel ook nog eens in brand. Kortom, totale chaos, totale paniek. Probeer daarin maar snel uit te vinden om welke wagons het gaat, dat duurt wel even.
Plus dan heb je de vrachtbrieven van dat ding, waarin netjes vermeld staat wat de lading is en wat de lading doet bij incidenten. En wat je wel en wat je niet mag doen bij brand enz. Dat geld dan voor die ene aparte stof.

Maar er is een risico dat er meerdere stoffen vervoert worden in 1 en dezelfde trein. De kans is dan dus dat als die stoffen  vrijkomen en met elkaar mengen je een hele andere stof gaat krijgen. En dat een stof die eerst relatief ongevaarlijk was, nu een zeer giftig goedje is geworden waar je absoluut geen water op mag gooien om te blussen. En het scenario wat nu is gekozen om de hele handel maar uit te laten branden de enigste juiste scenario is.
Moet je wel allemaal uit zien te vinden, kost tijd zeker in een total chaos. De brandweer zal zeker snel hun plaatje kompleet willen hebben, maar dat is minder simpel als dat wat jij wilt schetsen. ;)