Ik was laatst op zoek naar een protocol wat de EODD naar buiten communiceert m.b.t. tot vinding van explosieven. Ik kon echter niks concreets vinden op het net. We hebben bij ons intern bij de reddingsbrigade het protocol afblijven en afsluiten op afstand van (zo even snel uit m'n hoofd) 50 meter. Ik kon alleen nergens vinden waar dit nou precies op was gebasseerd. Heeft iemand enig idee wat de EOD adviseert aan mensen die een explosief vinden?
Tussen de hulpverleningsdiensten en de EODD is er wel een protocol, namelijk het Protocol Verdachte Objecten (PVO). Dit protocol is niet openbaar, maar de veiligheidsregio en politie zouden er wel over moeten beschikken. Anders dan de naam misschien doet vermoeden, is dat niet alleen voor poederbrieven, IED's etc., maar ook voor conventionele explosieven.
Je zou eens contact kunnen leggen met politie of veiligheidsregio voor wat praktische tips, in lijn met dat protocol. Maar veel anders dan wat jullie al doen (ik ken het als 3xA: afblijven, afstand houden, afwachten) zal het niet zijn. Neem bij dat 'afstand houden' de omstanders mee, dan heb je ook gelijk ontruimd
En natuurlijk alarmeren. De procedure bij verdachte objecten is dat de Teamleider Explosievenverkenning (TEV) van de politie wordt gealarmeerd. Deze zal de situatie in ogenschouw nemen en verdere actie ondernemen. Qua alarmering zou ik zeggen: houd die lijn vooral vast, dat is niet voor niets procedureel zo bepaald. Lijkt me niet dat je daar als reddingsbrigade/KNRM eigen lijntjes op moet nahouden. Verder sluit ik me aan bij de Lt. dat een direct lijntje met de EODD voor herkenning en praktische tips geen kwaad kan. Met de techniek van tegenwoordig kun je ook makkelijk even een fotootje sturen (al botst dat wel met het 'afstand houden').