Enige opmerkingen :
1.Het is nu betrekkelijk goed afgelopen. Was de ontsporing,brand etc geweest in het stadje zelf dan zouden er veel meer slachtoffers zijn gevallen.
De snelheid van de trein was het dubbele van wat daar is toegestaan.
Is dit uniek of komt het (veel) vaker voor,en waarom is die snelheid zo hoog,haast,krap tijdschema etc.?
Een snelheidsaanduiding gemist,moet je een bord zien of mag worden verwacht van machinisten dat zij het besef hebben dat je met een dergelijke lading achter je vooral door een stad met bebouwing aan de lijn niet hard moet rijden.
Trouwens hoe zit het met mist,slecht zicht,mogen dat soort treinen dan ook nog rijden.?
2.Soortgelijke treinen en/of misschien nog erger rijden meerdere malen per dag/en misschien wel per uur door Dordrecht e.o.
Wat voor instructies gelden hier nu op korte termijn of hoopt men maar dat iets dergelijks in de buurt van Dordrecht niet zal gebeuren. En hoe is de controle op de naleving van de instructies,beperkingen ?
3.Het traject via Wetteren was/is geruime tijd niet te gebruiken, hoe gaan die ladingen nu want de productie zal doorgaan.
Welke moeilijke punten zitten op dat alternatieve traject en hebben de machinisten ondertussen voldoende tijd gehad om dat alternatieve traject te leren kennen,hebben de machinisten voor dat alternatieve traject ondertussen de nodige papieren ? Hoe is het vervoer over alternative routes in Nederland geregeld als de normale rouet op een of andere manier tijdelijk niet gebruikt kan worden. Worden de authoriteiten(en ook de betreooken burgers,aanwonenden en bedrijven etc.) dan (vooraf) ingelicht en welke zijn de consequenties.(voorbereiding op mogelijke calamiteiten met dit soort ladingen op de afwijkende routes.) In Dordrecht weet men wat er dagelijks speelt op het spoor maar op de alternative (uitwijkroute) route ?
4.Er komt natuurlijk een of meerdere commissies onderzoeken en rapporten.
Wat komt er uiteindelijk terecht van de mogelijke aanbevelingen als deze de autoriteiten niet al te welgevallig zijn.
Of wordt Wetteren afgedaan als een incident,een menselijke fout,die niet meer mag voorkomen ?
5.Transport middels pijpleidingen is veiliger dan per spoor,te duur voor dit product ?
Er gaat een hele varieteit aan gevarlijke ladingen over het spoor,voor iedere gevaarlijke vloeistof een aparte pijpleiding wordt nog veel duurder.
Hoe zijn de verwachtingen met betrekking tot ontwikkeling van de productie van gevaarlijke stoffen,in soorten en volumen
en de daaruit voortvloeiende behoefte aan transport.
Omleggen van trajecten of het slopen van hele stadswijken langs het spoor zijn dure alternatieven.