Dit is niet alleen een spoor/weg/binnenvaart/pijpleiding-probleem. Dit is een probleem op het vlak van de Ruimtelijke Ordening: waar bouw je wat. Zowel over spoor als over de weg als over het water worden al decennialang gevaarlijke stoffen vervoerd. Dat is niets nieuws. Waar het echter mis is gegaan, is in de planning van de bebouwing. Vroeger wilde men niet langs het spoor wonen vanwege de herrie en de trillingen. Net zo min als dat men langs de snelweg wilde wonen. Maar de techniek is vooruit gegaan: vervoermiddelen werden stiller, isolatiematerialen werden beter. Daardoor zijn steeds meer transportcorridors zoals spoor, weg en water tot praktisch op de infra volgebouwd. In Amsterdam staan de flats langs de A10, in Den Haag komt de A12 praktisch in hartje stad uit, en spoorlijnen lopen grotendeels van centraal station naar centraal station. De grote rivieren gaan dwars door de grote steden.
Dat er een keer een ongeval gebeurt met het vervoer van gevaarlijke stoffen is aannemelijk, die kans is per saldo niet meer of minder geworden. Er is mogelijk meer vervoer, maar het vervoer is op zichzelf ook veiliger. De gevolgen zijn door dit domweg volbouwen van de risico-contouren (zoek de kaart maar eens op!) echter veel groter geworden, en dat geldt zowel voor spoor als weg als water.
Een vergelijkbaar probleem doet zich voor met overstromingen. De rivieren zijn er al tijden, en dat ze kunnen overstromen is ook al heel lang bekend. En toch menen gemeenten dat het geen kwaad kan om in uiterwaarden te bouwen, en rivieren te kanaliseren door stadscentra. En dan maar afvragen waarom men natte voeten krijgt, en het water het op de kop geven.
Nee. Het vervoer van gevaarlijke stoffen is op zichzelf erg veilig. Zeker op het spoor, want railvervoer is één van de veiligste vormen van transport. Alleen zijn door het immer volbouwen van de ruimtes naast het spoor de gevolgen groter geworden. En dat zou op zich nog geen punt zijn, als je daar op voorbereid bent. En dat zijn de panikerende gemeenten even vergeten......
De Betuweroute is overigens (nog) een goed voorbeeld: het mijdt een groot aantal stadscentra en kent een weinig bebouwde corridor. En er zijn voldoende voorzieningen voor als het mis mocht gaan. Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voor de flats praktisch op het spoor staan.