0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Staat achterop het kaartje bedrukt - toen ik er ooit per ongeluk was - dat het kaartje alsnog zichtbaar achter de voorruit geplaatst moet worden. Ook je kenteken (of datgeen wat je ingetypt hebt ) staat er dan op.
http://www.geenstijl.nl/lekkertracken/
Mag dit eigenlijk wel? (wettelijk gezien?)
Een mooie mediastunt van Geenstijl en de Piratenpartij. Drie van onze scanauto’s zijn voorzien van een gps-tracker. Iedereen kan via de website www.geenstijl.nl/lekkertracken/ volgen waar drie van onze acht scanauto’s rijden.Amsterdammers konden overigens altijd al prima zien waar we rijden, onze scanvoertuigen zijn namelijk goed zichtbaar en voorzien van grote letters: SCANAUTO. Maar we zijn de beroerdste niet. We laten de trackers er de hele dag opzitten.Vanavond gaan ze er wel weer vanaf, handhaven is immers het meest effectief als het een beetje onvoorspelbaar blijft.
Op grond van welke wet zou het niet mogen?
Is het waar dat het bedrijf ARS Traffic & Transport Technology langs de Nederlandse snelwegen kentekens registreert en dat deze door politie en justitie opgevraagd worden voor opsporing en vervolging? Zo nee, wat is hier onjuist aan? Antwoord op vraag 2: Ja, ARS T&TT registreert in opdracht van verschillende wegbeheerders kentekens langs Nederlandse (snel)wegen voor verkeers(management)doeleinden. Deze kentekens kunnen in strafrechtelijke onderzoeken worden gevorderd door de officier van justitie op grond van artikel 126nd van het Wetboek van Strafvordering. Er moet dan sprake zijn van een concrete verdenking voor een feit waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten en de gegevens moeten van belang zijn voor het onderzoek. De gegevens worden vervolgens verwerkt op grond van de Wet politiegegevens dan wel de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
Ja, er zijn meerdere marktpartijen langs de openbare wegen die ANPR toepassen. Dit zijn voor Rijkswaterstaat (RWS) (inclusief de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW)), naast ARS T&TT, de partijen Connection Systems en Vialis. Deze partijen slaan variërend van een aantal dagen tot maximaal 15 werkweken (versleuteld) kentekens op.
Hoe vaak worden particuliere ANPR-databases en andere verkeersdatabases door politie en justitie bevraagd? Hoe specifiek is deze bevraging in tijd en kenteken? Antwoord op vraag 6: Het is niet aan te geven hoe vaak particuliere ANPR-databases en andere verkeersdatabases worden bevraagd, omdat er bij de registratie geen onderscheid gemaakt wordt naar de bedrijven/diensten die camerabeelden opvragen.