Middel hulpverlening (wegdek reinigen) N18 Groenloseweg - Warfslatweg - Eibergen 05-05-2013

Auteur Topic: Middel hulpverlening (wegdek reinigen) N18 Groenloseweg - Warfslatweg - Eibergen 05-05-2013  (gelezen 3324 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Het is inderdaad jammer dat het landelijk niet goed geregeld is. Ik weet uit ervaring dat het erg veel tijd kost om op zondag en dan ook nog eens op een feestdag een bedrijf te vinden die dat wegdek gaat schoonmaken. Wees niet verbaast als je daar een uur mee bezig bent. Dat is gewoon te lang.
Het moet gewoon net zo geregeld zijn zoals bv in Rotterdam-Rijnmond en ik meen Haaglanden. 1 belletje naar het bedrijf en ze komen. Iedereen weet welke stappen daarvoor ondernomen moet worden. Het zou mooi zijn als dit landelijk ingevoert kan worden. ;)

 O0


VA_Ecoloss

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Het is inderdaad jammer dat het landelijk niet goed geregeld is. Ik weet uit ervaring dat het erg veel tijd kost om op zondag en dan ook nog eens op een feestdag een bedrijf te vinden die dat wegdek gaat schoonmaken. Wees niet verbaast als je daar een uur mee bezig bent. Dat is gewoon te lang.
Het moet gewoon net zo geregeld zijn zoals bv in Rotterdam-Rijnmond en ik meen Haaglanden. 1 belletje naar het bedrijf en ze komen. Iedereen weet welke stappen daarvoor ondernomen moet worden. Het zou mooi zijn als dit landelijk ingevoert kan worden. ;)

Ik ben werkzaam bij zo'n bedrijf en inderdaad is het goed geregeld in Rotterdam, Haaglanden en omringende gemeentes. Over het algemeen worden overeenkomsten afgesloten met gemeentes en wegbeheerders. Hierin staat dan bijvoorbeeld dat er 24/7 gebeld kan worden, maar ook in weekenden en feestdagen. Hierop zal direct actie worden ondernomen door medewerkers ter plaatse te sturen voor het oplossen van de ontstane onveilige situatie.

Ik ben van mening dat de brandweer, waar dan ook in Nederland, zich niet moet bezighouden met dit soort urenlange werkzaamheden. Zij kunnen zich beter bezig houden met hun hoofdtaak of taken. Laat ons 2 tot soms wel 3 uur werken aan een oliespoor o.i.d.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik ben werkzaam bij zo'n bedrijf en inderdaad is het goed geregeld in Rotterdam, Haaglanden en omringende gemeentes. Over het algemeen worden overeenkomsten afgesloten met gemeentes en wegbeheerders. Hierin staat dan bijvoorbeeld dat er 24/7 gebeld kan worden, maar ook in weekenden en feestdagen. Hierop zal direct actie worden ondernomen door medewerkers ter plaatse te sturen voor het oplossen van de ontstane onveilige situatie.

Ik ben van mening dat de brandweer, waar dan ook in Nederland, zich niet moet bezighouden met dit soort urenlange werkzaamheden. Zij kunnen zich beter bezig houden met hun hoofdtaak of taken. Laat ons 2 tot soms wel 3 uur werken aan een oliespoor o.i.d.
Mooi voorbeeld. Wat mij betreft een landelijk contract voor jullie O0


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Mijn vader werkt ook op de bekende Soab-cleaner. Altijd 24/7 inzetbaar vanuit Barneveld via oproepdiensten. Opkomsttijd tot bedrijf onder de 20 minuten. Er is een gegarandeerde mogelijkheid tot het inzetten van een 2de en een 3de voertuig vanuit Barneveld binnen een uur en anderhalf uur.

Daarnaast heeft de eerste chauffeur ook de mogelijkheid tot het inschakelen van een 20 tal andere chauffeurs voor asfalteren, bermen afgraven, putten kolken, etc.etc. Hiervoor staat 2 uur.

Er zijn contracten met verschillende wegbeheerders over de inzet ervan. Op de Provinciale en Rijkswegen is dat vrijwel overal geregeld. Echter zijn er gemeentelijke wegen waar geen contracten voor zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Sam Wedel

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 570
  • Eibergen, Achterhoek


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Kunnen we wel gaan discussieren over marktwerking en oneerlijke concurrentie. Maar die discussie is pas relevant als een bedrijf dan ook daadwerkelijk bereidt is om snel op te komen om de rotzooi op te ruimen, en dan in de wielen wordt gereden door de brandweer omdat zij een klus aanpakken. Dan spreek je pas over oneerlijke concurrentie. Daar is nu geen sprake van, simpelweg omdat er geen convenant is tussen een bedrijf en de brandweer.
Als die bedrijven dan al zo graag dat soort klussen willen doen kunnen ze ook naar de veiligheidsregio stappen en dat kenbaar maken.  ::)

Volgens mij is de Brandweer of de Veiligheidsregio helemaal geen partij in dit soort convenanten. Zij beheren toch niet de diverse wegen? Zolang een wegbeheerder op de Brandweer kan rekenen, dan is er natuurlijk geen noodzaak om een marktpartij te benaderen. En kan je dus wel spreken van oneerlijke concurrentie...
En hoe zit het met de gemaakte kosten? Gaat de Brandweer die in rekening brengen bij de wegbeheerder? (Belangstellende vraag)

Natuurlijk begrijp ik het wel, brandweermensen zijn gericht op probleem oplossing. En "vroeger" was het ook logisch om de Brandweer in te schakelen. Maar met alle veranderingen in verantwoordelijkheden en organisatie structuren is de vraag of dat nog steeds zo is.
Maarja, als die wegbeheerder "toevallig" ook een deel van het budget van diezelfde Brandweer bepaalt, wie gaat er dan wat van zeggen? ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Volgens mij is de Brandweer of de Veiligheidsregio helemaal geen partij in dit soort convenanten. Zij beheren toch niet de diverse wegen? Zolang een wegbeheerder op de Brandweer kan rekenen, dan is er natuurlijk geen noodzaak om een marktpartij te benaderen. En kan je dus wel spreken van oneerlijke concurrentie...
En hoe zit het met de gemaakte kosten? Gaat de Brandweer die in rekening brengen bij de wegbeheerder? (Belangstellende vraag)

Natuurlijk begrijp ik het wel, brandweermensen zijn gericht op probleem oplossing. En "vroeger" was het ook logisch om de Brandweer in te schakelen. Maar met alle veranderingen in verantwoordelijkheden en organisatie structuren is de vraag of dat nog steeds zo is.
Maarja, als die wegbeheerder "toevallig" ook een deel van het budget van diezelfde Brandweer bepaalt, wie gaat er dan wat van zeggen? ;)
Nouja, ik bedoelde uiteraard de wegbeheerder die een convenant kan sluiten met een bedrijf.  e050 ;)
De kosten die de brandweer maakt wordt door ons alleen in de vorm van de belasting betaald. Maar dit gebeurt net zo als een bedrijf dit doet. De wegbeheerder zal dit toch op de een of andere wijze doorberekenen. ;)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
De kosten die de brandweer maakt wordt door ons alleen in de vorm van de belasting betaald. Maar dit gebeurt net zo als een bedrijf dit doet. De wegbeheerder zal dit toch op de een of andere wijze doorberekenen. ;)

Natuurlijk zal de wegbeheerder dit doorberekenen, bijvoorbeeld door de veroorzaker aansprakelijk te stellen (indien bekend). Dat is iets wat dus ook niet gebeurd op het moment dat de Brandweer dit opruimt....
Bovendien lees ik in allerlei topics dat er bezuinigd moet worden, dan lijken me dit soort inzetten een goed begin.... ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten