Wetteren: op zoek naar de fout - Jos Digneffe wo 08/05/2013 - 14:40 Jos Digneffe Iedereen die ook maar denkt een vermoeden te hebben van wat er zou kunnen misgegaan zijn, verkondigt zijn vermoeden als waarheid. Een waarheid die vaak geweld wordt aangedaan. Dit was eens te meer het geval na het tragische treinongeluk in Wetteren.
Sommigen vonden het nodig om onmiddellijk na het gebeuren, zich bovendien baserend op een foute geruchtenstroom waarvoor ook vakbondsmensen verantwoordelijk waren, met een verwijtende vinger richting infrastructuurbeheerder te wijzen. De wissel waarop de ontsporing gebeurde zou technisch niet in orde geweest zijn.
Het spoorarrondissement nr. 33 ( Gebied rond Gent ) zou een arrondissement zijn waar constant op alles wat met infrastructuur te maken heeft bespaard wordt. Na de Fyra- Aldi- Trein spreken sommigen zelfs van het “Aldi-arrondissement”.
Onzin allemaal.
In Gent wordt materiaal gebruikt dat identiek is aan het materiaal van elders op het net. Bij de dienst Infrastructuur in Gent werken mensen die op dezelfde manier opgeleid zijn en op dezelfde manier constant bijgeschoold worden als hun collega’s van andere arrondissementen. Het Gentse spoorgedeelte is geen spoorweg met aparte regels en een grotere besparingswoede. Het is een onderdeel van een van de veiligste netten ter wereld!
De spoorwissel in Wetteren moest tegen 40km/u bereden worden en de seininrichting, die de snelheidsvermindering vooraankondigde en vervolgens oplegde, functioneerde optimaal.
Case closed voorwat de verantwoordelijkheid van de Infrastructuurbeheerder betreft.
Bron+ volledig persbericht:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/130508_opinie_josdigneffe_wetteren_standard