Is het goederen (gevaarlijke stoffen) vervoer over spoor in Nederland wel veilig?

Auteur Topic: Is het goederen (gevaarlijke stoffen) vervoer over spoor in Nederland wel veilig?  (gelezen 9802 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

MelvinBakker.nl

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • MelvinBakker.nl
Kan een ongeval met een trein als recent in het Belgische Wetteren zich ook in Nunspeet voordoen? Dat is de kern van vragen die de fractie van Gemeentebelang stelt aan het college van burgemeester en wethouders.

Bij het ongeval in Wetteren ontspoorde een trein met onder meer de giftige stof acrylonitril. Door de ontstane brand en het blussen daarvan kwamen giftige stoffen in de woningen van omwonenden terecht met als gevolg één dode en meerdere gewonden. Dit ongeval toont, zo geeft Gemeentebelang aan, dat het vervoer van chemische stoffen over het spoor niet zonder risico is.

Ook in Nunspeet kan deze verschrikkelijke situatie ontstaan. Via de spoorlijn Amersfoort – Zwolle rijden goederentreinen waarbij er toxische en brandbare brandstoffen worden vervoerd. In een artikel van het Algemeen Dagblad van 7 mei wordt ingegaan op zowel de situatie die in België is ontstaan alsmede de situatie in Nederland.

Dit artikel wekt de suggestie dat er op sommige trajecten op het spoor meer treinen rijden met gevaarlijke stoffen dan toegestaan is op basis van het veiligheidsplan welke in de Tweede Kamer is aangenomen. Namens Gemeentebelang wil raadslid John van Slooten van het college van B&W weten hoe vaak per jaar er treinen met gevaarlijke, brandgevaarlijke en / of toxische stoffen over het spoor langs Nunspeet rijden. En om hoeveel (tank)wagons het dan gaat in deze situaties. Ook vraagt hij zich af of het college vooraf wordt geïnformeerd over het feit dat er goederentreinen met wagons toxische en/of brandgevaarlijke stoffen over het spoor langs Nunspeet rijden. En of vooraf informatie wordt gegeven over het aantal wagons en lading.

Namens Gemeentebelang vraagt Van Slooten hoeveel (tank)wagons volgens de risicoberekeningen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over het spoor langs Nunspeet mogen rijden en of hieraan de hand wordt gehouden. Ook wil hij weten of er adequaat wordt toegezien op het verbod om wagons met een brandbare lading te dicht op een wagon met explosieve inhoud te laten rijden?

Gemeentebelang wil weten of het college een goed draaiboek in huis heeft wanneer een dergelijke situatie als in Wetteren zich in Nunspeet voordoet. Al wordt het risico op zo’n ongeval dan misschien klein geacht.

Bron: http://www.melvinbakker.nl/?p=2632


Kijk ook eens op mijn eigen persoonlijke website : www.MelvinBakker.nl - Wil jij ook onze #hulpverleners bedanken of een schouderklopje geven? Kan via


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Moeten we na de gebeurtenissen in Wetteren ons zelf niet eens de vraag gaan stellen of het vervoer en dan met name gevaarlijk stoffen via spoor nog wel veilig kan geschieden. Nederland is verandert ten opzichte van bv 25 jaar geleden. Er is meer bebouwing gekomen. Kan het nog wel gevaarlijke stoffen vervoeren via spoor?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Enige opmerkingen :

1.Het is nu betrekkelijk goed afgelopen. Was de ontsporing,brand etc geweest in het stadje zelf dan zouden er veel meer slachtoffers zijn gevallen.
De snelheid van de trein was het dubbele van wat daar is toegestaan.
Is dit uniek of komt het (veel) vaker voor,en waarom is die snelheid zo hoog,haast,krap tijdschema etc.?
Een snelheidsaanduiding gemist,moet je een bord zien of mag worden verwacht van machinisten dat zij het besef hebben dat je met een dergelijke lading achter je vooral door een stad met bebouwing aan de lijn niet hard moet rijden.
Trouwens hoe zit het met mist,slecht zicht,mogen dat soort treinen dan ook nog rijden.?

2.Soortgelijke treinen en/of misschien nog erger rijden meerdere malen per dag/en misschien wel per uur door Dordrecht e.o.
Wat voor instructies gelden hier nu op korte termijn of hoopt men maar dat iets dergelijks in de buurt van Dordrecht niet zal gebeuren. En hoe is de controle op de naleving van de instructies,beperkingen ?

3.Het traject via Wetteren was/is geruime tijd niet te gebruiken, hoe gaan die ladingen nu want de productie zal doorgaan.
Welke moeilijke punten zitten op dat alternatieve traject en hebben de machinisten ondertussen voldoende tijd gehad om dat alternatieve traject te leren kennen,hebben de machinisten voor dat alternatieve traject ondertussen de nodige papieren ? Hoe is het vervoer over alternative routes in Nederland geregeld als de normale rouet op een of andere manier tijdelijk niet gebruikt kan worden. Worden de authoriteiten(en ook de betreooken burgers,aanwonenden en bedrijven etc.) dan (vooraf) ingelicht en welke zijn de consequenties.(voorbereiding op mogelijke calamiteiten met dit soort ladingen op de afwijkende routes.) In Dordrecht weet men wat er dagelijks speelt op het spoor maar op de alternative (uitwijkroute) route ?

4.Er komt natuurlijk een of meerdere commissies onderzoeken en rapporten.
Wat komt er uiteindelijk terecht van de mogelijke aanbevelingen als deze de autoriteiten niet al te welgevallig zijn.
Of wordt Wetteren afgedaan als een incident,een menselijke fout,die niet meer mag voorkomen ?

5.Transport middels pijpleidingen is veiliger dan per spoor,te duur voor dit product ?
Er gaat een hele varieteit aan gevarlijke ladingen over het spoor,voor iedere gevaarlijke vloeistof een aparte pijpleiding wordt nog veel duurder.
Hoe zijn de verwachtingen met betrekking tot ontwikkeling van de productie van gevaarlijke stoffen,in soorten en volumen
en de daaruit voortvloeiende behoefte aan transport.
Omleggen van trajecten of het slopen van hele stadswijken langs het spoor zijn dure alternatieven.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Moeten we na de gebeurtenissen in Wetteren ons zelf niet eens de vraag gaan stellen of het vervoer en dan met name gevaarlijk stoffen via spoor nog wel veilig kan geschieden. Nederland is verandert ten opzichte van bv 25 jaar geleden. Er is meer bebouwing gekomen. Kan het nog wel gevaarlijke stoffen vervoeren via spoor?

Is het vervoer over de weg zoveel veiliger? Daarvoor geldt namelijk ook dat het steeds drukker is geworden, met steeds meer bebouwing langs de wegen.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Is het vervoer over de weg zoveel veiliger? Daarvoor geldt namelijk ook dat het steeds drukker is geworden, met steeds meer bebouwing langs de wegen.
Dat is ook de reden dat ik bewust die vraag heb gesteld. Op het spoor is het drukker geworden, maar ook zeker langs het spoor is het drukker geworden met bv bebouwing. ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Is het vervoer over de weg zoveel veiliger? Daarvoor geldt namelijk ook dat het steeds drukker is geworden, met steeds meer bebouwing langs de wegen.

Worden dit soort stoffen überhaupt wel over de weg vervoert?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,387
Jawel, acrylonitril wordt vervoerd in tankcontainers met bovenlossing (geen openingen voor laden/lossen onder de vloeistofspiegel) en butadieen in gasopleggers en -containers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Er zijn drie aspecten :

a.de kans op een calamiteit
b.de omvang van de mogelijke calamiteit
c.de consequenties van de calamiteit.

ad.a.V.w.b. het wegvervoer lijkt die mij aanmerkelijk groter dan v.w.b. het spoor.
        Als je wat nu per spoor wordt vervoerd per tankwagen zou doen kom je op een aanzienlijk toename van het aantal
        tankwagenritten, als je dat vermenigvuldigt met de kans op een calamiteit dan komt het wegtransport er veel
        slechter uit op dat punt.
ad.b.Per transport(totaal per rit) wordt middels het spoor aanmerkelijk meer vervoerd dan per rit per tankwagen (schat
        factor 30) dus de omvang zal aanmerkelijk minder groot zijn
ad.c. Die hangen af van de route en de hoeveelheden.

Bij het spoor is er altijd het gevaar van de mix van verschillende gevaarlijke ladingen bij een calamiteit gelet op de samenstelling van sommige treinen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

Bij het spoor is er altijd het gevaar van de mix van verschillende gevaarlijke ladingen bij een calamiteit gelet op de samenstelling van sommige treinen.
Precies. Heb je een vrachtwagen met gevaarlijke stoffenheb je altijd te maken met 1 stof, behoudens tankwagens met brandstoffen.
In 1 trein kunnen er 10 verschillende stoffen zitten, die als enkele stof geen gevaar hoeven op te leveren.
Maar op het moment er een ongeval met de trein gebeurt, en die stoffen bij elkaar komen hoogst explosief, giftig, bijtend kunnen worden. Gezien de dichtbevolktheid van nederland vraag ik me af of het dan nog verantwoordt is om die treinen te laten rijden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Precies. Heb je een vrachtwagen met gevaarlijke stoffenheb je altijd te maken met 1 stof, behoudens tankwagens met brandstoffen.
In 1 trein kunnen er 10 verschillende stoffen zitten, die als enkele stof geen gevaar hoeven op te leveren.
Maar op het moment er een ongeval met de trein gebeurt, en die stoffen bij elkaar komen hoogst explosief, giftig, bijtend kunnen worden. Gezien de dichtbevolktheid van nederland vraag ik me af of het dan nog verantwoordt is om die treinen te laten rijden.

1.Je kunt maar beter niet in de buurt van dit soort bekende gevaarlijke lijnen wonen.
2.Het vervoer van dit soort gevaarlijke stoffen zal eerder in volume,soorten en mogelijk gevarenklassen toenemen dan afnemen.
3.De komende jaren kun je geen structurele oplossingen mbt het vervoer van dit type ladingen verwachten.
4.Mogelijk gaat worden gedacht v.w.b. de korte termijn in zaken als aangepaste snelheden,twee machinisten en betere trajectbeveiliging etc.
5.Het accent moet komen te liggen op het voorkomen van dit soort calamiteiten.
6.Is er eenmaal een calamiteit van dit caliber dan is er eigenlijk geen kruid tegen gewassen,je kunt nog zo veel investeren in materieel en personeel voor de bestrijding, in feite blijf je met lege handen staan,min of meer machteloos dus.