Een aardig verslag van de vrijwilligers van een van de KNRM reddingboten:
Koos van Messel uit voor neergestorte Cessna
IJmuiden, 8 mei 2013
Koos van Messel vindt 1 van de inzittende van de Cessna.
Alarmering voor de reddingboten van IJmuiden, Wijk aan zee, Egmond aan zee en Den Helder, alsmede een helikopter.
Gezien het aantal opgeroepen eenheden vermoedden we direct en ernstig gevaar. Gelijk de Kustwacht gebeld voor meer informatie en zij gaven aan dat het om een persoonlijk noodbaken ging op 20 mijl dwars van Egmond. Er was bekend dat hier een Cessna vliegtuigje in de buurt was en er was een sterk vermoeden dat dit in zee terecht was gekomen, maar dit moest nog worden geverifieerd. Complicatie was dat het op de noodpositie dicht zat van de mist.
Snel waren de bemanningsleden aanwezig, zodat de Koos van Messel kon uitvaren en koers zetten naar de opgegeven positie. Het zicht was matig, maximaal twee mijl. Onderweg ontmoetten we de reddingboot Donateur van Wijk aan Zee en achter elkaar zijn we opgestoomd naar de nood positie, waar we rond half elf aankwamen. De radiopeiler was afgestemd om een eventueel noodsein op te vangen. In de buurt van de bestemming, ongeveer twee mijl daarvoor, sloeg het potdicht van de mist.
De helikopter , die als eerste ter plaatse was, meldde waargenomen wrakstukken. Reddingboot Adriaan Hendrik van Egmond, die als eerste reddingboot ter plaatse was, werd verzocht de inzet in goede banen te leiden.
De Adriaan Hendrik verzocht ons om bij een hoekpunt van het zoekgebied een zoekpatroon uit te voeren maar al snel kwam een redelijk duidelijk noodsignaal binnen, waarvan we de bron moesten opzoeken. Gaandeweg werd het signaal sterker, we gingen de goede kant op. Na korte tijd kwam een drenkeling, gekleed in overlevingspak en redvest in ons gezichtsveld. Hij lag redelijk hoog op het water. De peiler had ons daar gebracht, waar we moesten zijn. Direct hebben we onze positie aan de Adriaan Hendrik doorgegeven.
Strak langs de drenkeling gevaren en vervolgens achteruit om de drenkeling aan boord te nemen. Gezien de aard van het ongeval en omdat de drenkeling het uitschreeuwde, hielden we rekening met ernstige verwondingen en moest er zeer voorzichtig worden gemanoeuvreerd.
De drenkelingenklep laten zakken en een opstapper is met een lijn naar de drenkeling gezwommen. De jets uit hun werk gezet terwijl de Koos van Messel zeer langzaam achteruit liep en aansluitend het slachtoffer aan boord genomen, onderzocht en gestabiliseerd. Onderwijl kwam het bericht dat ook de tweede drenkeling was aangetroffen. Zijn situatie leek niet al te best.
De Koos van Messel ging hierop op koers naar IJmuiden. Aanvankelijk met lage vaart, vanwege de mogelijkheid op brokstukken en vanwege de bemoeienissen met de patiënt, maar later snel varend bij vlakke zee. Onderweg een ambulance aangevraagd. De patiënt is vervolgens in IJmuiden afgeleverd en aan de ambulance overgedragen.
Het was een prima actie waarbij de zaken elkaar snel opvolgden en dus veel moest worden gecommuniceerd. Hierbij hadden we onze handen vol aan de (mist!!)navigatie en het verwerken van de inkomende communicatie. Een compliment aan alle medewerkers die tijdens deze inzet acteerden. We hebben de slachtoffers snel gevonden en er is uitstekend samengewerkt. Helaas hebben we niet beide inzittenden kunnen redden, maar het redden van de piloot lag in dit geval buiten onze mogelijkheden.
www.knrm.nl