Boswachter Geldersch Landschap neemt het niet zo nauw met de veiligheid

Auteur Topic: Boswachter Geldersch Landschap neemt het niet zo nauw met de veiligheid  (gelezen 5737 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Hallo Allen.

Sinds enkele maanden erger ik mezelf dood aan een door Geldersch landschap geplaatste bouwkeet langs de Stationsweg in Barneveld.

Langs de stationsweg ligt een behoorlijk heideveld wat voor de brandweer maar op 1 mogelijkheid te bereiken is. Namelijk via een speciaal brandweerpad vanaf de Stationsweg. Wanneer er brand is op de heide is dit de enige mogelijkheid om op de heide te komen.

Echter heeft het Geldersch Landschap in December vorig jaar besloten een bouwkeet pontificaal op de enige toegangsroute te zetten:




Toen er in Maart voor het eerst een heidebrand was op het betreffende veld kon de brandweer dus niet bij de brand komen. Daarom moesten ze het voertuig opstellen langs de Stationsweg en met Lage druk het bos in. Hierbij hadden ze de gehele voorraad aan lage druk slangen nodig. Hoge druk was (ook verlengd) niet toereikend. De brand woedde gelukkig helemaal tegen de kant van de Stationsweg aan. 2 andere vuurhaarden waren al niet meer bereikbaar, maar gelukkig nog zo klein dat deze met een emmer gedoofd konden worden.

Topic over deze brand: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72934.msg1142200#msg1142200

Na deze brand had ik verwacht dat de bouwkeet zou gaan verdwijnen of verplaatst zou worden. Toen de bouwkeet er 2 weken later nog stond, en het inmiddels code oranje was ging ik mij zorgen maken.

Ik heb daarna de wijkagent ingeschakeld, Die heeft een mail verstuurd naar het Geldersch landschap met de vraag de keet weg te halen. 2 weken later stond de keet nog steeds op het pad. Ik heb opnieuw contact gezocht met de wijkagent, maar wegens ziekte zit hij thuis, en is hij niet in staat nu te handelen.

Vervolgens heb ik zelf contact gezocht met het Geldersch landschap. Ik heb verteld dat het gevaarlijk was en de telefoniste ging direct melding maken en de keet zou worden verwijderd. 2 weken later stond de keet er echter nog.

Toen voor het eerst er een boswachter bij de keet liep ben ik naar hem toe gegaan, en heb hem mijn zorgen uitgelegd. Ik kreeg toen de vraag waar ik mij mee bemoeide, en dat dat hun zaak was en niet de mijne. Verdere discussie was niet mogelijk, want ik stond daar in stilte gebied, en als ik niet wegging kreeg ik een boete voor wildverstoring. ( ik stond nog geen 2 meter van de provinciale weg af)

Vlak daarna viel de regen in en werd het weer code Groen. Ik heb toen geen aandacht meer besteed aan de keet. Nu bijna 2 maanden later word het weer droger in het bos, en staat de keet er nog.

In mijn ogen een behoorlijk gevaarlijke situatie. Iemand die visie heeft wat ik als gewoon burger hier nog meer aan zou kunnen doen?


Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Naar de veiligheidsregio stappen, en hun jou zorgen uitleggen.
Op bevel van de brandweer gebeuren zo'n dingen vaak sneller.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Heel kort, niks. Als ik jouw verhaal zo lees heb je er al het mogelijk gedaan om verandering in deze situatie te krijgen. Via de politie, via het Geldersche landschap. Dus ik denk dat je dan voorlopig helemaal uitgedaan bent.
Mocht het fout gaan, en de brandweer er toch langs willen zijn die paar boompjes ook zo weggezaagt. En zo,n keet is ook geen partij voor een brandweervoertuig. Dus als de brandweer echt door wil met een voertuig wordt er wel een bredere doorgang geforceerd. Niet goedschiks.....
Enja, men zal dan maar genoegen moeten nemen met het feit dat het dan wat langer duurt. En ik zou me er ook niet al te druk over maken. De brandweer kent deze situatie na die brand, en zij hebben er tot nog toe ook niets aan gedaan. Lekker de problemen laten waar ze thuis horen. ;)


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Ambtenarij en burocratie hopeloos...
Laat brandweer de keet maar platwalsen als't nodig is. ;D


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Wat zegt de locale media er van?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Heel kort, niks. Als ik jouw verhaal zo lees heb je er al het mogelijk gedaan om verandering in deze situatie te krijgen. Via de politie, via het Geldersche landschap. Dus ik denk dat je dan voorlopig helemaal uitgedaan bent.
Mocht het fout gaan, en de brandweer er toch langs willen zijn die paar boompjes ook zo weggezaagt. En zo,n keet is ook geen partij voor een brandweervoertuig. Dus als de brandweer echt door wil met een voertuig wordt er wel een bredere doorgang geforceerd. Niet goedschiks.....
Enja, men zal dan maar genoegen moeten nemen met het feit dat het dan wat langer duurt. En ik zou me er ook niet al te druk over maken. De brandweer kent deze situatie na die brand, en zij hebben er tot nog toe ook niets aan gedaan. Lekker de problemen laten waar ze thuis horen. ;)

Ik zou me er ook niet zo druk om maken, maar het is wel het stuk heide wat ik als eerste zie als ik 's morgens uit bed kom. Ik zou het jammer vinden als het weg ging.  :)

Ik heb er al over gedacht om een bericht in de krant te laten zetten. Echter nog geen actie op ondernomen. Ik kan nog de veiligheidsregio aanspreken, ik denk daar nog even over na.

Ik had van de week al een andere boswachter van het Geldersch landschap via Twitter benaderd. Hij heeft vanavond antwoord gegeven. Hij melde dat hij morgen nog zijn collega de keet zou laten verplaatsen. Gezien mijn confrontatie met de boswachter heb ik er een hard hoofd in. Ik ben benieuwd hoe het er morgenavond uit ziet.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Typisch geval hoe veel natuurbeheersorganisaties met natuur om gaan, onverschillig en geen oog voor veiligheid en arrogantie ten top naar volgens hen bemoeizuchtige, maar in werkelijkheid bezorgde burgers.
Ik zou zeggen meld het aan de brandweer die hebben misschien wegen om deze ongewenste situatie te veranderen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Een andere vraag.. Van wie is die bouwkeet eigenlijk? En wat zijn de functies? Wordt deze nog gebruikt door iemand, of staat hij daar alleen als opslag?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Het is een bouwkeet van het Geldersch Landschap zelf. Geen idee waarom hij er staat. Ik zie de boswachterij vaak over het stiltegebied struinen. Ze zullen wel 1 of ander onderzoek aan het doen zijn. Al een half jaar lang.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Als wij daar in onze TS zouden aankomen, dan zouden we een keer vloeken, snel een kabel plaatsen tussen de TS en de keet en 'em wegslepen zodat wij en anderen na ons er langs kunnen. De keet hoeft daarbij niet heel te blijven. In de natuur moet wel meer aan de kant worden gezet om er langs te kunnen. Dit is niet zo bijzonder als je misschien denkt.
't Is goed dat er mensen zijn die zich hierom druk maken, maar als onze ambtenaren dat niet doen levert dat alleen ergernis op. Dat lossen we als de nood aan de man is dan handig op.