Ik zou even willen nuanceren: men heeft tijdens de dagenlange zoektocht zowel vanuit de overheid alsook de familie dankbaar van de media gebruik gemaakt om deze zaak zoveel mogelijk in de schijnwerpers te plaatsen en om zoveel mogelijk burgers te mobiliseren in de zoektocht naar die twee jongens. Dat was uiteraard zeer begrijpelijk en daar was m.i. ook helemaal niets mis mee. Wat veel mensen in zo een situatie echter schijnen te vergeten, is dat je dan niet zomaar de schakelaar kan omdraaien en kan verwachten dat je door binnen- en buitenland (media) opeens weer helemaal vergeten wordt. Zo werkt het natuurlijk niet. Uiteraard zou het geen pas hebben om bij de nabestaanden te gaan binnendringen in hun privé-leven of die begraafplaats te gaan bezetten maar een evenwicht moet in zo een zaken worden gevonden. En dan lijken mij beelden van die colonne op de openbare weg niet zo dramatisch te zijn. Het is m.i. totaal onredelijk om na al de hetze opeens te gaan eisen dat deze zaak collectief wordt vergeten en dat er geen seconde beeldfragment wordt gemaakt.
Zeg ik dan dat deze zaak vergeten moet worden? Er is een verzoek gedaan aan de media om zich buiten deze begrafenis te houden, en er gewoon geen beelden van te maken. Mogen nabestaande dan al geen recht meer hebben om intiem afscheid te nemen van die jongens? En de wens uitspreken dat zij op deze dag alleen gelaten willen worden?
In heel nederland en in het buitenland is er geholpen met zoeken, daar is de familie erg dankbaar voor. Maar de familie met rust laten op de dag dat men definitief afscheid moet nemen van de jongen, dat is voor bepaalde media alweer te moeilijk. Stel je voor dat je geen exclusieve beelden hebt daarvan. Neem als media een keer genoegen met een persbericht.