Goed, ik was er in mijn reacties vanuit gegaan dat we te maken hebben met burgers. Op het moment dat we te maken hebben met hulpdiensten, waar ik de Reddingsbrigade en KNRM etc. ook onder laat vallen, dan kan het geen kwaad om een telefoonnummer van de EODD in het bestand te hebben, zeker als je in een risicogebied zit (bijvoorbeeld in de buurt van oude verdedigingswerken, bruggen, etc.). De EODD'er kan aan de hand van de beschrijving die je telefonisch doorgeeft over afmetingen, kleur, vorm, plaats van aantreffen, enzovoort, al een redelijk betrouwbare inschatting maken van het soort object en je adviseren over te nemen maatregelen.
Op stranden loop je overigens wel een risico. Je zit op een relatief open terrein en de kans dat kinderhandjes met een mogelijk explosief aan de haal kunnen gaan is reëel. Ik denk dat je dan al redelijk snel moet kiezen voor afzetten en (deels) ontruimen. Waarbij opgemerkt dat dit ook voor onrust en paniek kan zorgen. Dus tja, je zal ter plaatse moeten bepalen wat je kunt of moet doen.
Daarvoor heeft Defensie dus de W van "Waarschuw uw commandant". Lekker overlaten aan iemand die er wat van mag vinden.