ZEIST - Op RTV Utrecht zijn woensdag de eerste fragmenten vertoond uit de documentaire die de zender maakte over de broertjes Ruben en Julian. Op de beelden vertelt moeder Iris van der Schuit over de laatste keer dat zij haar kinderen in leven zag.
De kinderen van Iris van der Schuit werden precies een jaar geleden meegenomen door hun vader, Iris' ex-man Jeroen Denis. Nadat het levenloze lichaam van Denis de volgende morgen in Doorn was gevonden, begon een landelijke zoektocht naar de twee jongens van 9 en 7 jaar.
EENMALIG
Verslaggever Dennis van Ommeren legde woensdagavond uit waarom moeder Iris meewerkte aan de documentaire. Ze vertelde hem dat ze heel veel interviewverzoeken van media krijgt: kranten, radiostations tv-stations.
"Ze begrijpt wel dat mensen willen weten wat haar verhaal is," zegt Van Ommeren, "maar ze wil niet iedereen te woord staan. Op een gegeven moment heeft ze gezegd: ik wil eenmalig mijn verhaal doen en dat doe ik bij RTV Utrecht. Daarmee hoopt ze op dat vlak ook wat rust te krijgen."
OPENHARTIG
In de documentaire spreekt Iris van der Schuit openhartig over het drama. Ze zegt onder meer: "Toen ze nog leefden heb ik wel eens gedacht, wat nou als ze er niet meer zouden zijn? Maar nee, dat kan niet. Ik kán niet zonder ze." In het tv-programma van 42 minuten zijn verder nooit eerder getoonde beelden van Ruben en Julian te zien.
Ook Henk Bril, hoofd recherche van de politie Midden-Nederland en indertijd belast met het politieonderzoek, komt aan het woord. De vermissing en de uiteindelijke vondst van de jongens greep hem bijzonder aan. "Een zaak met deze omvang heb ik nog niet eerder meegemaakt. Zeker gezien de massale belangstelling vanuit de media, maar ook vanuit de samenleving. Mensen konden niet stil blijven zitten. Iedereen wilde iets doen."
IN DE GREEP
De plotselinge en onverklaarbare verdwijning hield vorig jaar heel Nederland in de greep. Massale zoekacties door de politie, het leger en honderden vrijwilligers leverden bijna twee weken lang niets op. Een voorbijganger vond Ruben en Julian op 19 mei per toeval in het water bij de weilanden in Cothen. Hun vader had ze omgebracht.
De documentaire 'Ruben en Julian, twee weken tussen hoop en vrees' is op zondag 18 mei vanaf 07.10 uur ieder uur te zien op RTV Utrecht.