Blijkbaar vonden collega's uit Breda het dusdanig onveilig dat je er niet kunt fotograferen, blijf dan ook weg.
Met alle begrip voor het werk van de politie...
Misschien hebben ze wel een file gecreëerd voor een benzinedief en is die achterop een file geklapt. Misschien hebben zij wel geschoten op een auto die wegvluchtte en is dat achteraf niet terecht. Misschien is er een lichaam gevonden in de berm van de snelweg. Misschien is er een AT inzet gaande en is er een slechterik klemgereden. Zou allemaal niet de eerste keer zijn.
Als er een 'verkeersinfarct' ontstaat en de politie zegt "je kan hier beter geen foto's komen maken" word ik dus juist nieuwsgierig naar wat daar dan voor iets bijzonders aan de hand is.
Al blijkt het achteraf maar een truck te zijn die bij het uitvoegen een auto over het hoofd heeft gezien. Dan nog wil ik het weten.
Na mijn weten is het onnodig op de vluchtstrook stoppen nog altijd een overtreding, dus ook al creëren ze een zo veilig mogelijke werkplek voor de hulpdiensten, dan is het nog steeds verboden voor fotograven om op de vluchtstrook te stoppen, aangezien zij niet noodzakelijk stoppen.
En er zijn diverse klachten geweest (door fotografen bij de politie) die gegrond zijn verklaard; en er zijn bekeuringen aangevochten. Er zijn meer dingen die in de wet staan, maar die in de praktijk gedoogd worden (noem maar wat: wiethandel door koffieshops).
Of het noodzakelijk is of zij daar stoppen kan je hier pagina's volschrijven. Maar die bekeuring wordt uitgeschreven op basis van de WvW. Het recht op vrije nieuwsgaring is geregeld in wetgeving op Europees niveau. Wordt dus de zoveelste 'botsing' van tegenstrijdige regels. Ga je hier dus niet uitkomen; dat moet je aan een rechter voorleggen.
Peen