Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013

Auteur Topic: Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013  (gelezen 140139 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
Op elke hoek in Wetteren staat politie

Wegversperringen domineren Wetteren. Overal staat politie. Midden in het dorp is een commandocentrum opgetrokken. Brandweer en politie, maar ook defensie en het Rode Kruis zijn er neergestreken. Drinkwatervoorzieningen zijn er, evenals een vuilstortplaats.

"We zijn hier waarschijnlijk wel geruime tijd opgesteld", zegt Ignace Demeyer, coördinator medische hulpverlening. "Dit is een van de best georganiseerde rampcoördinatieplekken ooit. Wij zijn voorbereid."

Honderden hulpverleners lopen rond in het zenuwcentrum. Geregeld vertrekt een brandweerwagen met loeiende sirenes, op weg naar een mogelijk lek. Er is onder de bevolking van de Wetteraars geen paniek, aldus Demeyer. Maar lichte paranoia soms wel. Geregeld bellen bewoners dat ze een gaslucht ruiken. "Maar iets ruiken betekent niet dat het giftig is", zegt hij.

In een van de rode tenten ligt de kaart van Wetteren met daarop aangegeven waar op dat moment metingen plaatsvinden. In astronautenpakken worden de metingen verricht. Er wordt geen enkel risico genomen, maar het is niet helemaal uit te sluiten dat de hulpverleners gevaar lopen. Enkelen werden ook al behandeld, aldus gouverneur Jan Briers.

Hoelang de rampenbestrijding moet doorgaan, is koffiedik kijken. "Het zullen minstens enkele dagen zijn", aldus Demeyer. Bij de ontploffing kwamen giftige gassen vrij. En met het bluswater is dat ook in de riolering terechtgekomen. Het gif kan in hoge concentraties dodelijk zijn. Inademing van lage concentraties kunnen hoofd- en keelpijn en irritatie aan luchtwegen veroorzaken. Maar dat is niet schadelijk voor later, aldus Demeyer. "Je houdt er niets aan over", verzekert hij.

Briers kijkt "gegeven de omstandigheden" heel tevreden terug op de hulpverlening. Het werk is niet altijd even makkelijk omdat "we soms elk uur met een andere situatie zitten". Maar de opvang van de mensen is goed geregeld. Ook de bewoners weten niet wat ze meemaken. Sommigen nemen foto's van het commandocentrum.
bron: De Morgen


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
7/5 19.52 Communicatie met geëvacueerden via telefoonbericht
 Er is een systeem operationeel voor rechtstreekse communicatie met geëvacueerden via een telefoonbericht.
De bewoners die geëvacueerd zijn en hun contactgegevens achterlieten op Christus Koning zijn geregistreerd en zullen via een telefoonbericht informatie ontvangen

Too little, too late.

In de provincie Antwerpen bestaat zo een CIN-netwerk al ongeveer 8 jaar. Waarom niet in andere provincies? Dit had volgens mij veel problemen kunnen besparen.

Citaat van: www.noodplan.be
CIN-netwerk

De provincie Antwerpen stelt het "CrisisInformatieNetwerk" ter beschikking van de gemeenten om bij een noodsituatie snel en doeltreffend de bevolking te kunnen waarschuwen. Bij activatie van het CIN kan ervoor gekozen worden om een bepaalde straat, wijk of een ganse gemeente een via een ingesproken telefoonbericht op de hoogte te brengen van de noodsituatie en/of de te nemen maatregelen.

Het systeem maakt hiervoor gebruik van de telefoonnummers die bij Belgacom gekend zijn (inclusief privénummers en geregistreerde GSM nummers) en kan een veertigtal nummers simultaan opbellen.
Een telefoontje van het CIN-netwerk verloopt altijd via dezelfde procedure:

  • Bij het afnemen hoort een specifieke alarmtoon.
  • dan krijgt u de melding: "Hierna volgt een automatisch bericht van het crisisinformatienetwerk van de provincie Antwerpen..."
  • vervolgens krijgt u de ingesproken boodschap met bijkomende informatie of richtlijnen
  • indien gewenst kan je de boodschap herbeluisteren, anders vraagt het systeem door te bevestigen dat je het bericht ontvangen en begrepen hebt door op de gevraagde toets te duwen
   
Indien u bij een eerste poging niet opnam, niet bevestigde of bij een bezettoon, zal het systeem u even later opnieuw opbellen. Als u opnieuw onbereikbaar bent voor het susteem zal er GEEN nieuwe poging meer volgen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
Bart Somers: ‘Federale niveau moet coördinatie overnemen’
De burgemeester van Mechelen Bart Somers vindt dat de treinramp in Wetteren aanvankelijk onderschat is. Hij vindt het tijd dat de minister van Binnenlandse Zaken de coördinatie ervan overneemt van de gouverneur.
Bart Somers noemt het treinongeval ‘mogelijk de ergste milieuramp’ in jaren. ‘Het is verschrikkelijk moeilijk om dat te coördineren. De mensen hebben daar nu vooral zekerheid nodig.’

De Mechelse burgemeester heeft het gevoel dat de coördinatie van de ramp ‘op het allerhoogste niveau moet worden aangepakt’. ‘De gouverneur moet contact opnemen met de minister van Binnenlandse Zaken en vice versa om de verantwoordelijkheid op het federale niveau te trekken.’
De minister moet dan samen met de gouverneur en de burgemeester de situatie oplossen. Daarbij zegt Somers dat hij geen zwartepieten wil uitdelen.
Milquet staat achter grondige evaluatie van rampenplan

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) zei dinsdag in de Bijzondere Kamercommissie belast met het onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegennet dat ‘de situatie nog steeds niet onder controle is.’
De gouverneur, die niet aanwezig was in het parlement omwille van de nieuwe ontwikkelingen in Wetteren, werd door verschillende Kamerleden op de korrel genomen wegens een mogelijk gebrek aan ervaring. Ook het rampenplan moest het bij verschillende fracties ontgelden.
‘Ik sta achter een grondige evaluatie van het rampenplan’, gaf Milquet aan. ‘Maar laat ons niet te snel oordelen. Een dergelijk plan kan immers niet alles voorzien.’

Wagons wegslepen
De minister gaf voorts aan dat het nog twee tot drie weken kan duren voor de getroffen wagons kunnen worden weggesleept. ‘Daar zal altijd een risico aan verbonden blijven’, aldus Milquet. ‘We zullen op dat moment opnieuw een evacuatieperimeter moeten instellen.’
Milquet besloot dat er na afloop van het onderzoek nog uitgebreid over de zaak kan worden gedebatteerd in het parlement.
bron: De Morgen


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
DI 7/5 22:20 Stand van zaken na de regenval
Intussen zijn de eerste meetresultaten na de regenval uitgevoerd. Er zijn geen verontrustende waarden gemeten. Er moet dus absoluut niet geëvacueerd worden.

Aan de pompput waar vanochtend hoge dosissen toxische stoffen zijn gemeten, worden nu significant lagere waarden gemeten. Ook vannacht wordt er blijvend gemeten op verschillende plaatsen.

Indien de resultaten verder in die zin evolueren, kan morgen opnieuw overgegaan worden tot een gecoördineerde en begeleide terugkeer van geëvacueerde inwoners. Hiertoe zullen de inwoners straat per straat via een telefonisch systeem op de hoogte gebracht worden. De maatregel blijft gelden dat niemand van de geëvacueerde bewoners op eigen initiatief mag terugkeren naar huis. Voor hun eigen veiligheid moeten eerst controlemetingen gebeuren in hun woning.

bron: http://www.wetteren.be/nieuwsdetail/506/default.aspx?_vs=0_N&id=1708
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Wat mij opviel was de gebrekkige communicatie in het begin, de ramp heeft zich in de nacht voltrokken maar pas tegen de middag ontvingen we de eerste berichten, die voornamelijk aangaven dat er geen gevaar of schade was voor de bevolking.
Iets wat kennelijk ook bij de gouverneur bekend was en hij kon het hier niet mee eens zijn, maar hij heeft het ook niet meteen ontkracht.

Ik denk dat er een grote onderschatting van de gevolgen geweest is in het begin, men dacht dat door de brand gecontroleerd uit te laten branden alles wel met een sisser af zou lopen.
De enige dode tot nu toe is buiten het rampgebied of de afgezette zone gevallen. Vanmiddag op de radio hoorde ik dat de man door een lek in zijn wc-afsluiter de gassen in huis heeft gekregen.

Verder vind ik het jammer dat Tijgernest zich nog niet gemeld heeft. Zouden de Belgen ook assistentie/kennis aangevraagd hebben in Nederland, of is er een aanbieding van hulp uit Nederland gedaan?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Ik zie net op het NOS Journaal (20:00) een Nederlandse brandweer (personen)auto voorbij rijden... Vanwege de focus op de journalist geen kenteken etc. Iemand die meer weet?
was inderdaad een ford nieuwer type.
Blauwe lamp voor,amber achter
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Direct de juiste expertise inschakelen. (De trein was voor een deel op weg naar DOW chemicals welke een erg goed ingerichte en gespecialiseerde bedrijfsbrandweer hebben) Maar in België is ook BasF in Antwerpen zeer goed ingericht. Aanrijtijd voor beide korpsen 45 minuten.

Wel blussen, Riool afsluiten met opblaasbare riool afsluiters om je effect gebeid te beperken Deze afsluiters kan je huren bij Works met 24 uur service, maar ook bovengenoemde Petrochemische bedrijven hebben deze middelen direct voorhanden. Vervolgens Reym bellen, ook met 24 uur service, en die laten komen met 10 of tankwagens om riool leeg te blijven pompen.  Vervolgens treintje opzetten met tankwagens naar een grote opslag tank van één van bovengenoemde bedrijven. Niks schip met vertraging :-\ maar tankwagens naar opslag tank.
Wel heel makkelijk verteld.
Ik denk met Moerdijk in ons achterhoofd het juist een wijze beslissing is geweest de boel gewoon uit te laten branden. Zo raak je een heleboel chemische stoffen kwijt, die verbranden volledig. Een riool dichtstoppen? Dan heb je een flinke uitdaging.
Je zult dan een heleboel straatkolken dicht moeten stoppen, en dan nog moet je nog maar afwachten of je alles te pakken hebt.
Opblaasbare rioolafsluiters, waar haal je die midden in de nacht vandaan? En hoeveel heb je er nodig. Om adequaat een riool te dichten heb je kaartmateriaal nodig, het liefst ook nog eens recent kaartmateriaal. Dat is vaak in bezit van de gemeente, je zult dus meteen aan de bel moeten bij de gemeente. En die zullen ff snel de kaarten terplaatse moeten zien te krijgen.


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Zou het een voertuig kunnen zijn van DSM? Zij zijn volgens de NOS betrokken bij het bestrijden van het incident.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Direct de juiste expertise inschakelen. (De trein was voor een deel op weg naar DOW chemicals welke een erg goed ingerichte en gespecialiseerde bedrijfsbrandweer hebben) Maar in België is ook BasF in Antwerpen zeer goed ingericht. Aanrijtijd voor beide korpsen 45 minuten.

Wel blussen, Riool afsluiten met opblaasbare riool afsluiters om je effect gebeid te beperken Deze afsluiters kan je huren bij Works met 24 uur service, maar ook bovengenoemde Petrochemische bedrijven hebben deze middelen direct voorhanden. Vervolgens Reym bellen, ook met 24 uur service, en die laten komen met 10 of tankwagens om riool leeg te blijven pompen.  Vervolgens treintje opzetten met tankwagens naar een grote opslag tank van één van bovengenoemde bedrijven. Niks schip met vertraging :-\ maar tankwagens naar opslag tank.

Toch even reageren want hier wort alles als slecht afgebeeld.
Brandweer Wetteren is als eerste onmiddelijk opgeroepen, al snel werd er opgeschaald binnen de brandweer zone en werd eveneens het federale niveau ingeschakeld (Civiele Bescherming), hierdoor kwamen naast de lokale brandweerposten ook onmiddelijk 2 federale eenheden van de civiele bescherming ter plaatse, de eenheid Liedekerke voor metingen (CBRN) en oprichten CP-Ops en logistiek voor adembscherming en beschermingskledij en begonnen zij met de opbouw van de watervoorziening, de eenheid Brasschaat kwam terplaatse met de turboloscher van BASF en zij bouwden in eerste instantie de voeding (water) op voor de turboloscher en verzorgenden de logistiek voor dit toestel (brandstof) en brachten zij ook een grote hoeveelheid SVM ter plaatse. Ook kwam in tweede fase (vrij snel) een meetploeg (CBRN) vanuit Brasschaat ter plaatse. Uiteindelijk leverden alle 6 de kazernes van de civiele bescherming meetploegen (CBRN) en kwam zelfs een mobiel labo (CBRN) van de eenheid uit Ghlin ter plaatse. Ook werden alle inzetbaremeettoestellen (PID) verzameld en ter plaatse gebracht. Ook werd een decontaminatieveld ingericht op 2 plaatsen.
BASF werd dus als contractant van INFRABEL zeer snel ingeschakeld en zij leverden ook de nodige chemich specialisten. Het is dus zeker niet het geval dat er onvoldoende middelen ter plaatse waren.
Uiteindelijk werd zelfs een CBRN team van het belgische leger ingezet om mee te helpen met de detectie.

Voor wat betreft de specialisten van het nederlandse bedrijf, er zijn mensen uit NL ter plaatse geweest om de situatie te bekijken en vandaag waren ze er opnieuw met een aantal voertuigen en materiaal.

Bij de verschillende eenheden van de civiele bescherming zijn een groot aantal riool afsluiters beschikbaar dus we moete die zeker niet gaan huren. Ook vacuumtankwagens zijn hier beschikbaar.
Go home we got it !!!  We finish what others can't