Stefan,
En dat laatste ben ik met je eens. Net zoals het rondlopen bij een brand of tijdens rellen ook voor mijn eigen risico is.
Dat er voorwaarden aan het werken op de snelweg zijn: prima. Maar het kan niet zo zijn dat er hele stukken Nederland zijn waar nooit journalisten mogen komen.
Ik denk bijvoorbeeld aan politie achtervolgingen die eindigen met crashes; zoals het verhaal van de benzinedief die achterop de file inreed. Het is heel normaal dat een journalist het officiële verhaal van de politiewoordvoerder wil toetsen, en de beelden van het gebeurde met het publiek wil delen. Of: een gevaarlijk stuk weg met slechte bewegwijzering aan de kaak wil stellen. Of het rijgedrag en de technische staat van (noem maar wat) bestuurders en voertuigen uit het Oostblok.
Toevallig reed ik laatst door Rotterdam-Rijnmond en kwam daar ook langs een pas gebeurde aanrijding op de A12 ten zuiden van Rotterdam. Voorbij het ongeval gestopt, hesje aan, even gemeld bij de leider plaats ongeval etc. Die kende mij dus echt niet van gezicht, maar kreeg als antwoord 'prima, let op je eigen veiligheid, blijf op de vluchtstrook en succes'. Even aan de collega's van MediaTV gemeld dat ik daar was (zodat zij geen mannetje meer hoefden te sturen). Foto's gemaakt, daarna even leider plaats incident gemeld dat ik weer weg was. en de foto's naar MediaTV doorgestuurd.
Er is prima te werken op de snelweg, mits je je verstand gebruikt. Maar dat geldt voor elke incident situatie. Respect voor hulpverlening en sporen; even overleggen met de leider plaats incident en/of de weginspecteur Rijkswaterstaat, zelf verantwoordelijk voor de veiligheid, en klaar.
Wat Heijnsbergen terecht zegt: hier woedt een strijd tussen twee wetten. Het is aan de rechter om te oordelen welke hij/zij voor laat gaan.
Peen