Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013

Auteur Topic: Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013  (gelezen 139072 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Peter, uiteraard ook zeker juist!

Voor de geïnteresseerden, de catalogus van de Civiele Bescherming is online raadpleegbaar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Briers: “Geen enkele foute beslissing genomen”



ma 06/05/2013 - 10:08 Samuel Hanegreefs De gouverneur van Oost-Vlaanderen, Jan Briers, vindt niet dat er foute beslissingen zijn genomen of dat de situatie niet ernstig genoeg werd ingeschat. Briers reageert op de kritiek in verschillende kranten dat de ramp niet goed is aangepakt. “Van bij de start wisten wij heel goed dat het om een zeer giftig gas ging.”


 Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers in "De ochtend"

“Er is nooit gezegd dat er geen gevaar was voor de volksgezondheid”, zegt Briers in “De ochtend”. Nochtans werd dit zaterdag wel gecommuniceerd. Volgens de gouverneur werd de situatie ook nooit onderschat. “Daarom dat wij binnen een straal van 500 meter ook meteen iedereen geëvacueerd hebben.”

Hij vindt dat er na de ramp veel foute informatie is verspreid. “Wij zaten samen met toptoxicologen en de beste krachten uit de Civiele Bescherming en zagen erg veel onjuiste informatie opduiken.” De gouverneur is er dan ook van overtuigd dat de civiele diensten hun werk gedaan hebben zoals hoort. “Ik denk dat er tot op dit moment geen enkele foute beslissing werd genomen.”
“Niet geblust, wel afgekoeld”

Op een foto van na de ramp zou een machinist te zien zijn die probeert een wagon te blussen. “Toch waren de treinbegeleiders goed op de hoogte van de erg giftige lading. In documenten stond heel duidelijk en voor elke wagon apart welke goederen getransporteerd werden.”

Of de machinist nu al dan niet effectief aan het blussen was, weet de gouverneur niet zeker, maar volgens hem zou water sowieso geen nefaste impact hebben gehad op de giftige stof. Daarmee spreekt hij toxicoloog Jan Tytgat tegen, die zei dat de giftige stof in combinatie met water net extra gevaarlijk zou zijn.

De brandweer heeft alleszins beslist om niet te blussen. “Door het vuur werden de toxische producten immers afgebroken en dat is beter dan ze te laten doorsijpelen in de bodem. Daarom werd de brand eigenlijk nooit geblust en werden alleen enkele wagons met water afgekoeld.” Het vervuilde water zou dus eigenlijk koelwater zijn en geen bluswater.

Bron en meer: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/TreinrampWetteren/130506_Briers_deochtend_kritiek


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ramp Wetteren slecht aangepakt? "Geen overhaaste conclusie trekken"



ma 06/05/2013 - 14:29 Rik Arnoudt Is de brand van acrylnitril in Wetteren goed aangepakt? De Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers vindt van wel, maar toxicoloog Jan Tytgat van de KULeuven heeft bedenkingen. Desondanks wacht hij de resultaten van een grondig onderzoek af voor hij een definitieve conclusie trekt.
lees ook

    Briers: “Geen enkele foute beslissing genomen”

Na de ramp in Wetteren bestaat nogal wat ongenoegen over de manier van communiceren over de gevolgen van de brand in de ontspoorde goederentrein. "Ik laat mij omringen door alle mogelijke experten", verzekert gouverneur Jan Briers. "Brandweer, politie, Civiele Bescherming, ingenieurs, toxicologen, noem maar op. We komen altijd tot een gezamenlijke beslissing."
VRT

Volgens Briers was het allemaal veel erger geweest als de autoriteiten anders hadden gehandeld. "U mag er echt van overtuigd zijn dat dit het minste kwaad was, dat we maar één dode hebben. Het hadden er veel meer kunnen zijn."

Desondanks is er verwarring over de rol van de machinist, die in eerste instantie de brand zou hebben proberen te blussen. "Volgens mij kan het blussen op zich geen kwaad, en opnieuw baseer ik mij op specialisten." Wie die specialisten zijn, zegt Briers niet.
"Brand heeft geleid tot ontbinding"

Toxicoloog Jan Tytgat van de KULeuven zit niet in het team van Briers, maar was duidelijk in Het Journaal. "Chemisch gezien is er niet direct een reactie tussen water en acrylnitril, maar hier zit je met een ander scenario: je hebt eerst die brand die heeft geleid tot ontbinding, en de nieuwe serie producten die dan ontstaan is, kan wel reageren met water."
VRT

"De ontbinding van het product door de brand is het belangrijkste om rekening mee te houden", zegt Tytgat. "Het is geweten in de literatuur dat dit aanleiding kan geven tot waterstofcyanide." Het gaat hier met andere woorden over blauwzuur, een erg giftig gas dat we kennen uit de uitroeiingskampen van de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/TreinrampWetteren/130506_Briers_Tytgat


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Een kaart van de situatie:

Citaat van: trainfreak op HGBTF
Het gele vlak is waar de trein ongeveer ontspoord is en waar de wagons liggen.
De zwarte straten zijn de eerste die geëvacueerd zijn.
De bruine straten zijn diegene die achteraf nog extra zijn geëvacueerd.
Het dunne zwarte vlakje bij de Schelde is de straat waar het dodelijke slachtoffer viel.
Alles binnen en rechts van de groene lijn is de zone waar de bewoners ramen en deuren gesloten moesten houden.



BRON: trainfreak op HGBTF


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Citaat
Machinist Wetteren reed veel te snel

De Nederlandse bestuurder van de goederentrein in Wetteren reed waarschijnlijk dubbel zo snel als toegelaten was. Hij reed door een remsignaal en besefte zijn fout te laat. Dat schrijft De Morgen.

Uit een noodoproep die de machinist vlak na het ongeval maakte, blijkt dat hij de stuurfout pas enkele seconden voor het ongeval besefte. Iets na 2 uur zaterdagochtend deed hij een noodoproep naar het seinhuis om te vertellen dat hij ontspoord was. "Ik ben te hard door de wissels gegaan. Ik heb waarschijnlijk het sein gemist", klonk het.

Het gerechtelijk onderzoek bevestigt dat de machinist te snel reed. Bij het naderen van de wissel reed hij ongeveer 80 kilometer per uur. Een waarschuwingssein anderhalve kilometer voor de wissel, gaf aan dat de machinist moest afremmen tot 40 kilometer per uur. Metingen tonen aan dat de bestuurder na dit sein in plaats van te vertragen nog harder begon te rijden. Pas bij het tweede sein had de machinist zijn fout door en ging hij bruusk remmen, maar dat manoeuvre kwam jammer genoeg te laat.


http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1381420/machinist-wetteren-reed-veel-te-snel.aspx



Foto: Belga
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Machinist Wetteren reed veel te snel
Oei, dat muisje krijgt nog een staartje  :-\


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Sein missen wordt vaak afgedaan als menselijke fout.

Maar als je weet hoe vaak een sein wordt gemist in Nederland, dan kun je je afvragen of er nog wel sprake is van menselijk falen of dat je je moet afvragen of er geen sprake is van systeemfalen. Ik ken het systeem in Begië nog minder dan dat in Nederland, maar ik twijfel gewoon aan het systeem.

Wie kan daar eens wat meer over vertellen.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Sein missen wordt vaak afgedaan als menselijke fout.
Maar in het artikel wordt ook gesproken over te hard rijden (2x de max. snelheid?)
Citaat
Het gerechtelijk onderzoek bevestigt dat de machinist te snel reed. Bij het naderen van de wissel reed hij ongeveer 80 kilometer per uur. Een waarschuwingssein anderhalve kilometer voor de wissel, gaf aan dat de machinist moest afremmen tot 40 kilometer per uur. Metingen tonen aan dat de bestuurder na dit sein in plaats van te vertragen nog harder begon te rijden
Dat zal toch wel enige invloed hebben op de (strafrechtelijke) gevolgen neem ik aan?


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Of er daadwerkelijk te hard is gereden, weten we pas op het moment dat het officiële onderzoeksresultaat naar buiten is gekomen. Alles wat daarvoor naar buiten wordt gebracht door 'bronnen dichtbij het onderzoek' etc. is mijn inziens gewoon speculaas.

Maar wat betreft de beveiliging op het spoor, deze is in België nog slechter dan in Nederland. Dat er niet wordt ingegrepen door het beveiligingsysteem bij een te hoge snelheid is natuurlijk van de zotte. Hier in Nederland was dat onder de 40km/h mogelijk, maar sinds de komst van ATB-VV en de gele bakens langs de rails is het al wat veiliger geworden. De vorige treinramp in België in 2010 was ook het gevolg van het niet ingrijpen van het 'veiligheids'systeem. Zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=734518

Natuurlijk speelt menselijk falen heel erg mee bij zoiets, maar het ligt ook grotendeels aan de overheid (zowel in NL als België) dat men nog steeds niet er voor heeft gekozen om b.v. ERTMS uit te rollen over het hele spoornet.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Of er daadwerkelijk te hard is gereden, weten we pas op het moment dat het officiële onderzoeksresultaat naar buiten is gekomen. Alles wat daarvoor naar buiten wordt gebracht door 'bronnen dichtbij het onderzoek' etc. is mijn inziens gewoon speculaas.

[quote]Het gerechtelijk onderzoek bevestigt dat de machinist te snel reed. Bij het naderen van de wissel reed hij ongeveer 80 kilometer per uur. Een waarschuwingssein anderhalve kilometer voor de wissel, gaf aan dat de machinist moest afremmen tot 40 kilometer per uur. Metingen tonen aan dat de bestuurder na dit sein in plaats van te vertragen nog harder begon te rijden[/quote]
Lijkt me toch vrij stellig? Of zie ik het verkeerd?